Profesii

Concedii care aterizeaza fortat

20.08.2007, 16:05 160

Aproximativ 82% dintre cei 12.000 de angajati ai uzinei Dacia sunt in aceasta perioada in concediu, conform reprezentantilor organizatiei. Iar aceasta "oprire" a activitatii vine ca o consecinta a faptului ca in intervalul iulie-august producatorul auto deruleaza programul de revizie a utilajelor.
Cu toate acestea, zona in care pare sa se aplice cel mai bine modelul concediilor fixe este cea a creativilor din branding sau publicitate.
Astfel, din lipsa de proiecte pe timpul verii, angajatii din agentiile de publicitate, branding sau PR isi iau concediul in grup atunci cand hotaraste majoritatea. Desi poate parea o politica usor deranjanta, cei mai multi dintre angajati s-au obisuit si... chiar a inceput sa le placa.
"Imi place felul in care sunt organizate concediile pentru ca deja se intampla de multa vreme si e mult mai simplu de programat totul. Stiu exact ca am concediu vara, in august, si iarna, de sarbatori", spune Tana Enedi, client service director la agentia de publicitate ADDV Euro RSCG.
Pentru firma de publicitate, acesta este al treilea an in care "inchide" complet pentru trei saptamani pentru ca nu are clienti care sa fie foarte activi vara.
Adrian Dura, managing directorul companiei, spune ca, spre deosebire de businessul de media al firmei care necesita monitorizare permanenta pe parcursul derularii campaniilor, pentru agentia de creatie este mult mai usor. "Cu anuntarea din timp a clientilor, in luna mai se poate programa totul astfel incat sa nu existe probleme", explica ea.
Pentru o alta companie de branding din Cluj, Chrysopeea Branding & Design, metoda concediilor pe timpul verii nu a fost o politica de la bun inceput, conducerea agentiei luand hotararea pe parcurs. "Activitatea clientilor nostri scade si ea in aceasta perioada pentru ca majoritatea sunt plecati in concedii si proiectele noastre sunt in mare masura un efort de echipa. La un proiect sunt implicate cel putin trei persoane, iar absenta uneia dintre ele reducea mult eficienta", spune Calin Chiorean, general managerul al agentiei.
El adauga ca, din informatiile pe care le are, in Grecia si Italia acest sistem este larg raspandit. "Si in Olanda, la uzinele DAF, in ciuda miilor de angajati si specificului de activitate, a fost adoptat acelasi sistem", a mai precizat Chiorean.
Pe de alta parte, una dintre companiile de PR care de-abia au inceput sa adopte acest sistem este McCann, care anul acesta este in faza de "experiment".
"Toata agentia e in concediu pentru trei saptamani. Am facut acest lucru pentru prima data in acest an ca un experiment. Daca lucrurile merg bine, adica angajatii sunt multumiti, iar clientii agentiei nu sunt afectati, atunci vom face acest lucru in fiecare an", spune Imola Zoltan, managing partner McCann PR.
In alta ordine de idei, Eugen Dumbrava, consultant in resurse umane, apreciaza ca aproape 50% dintre firmele de consultanta in resurse umane intra in concediu in timpul verii.
"In luna august, piata e lipsita de activitate si e normal ca aceste firme sa se inchida. In plus, aceasta rupere de ritm este destul de buna pentru angajati", spune Dumbrava.
El explica ca in domeniul serviciilor se lucreaza in echipa si este inutil sa lasi sa plece unul, doi sau cinci oameni pentru ca acestia ar rupe lantul si ar impiedica finalizarea proiectelor. "In aceasta situatie, cea mai buna decizie pe care o poate lua managerul este sa-i lase sa plece", spune consultantul.
De asemenea, el precizeaza ca aceasta abordare e legala atat timp cat sunt consultati angajatii si managing directorii, insa el recunoaste ca nu a auzit niciodata ca o vacanta in luna august sa fie un motiv de insatisfactie.
Pe de alta parte, exista si firme care in iunie-iulie "trag pe branci" si intocmesc rapoarte, diagnoze si evaluari tocmai ca in perioada in care se intorc ceilalti din concediu sa poata prezenta aceste studii pe care le fac pentru primele sase luni ale anului.
"Din discutiile pe care le-am avut am vazut si foarte multi oameni fericiti ca isi pot lua concediu in aprilie sau in septembrie si care prefera ca in timpul verii sa fie pe baricade la serviciu", spune Dumbrava.
De asemenea, Madalina Didea, managing partner la Hart Human Resource Consulting, spune ca, in general, companiile care activeaza in zona de productie inchid activitatea pe timpul verii pentru ca aceasta perioada coincide si cu perioadele de revizie tehnica. "Multe companii impun sa iti iei concediu doar cate o saptamana odata, dar in acest fel angajatii nu au parte de o vacanta 'legata'", crede ea.
Pe langa volumul scazut de munca, motivul principal pentru care firmele de servicii aleg sa intre in concediu este scaderea eficientei.
"Practic, anterior introducerii siste-mului, am observat o reducere a eficientei activitatii noastre pana la aproximativ 25%. In plus, impreuna cu sarbatorile de iarna, sincronizarea concediilor aduce un anumit ritm de activitate si relaxare in companie, revenirea la activitate dupa concediu facandu-se 'cu forte proaspete'", explica Chiorean, de la Chrysopeea.
Pe de alta parte, Zoltan, de la McCann PR, spune ca a luat in calcul mai multe elemente: iulie-august este perioada concediilor atat pentru angajati, cat si pentru clienti, astfel incat proiectele de PR sunt mai reduse.
"De asemenea, am dorit sa concentrez toate concediile intr-o perioada bine stabilita, astfel incat in restul anului sa nu existe intreruperi pe anumite proiecte in perioadele aglomerate sau incarcari excesive ale unui angajat care trebuie sa preia din sarcinile celui care pleaca in concediu", spune el, adaugand ca deocamdata angajatii au fost multumiti, pentru ca au stabilit cu cateva luni inainte ca vor face acest lucru, asa ca au avut timp sa-si planifice vacantele. Insa daca nu se poate respecta aceasta programare, vor renunta la concediile in grup.
Astfel, alegerea perioadei de concediu se face de catre angajati prin vot direct.
"Practic, minoritatea se supune majoritatii. Inclusiv eu ca lider al firmei respect aceeasi regula, am un vot egal cu al celorlalti si imi iau concediul in aceeasi perioada", spune Chiorean. El explica faptul ca vacanta celor 13 angajati dureaza trei saptamani. Pana acum perioada aleasa de angajati a fost sfarsitul lunii iulie, inceputul lunii august insa pe viitor managerul general al companiei va propune ca aceasta perioada sa fie impartita in doua vacante de doua saptamani plus o saptamana.
"Cred ca ar fi mai eficient din punctul de vedere al refacerii echipei si totodata ca experienta de vacanta. Dar probabil ca nostalgia vacantei de vara 'lungi si late' din copilarie exista undeva in noi si probabil din acest motiv emotional oamenii de aici prefera deocamdata vacante 'mari'", este de parere Chiorean.
Pentru managerul McCann avantajele unei astfel de abordari constau in concentrarea tuturor concediilor intr-o perioada determinata, dar si eliminarea timpilor morti din lunile iulie-august cand clientii sunt si ei in concediu.
Sunt insa si dezavantaje. Daca exista totusi un proiect sau o activitate urgenta, clientii nu au cui sa se adreseze, ceea ce poate avea efecte negative in relatia cu clientii respectivi. "De aceea, toti managerii au laptopurile cu ei ca sa poata raspunde unei asemenea situatii de urgenta, iar dezavantajul pentru angajatii e ca trebuie sa isi planifice vacantele in functie de aceasta perioada", explica Zoltan.
De asemenea, timpul alocat concediilor este "adunat" in acele trei saptamani, nefiind nevoie ca managerii sa mai aiba "batai de cap" in ce priveste vacantele angajatilor pana la sfarsitul verii. "Cred ca este mult mai sanatos ca toata lumea sa beneficieze de perioada de "varf" care este sfarsitul lunii iulie si inceputul lunii august. In plus, si revenirea la viata a agentiei dupa vacanta este mult mai rapida decat in varianta unor programari care se intind de la 15 iulie la 15 septembrie", crede Dura.
Cu toate acestea, el spune ca nu se afla in pozitia de a lua concedii in detrimentul businesului. "O buna programare face viata mai usoara atat pentru clienti, cat si pentru agentie. Din 15 iulie orasul incepe sa se goleasca, iar varful este atins la inceputul lui august. 90% din persoanele cu putere de decizie la un nivel sau altul au vacanta in aceasta perioada", spune Dura, care este de parere ca ritmul obisnuit cotidian revine abia dupa 1 septembrie.
Chiorean, general managerul Chrysopeea Branding & Design, firma care a inceput sa adopte regimul concediilor "prestabilitate" inca din 2005, spune ca nu crede ca sunt exista mari dezavantaje ale acestei abordari, poate doar inertia care se inregistreaza pentru "re-aprinderea motoarelor" la revenirea din concediu. "Anul acesta am observat si o slabire a ritmului inainte de concediu, motivul invocat fiind 'vine vacanta'. Exista si anumite proiecte pe care le amanam pentru 'dupa' sau altele pe care le acceleram 'ca sa intre inainte', insa totul in limite rezonabile. Clientii s-au adaptat si ei la acest sistem fara sa apara probleme majore", incheie managerul.


Cum arata concediul in Codul muncii

Durata minima a concediului de odihna anual este de 20 de zile lucratoare.
Efectuarea concediului de odihna se realizeaza in baza unei programari colective sau individuale stabilite de angajator.
Programarea se face pana la sfarsitul anului calendaristic pentru anul urmator.
Angajatorul este obligat sa acorde concediu, pana la sfarsitul anului urmator, tuturor salariatilor care intr-un an calendaristic nu au efectuat integral concediul de odihna la care aveau dreptul.
Compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa numai in cazul incetarii contractului individual de munca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO