Profesii

Concediul de sarbatori, benefic pentru angajati, nu si pentru angajatori

Concediul de sarbatori, benefic pentru angajati, nu si pentru angajatori
11.01.2009, 16:20 34

In orice companie, pauzele sau ruperile de ritm atrag scaderi ale productivitatii, care se traduc in pierderi pentru angajatori. Astfel, chiar daca un concediu face ca angajatii sa fie mai relaxati, adaptarea la ritmul de lucru poate fi costisitoare pentru companii. Anul acesta insa, avand in vedere contextul crizei economice, au existat si angajati care s-au bucurat sa se intoarca la serviciu, de teama sa nu-si piarda de tot locul de munca.

"Pentru orice angajat, imaginile din vacanta proaspat incheiata nu vor fi inlocuite curand de teancul de atributii in crestere de pe propriul birou decat daca vede acest aspect ca fiind unul provocator intr-o echipa motivanta si cu un manager deschis", este de parere Irina Barbieru, senior trainer si coach in cadrul companiei de training Tryact HRD Romania. Barbieru adauga ca in timpul in care angajatii se acomodeaza cu "taramurile" businessului pot aparea pierderi pentru companie.
Desi in perioada de acomodare de dupa concediu productivitatea angajatilor scade, in aceeasi masura productivitatea poate scadea in situatia in care acestia care nu isi iau concediu. 
Chiar daca putini dintre manageri inteleg acest lucru, intoarcerea din concediu presupune o perioada de acomodare cu ritmul de lucru. Daca angajatilor care lucreaza intr-un mediu de lucru motivant le va fi mult mai usor sa se adapteze, pentru restul ar trebui sa existe sprijin din partea managerilor.
"Angajatii au nevoi profesionale diverse, excluzandu-le pe cele financiare. Managerii pot construi echipe in care oamenii vin la munca pentru ca le place si au oportunitatea de a-si pune in valoare calitatile, nu doar pentru ca reprezinta o sursa de venit", explica Barbieru. Ea este de parere ca o buna cunoastere a angajatilor, dar in special a nevoilor si a calitatilor acestora aduce managerul in pozitia de a-l orienta, atrage sau motiva pentru a crea un mediu integrator.
Mai presus de acestea, un rol foarte important il au si colegii, care pot face ca trecerea de la zilele de concediu la cele de lucru sa fie mult mai usoara.
"In momentul in care ma intorc in birou, intr-un mediu motivant, voi avea tendinta sa povestesc ce vacanta minunata am avut, sa iau pulsul spiritului de echipa in urma absentei mele sau astept intalnirea cu seful pentru a vedea cu ce provocari ne surprind demersurile la noul proiect. Astfel, fac trecerea lin de la mediul personal la cel profesional, fara a stagna inutil in amandoua".
De aceeasi parere este si psihanalistul Raisa Constantinescu, care precizeaza insa ca trec printr-o situatie mai grea angajatii care au fost afectati de inchiderea productiei in fabrici si care au fost fortati sa stea acasa.   "Daca iti place la serviciu, daca esti in relatii bune cu colegii si faci ceea ce iti place, totul este mult mai usor. Mai greu este pentru angajatii care lucreaza pe santier, care au griji mai multe si salarii mai mici", crede Constantinescu. Este foarte dificil si in cazul angajatilor care intra in somaj tehnic, fiind nevoiti sa revina la serviciu dupa o perioada indelungata de inactivitate, a adaugat ea.
O solutie in acest sens ar fi constientizarea managementului cu privire la avantajele construirii de echipe ce au la baza acoperirea nevoilor profesionale ale angajatului.
"Motivatia este un termen extrem de utilizat astazi si are ca efect pentru companie disponibilitatea de a gasi oportunitati si rezolvari de situatii ce determina reusita, mai ales in contexte dificile cum ar fi cel de criza", explica Irina Barbieru.
In general, orice intrerupere a activitatii creeaza un disconfort, in momentul reluarii ei. Si concediul, fie ca este de odihna, medical, fara plata sau de ingrijire a copilului aduce aceasta stare de neliniste, atat pentru angajat, cat si pentru angajator.
Din acest motiv, timpul de readaptare la ritmul de lucru normal tine cont de mai multe aspecte. Unul dintre acestea tine de perioada cat a durat intreruperea, pentru ca este diferit sa fii plecat in concediu de odihna o saptamana sau doua si sa te reintorci dupa un concediu de ingrijire a copilului. In plus, conteaza din ce motiv s-a produs intreruperea: odihna sau boala sau alte cauze, abilitatile pe care le are acea persoana de a depasi momentele de inceput, gradul de readaptare. De asemenea, este importanta dorinta de a incepe cat mai repede activitatea si de a ajunge la performanta avuta inainte. La acestea se adauga abilitatea companiei de a scurta perioada de readaptare a angajatului respectiv.
"Orice rupere de ritm duce la o scadere a productivitatii, a eficientei la locul de munca. Relatiile de munca se intrerup, problemele sunt lasate in urma. Este ca un circuit care, la un moment dat, a fost intrerupt si trebuie sa fie reparat", precizeaza Irina Manolescu, director executiv al Career Solutions International, filiala a DBM, companie globala care ofera servicii de management al capitalului uman.
De asemenea, ea crede ca organizatia are un rol important in acest proces. Astfel, din partea acesteia trebuie sa existe dorinta de a pune lucrurile la punct cat mai repede posibil, printr-o comunicare cat mai deschisa si o empatie fata de persoana respectiva.
"In momentul in care comunicarea este deschisa, persoana respectiva se poate pune la curent cu toate problemele importante in cel mai scurt timp posibil. Cand comunicarea este inchisa sau secventiala, persoana care a lipsit isi culege foarte greu informatiile si evenimentele care s-au petrecut in timpul absentei sale", mentioneaza Manolescu, adaugand insa ca, teoretic, procesul de adaptare nu ar trebui sa dureze mai mult de o zi. Practic insa, aceasta perioada variaza in functie de fiecare angajat, de gradul de interes pentru slujba respectiva, de placerea de a executa sarcinile stabilite si constiinta muncii, de implicarea fiecaruia: cea reala, nu cea declarativa.
Dar cu cat durata de informare corecta cu toate evenimentele petrecute in timpul in care angajatul a fost in concediu este mai lunga, cu atat organizatia are mai mult de suferit.
"Inca se mai crede ca detinerea informatiei inseamna a detine puterea in organizatie. Lucru total fals. Puterea nu consta in cata informatie reusesc sa tin pentru mine, ci modul in care stiu sa lucrez cu acea informatie, cum reusesc sa o distribui celor care au nevoie de ea, cum stiu sa o interpretez si sa o transpun in practica, sa o eficientizez", mai spune Manolescu.
Din pacate insa, data fiind situatia actuala in care mii de angajati din productie au fost trimisi in somaj tehnic, recuperarea "dupa concediu" nu este o problema in comparatie cu riscul de a fi concediat.
"Pentru unii angajati care stiu ca firma se pregateste de reduceri, nu cred ca mai este o problema acest lucru. O asemenea situatie ii poate motiva sa lucreze mai cu spor, dar si sa le fie frica", conchide psihanalistul Raisa Constantinescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO