Profesii

Cum fac bugetarii traininguri in criza

Cum fac bugetarii traininguri in criza
25.10.2009, 23:30 332

Hidroelectrica, detinuta de stat prin intermediul MinisteruluiEconomiei, a postat la inceputul acestei luni un anunt departicipare la o licitatie pentru firmele de servicii deconsultanta pentru a castiga un proiect menit sa creasca nivelul deperformanta al echipei manageriale din cadrul companiei. Valoareaestimata a proiectului este de 250.000 de euro, fara TVA. Companiaa incheiat anul trecut cu 5.340 de angajati.

"Ofertantul trebuie sa prezinte contracte de servicii similare,de consultanta in management si resurse umane, in domeniile:managementul performantelor, analiza, evaluare si descriere deposturi, management strategic, diagnostic organizational,traininguri pentru echipe de manageri, a caror valoare insumata safie mai mare decat 250.000 euro", se arata in anunt. Printrecerintele pe care trebuie sa le indeplineasca furnizorul detraining care ar putea sa castige contractul cu compania statuluise numara o experienta de cinci ani ca trainer sau lector in minimtrei programe de training pentru manageri si experienta in programede teambuilding, joc de roluri sau exercitii de dezvoltare acreativitatii.

Hidroelectrica este cel mai ieftin producator de energie lanivel local si urmeaza sa fie divizata si inclusa in cele douacompanii energetice nationale, care, potrivit autoritatilor locale,vor deveni functionale anul viitor.

Cursuri de franceza la Ministerul Muncii

Angajatii din mediul privat nu au mai beneficiat de traininguriintr-o mai mica masura anul acesta, pe masura ce majoritateacompaniilor au inghetat sau au redus bugetele de training inincercarea de a-si reduce costurile.

Si statul a redus investitiile cu angajatii, dar nu a renuntatcomplet la training in acest an. In cadrul Ministerului Muncii, deexemplu, 31 de angajati din cei aproximativ 370 au participat lacursuri de formare profesionala in 2009.

"Anul acesta, bugetul de formare profesionala a fost de 67.000de lei (aproximativ 16.000 euro - n.r.), iar 31 de angajati dincadrul ministerului au participat la cursuri de limba francezaorganizate de Institutul Francez", sustin reprezentantii birouluide presa din cadrul ministerului. Cu alte cuvinte, MinisterulMuncii a investit cate 516 euro pentru fiecare angajat trimis latraining in acest an. Pretul celui mai scump curs de francezalivrat de Institutul Francez este de 130 de euro, potrivitinformatiilor de pe site-ul institutiei.

Anul trecut, Ministerul Muncii a trimis peste jumatate dinnumarul total de angajati la cursuri de formare profesionala.Astfel, aproape 200 din cei 350 de angajati din cadrul institutieiau beneficiat de programe de formare de tip ECDL (un program decertificare a competentelor digitale recunoscut la nivelinternational), cursuri de limba franceza si cursuri de abordaretehnico - legislativa pentru elaborarea si publicarea actelornormative. Pe langa Institutul Francez, printre furnizorii deprograme de instruire oferite anul trecut angajatilor dinMinisterul Muncii se numara Academia de Studii Economice (ASE) siInstitutul National de Administratie (INA), cel care formeazafunctionarii publici. In 2008, ministerul a avut un buget deaproape 27.000 de euro pentru instruirea angajatilor.

Cine instruieste bugetari

Institutul Roman de Training (IRT), o organizatieneguvernamentala infiintata in 2005, a instruit bugetari dinaproape toata tara, iar 57% din candidatii inscrisi la cursurilederulate de la inceputul anului si pana in prezent au fost dinadministratia publica.

"Participantii au fost doar din administratia publica, inspecial functionari publici, dar si angajati contractual, si nu dela companiile de stat", a precizat Ion Georgescu, presedinteleIRT.

Desi numarul total de participanti la cursuri a scazut, IRT ainregistrat o crestere cu 3% a persoanelor care provin dinadministratia publica.

"Piata de training pentru administratia publica a scazut, dar nuputem estima cu cat. Fata de cifrele din 2008, din ianuarie pana inoctombrie, am inregistrat o crestere cu 3% a numarului departicipanti din administratia publica, datorita castigarii uneilicitatii de training, cu toate ca numarul de persoane formate intotal a scazut", mai spune Georgescu.

Pretul unui curs de expert in achizitii publice livrat de IRTeste de 1.600 de lei (380 de euro) pentru fiecare candidat inparte. Cele mai solicitate traininguri de anul acesta au fost celede specializare in domeniul instrumentelor structurale si alachizitiilor publice. De altfel, joburile cu specializare inscrierea si implementarea proiectelor finantate din fondurieuropene ar putea deveni unele din cele mai "vanate" locuri demunca de la stat, intrucat un angajat care face parte din echipa demanagement a unui astfel de proiect castiga peste 1.000 de euro peluna, potrivit datelor din piata.

IRT a livrat cursuri de formare profesionala pentru angajatiidin agentii locale si nationale, consilii judetene, inspectoratescolare, prefecturi, primarii si ministere, pana in prezent avandin portofoliu peste 60 de clienti care provin din sectorul public,conform informatiilor de pe site-ul institutiei.

O alta companie care ofera training pentru angajatii dinsectorul public este OK Service Corporation, care are un portofoliude aproape 20 de clienti, in special agentii guvernamentale siprimarii. Firma de training a avut o cifra de afaceri neta de 2,8mil. euro in 2008 si un profit de 161.000 de euro, potrivit datelorde pe site-ul Ministerului de Finante.

Unul dintre cei mai mari furnizori publici de cursuri de formareprofesionala este Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca(ANOFM). In prima jumatate din 2009 s-au derulat putin peste 1.000de programe de formare profesionala organizate de ANOFM, la care auparticipat aproape 21.000 de persoane, majoritatea someri. Cele maimulte cursuri au fost oferite pentru calificari in functii precumoperator introducere, validare si prelucrare date, operatorcalculator electronic si retele, bucatari, ospatari, chelneri,vanzatori, zidari, pietrari sau lucratori in constructii. Bugetultotal alocat pentru programele de formare profesionala de anulacesta este de peste 7 mil. euro, bani proveniti din bugetulasigurarilor pentru somaj.

500 de furnizori publici de trainingautorizati

In Romania exista aproape 500 de furnizori publici de trainingautorizati de Consiliul National de Formare Profesionala aAdultilor (CNFPA), singura institutie care poate acredita o firmade training si care are in componenta reprezentanti dinadministratia publica centrala, din sindicate si din patronate.

"Numarul total de furnizori de formare profesionala autorizatiin perioada 2004 - 2008 a ajuns la 2.883, din care publici sunt468, privati - 2.391, iar 53 sunt micsti", precizeaza FeliciaZarojanu, directorul general al secretariatului tehnic din cadrulCNFPA. In cei cinci ani, CNFPA a eliberat aproape 360.000 decertificate de calificare si perfectionare pentru angajatii care auparticipat la cursuri de acest tip.

De un curs de perfectionare a beneficiat in acest an si MariaT., 45 de ani, care este grefier arhivar si registrator in cadrulunui tribunal local.

"Am urmat anul acesta un curs de perfectionare la Barlad, depregatire si arhivare a documentelor, insa am inteles ca de la anulnu se va mai face. Pana acum, in fiecare an, in luna decembrie,fiecare instanta (tribunal, judecatorie, curtea de apel - n.r.)primea o lista a cursurilor care se vor urma in anul urmator, iarfiecare avea dreptul sa opteze pentru ce curs sa aplice", spuneMaria T., care a absolvit Facultatea de Drept, Facultatea deAdministratie Publica si un program de masterat.

Trainerii din sectorul privat: Statul nu face trainingin sensul pe care il stim noi

Institutiile publice nu au reprezentat pana in prezentpotentiali clienti pentru furnizorii de training din mediul privat,intrucat jucatorii de pe aceasta piata nu ofera programe destinateangajatilor din sistemul bugetar.

"Sistemul de stat nu are training in sensul pe care il cunoastemnoi, pentru ca nu cred ca s-a pus vreodata problema educatiei invederea dezvoltarii profesionale a angajatului. Exista programe detraining relativ vocationale, desfasurate in centre deperfectionare sau calificare si care formeaza sudori sau soferi,care la noi nu exista", sustine Costea Dumitrescu, actionar sipartener in cadrul firmei de training Ascendis, care a incheiatanul trecut afaceri in valoare de 4,3 mil. euro.

De aceeasi parere este si Marius Balasoiu, managing partner alcompaniei de training For People, care crede ca firmele careinstruiesc angajatii de la stat se incadreaza intr-o tipologiespecifica.

"De cele mai multe ori, furnizorii de training de la stat suntfirme aparute special pentru o anumita institutie. Nu am avut panaacum vreun contract cu o institutie de stat, pentru ca pana in 2008batalia a fost foarte mare pe mediul privat, care continua sa sedezvolte si avea fonduri suficiente", spune Balasoiu, careestimeaza o scadere de pana la 35- 40% a cifrei de afaceri a ForPeople pana la sfarsitul anului.

De altfel, se estimeaza ca piata de training va suferi o scaderecu pana la 40 - 50% fata de anul trecut si va ajunge pana la 25mil. euro, in conditiile in care in 2008 piata a fost evaluata laaproximativ 50 mil. euro.

"Cred ca piata de training, indiferent la cat a fost estimataea, 40, 50 sau 60 de milioane anul trecut, va scadea sub jumatatein acest an. Afacerile Ascendis vor scadea cu 20%", adaugaDumitrescu, care mizeaza pe fondurile europene obtinute in urmacastigarii unui proiect care valoreaza aproape 2 mil. euro.

  • Ce institutii de stat isi trimit angajatii la training :ministere, primarii, consilii judetene, inspectorate scolare,prefecturi
  • Ce furnizorii de training au bugetarii: Institutul Roman deTraining, Institutul National de Administratie, OK ServiceCorporation, Institutul Francez, Academia de Studii Economice

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO