Profesii

Directorii de vanzari au vazut cum bonusurile s-au injumatatit in anul crizei: Salariile au ramas la fel: 6.000 de euro in FMCG, farma sau retail

Directorii de vanzari au vazut cum bonusurile s-au injumatatit in anul crizei: Salariile au ramas la fel: 6.000 de euro in FMCG, farma sau retail
08.02.2010, 00:00 837

Cel mai bine platiti directori de vanzari in 2009 au fost ceicare lucreaza in domeniul bunurilor de larg consum - FMCG, care auavut salarii nete cuprinse intre 3.000 si 6.000 de euro, potrivitdatelor centralizate de ZF pe baza informatiilor de la firme derecrutare, executive search si head-hunting.

"Salariile si veniturile totale sunt foarte diferite de la ofirma la alta si difera chiar in interiorul aceleiasi firme, de laun angajat la altul, cu posturi identice. Asadar, cifrele trebuieprivite cu multa circumspectie", spune

George Butunoiu, managing partner al firmei cu acelasi nume siunul din cei mai cunoscuti head-hunteri din piata.

El a precizat ca un director national de vanzari dintr-o firmacare activeaza in domeniul FMCG poate castiga intre 4.000 si 6.000de euro, la care se adauga bonusul, care variaza intre 30 si 60%din salariul de baza. In aceste conditii, veniturile executivilordin vanzari ar fi putut ajunge la valori cuprinse intre 5.200 si9.600 de euro.

Potrivit datelor furnizate de Manpower, unul dintre jucatoriidin top cinci pe piata de recrutare locala si filiala celei maimari companii de leasing de personal din lume, salariul mediu netplus bonsurile castigate anul acesta de un director national devanzari din FMCG i-au adus un venit de peste 4.700 de euro. Inunele cazuri, veniturile nete ale directorilor de vanzari dincompaniile din industria bunurilor de larg consum sunt de 3.000euro.

Angajatii de top din departamentele de vanzari ale companiilorcare activeaza in domenii precum farma, retail sau bancar au fostdestul de bine remunerati fata de colegii lor din alte industrii,cum sunt cea hoteliera, real estate sau auto. Astfel, un directorde vanzari din cadrul unei companii din retail castiga peste 4.000de euro lunar, in timp ce intr-o banca pentru aceeasi pozitie seporneste de la un castig mediu net de 3.000 de euro.

"Nu toate firmele din retail au o pozitie care se numestedirector de vanzari, insa in cele care exista, angajatii auactivitati mult mai apropiate de cele ale directorilor de operatiidin alte firme. Ei castiga, in medie, salarii cuprinse intre 4.000si 5.000 de euro, plus bonusurile de 20- 30%", mai spune Butunoiu.Astfel, veniturile nete ale directorilor de vanzari din companiilede retail au fost cuprinse intre 4.800 si maxim 6.500 de euro.

Castiguri salariale mai mici au directorii de vanzari dinsectorul auto sau hotelier, unde se castiga, in medie, 2.000 deeuro pe luna pentru aceasta pozitie. "Pachetul salarial a scazut intoate industriile prin prisma comisionului din vanzari cu aproape20%, pentru ca tintele de vanzari fie nu au putut fi atinse, fie aufost redimensionate si astfel a scazut si valoarea comisionului",spune Daniela Necefor, managing partner la firma de executivesearch Total Business Solutions (TBS).

In domeniul auto, unul din cele mai afectate de criza economica,un director de van zari regional care coordoneaza activitateacompaniei din doua sau mai multe tari este mai bine platit decat undirector national in acelasi departament. Astfel, un directorregional de vanzari auto poate castiga aproape 2.400 de euro peluna, cu 500 de euro mai mult decat un director national devanzari.

In ceea ce priveste salariile sefilor din de parta mentele devanzari din firmele de IT sau telecom, ele sunt, in medie, de 3.000de euro pe luna, insa bonusurile sunt ceva mai mari decat incelelalte domenii, variind intre 60 si chiar 100% din salariul debaza, ceea ce inseamna ca veniturile lor s-ar ridica la valoricuprinse intre 4.800 si 6.000 de euro net lunar.

Cum motivezi angajatii din vanzari

Joburile din vanzari creeaza un mediu extrem de competitivpentru angajati, ceea ce-i face pe o parte din managerii de vanzarisa foloseasca acest avantaj pentru a creste veniturile si profitulcompaniei.

Sefii departamentelor de vanzari folosesc diferite strategiipentru a-si motiva angajatii. O practica destul de folosita estecrearea de tinte de vanzari colective si individuale lunare, pentrua-i determina pe angajati sa munceasca mai mult. Totodata, seconsolideaza si spiritul de echipa in randul angajatilor, pentru carezultatele bune ale unuia pot aduce recompense intregiiechipe.

Unul din cele mai importante lucruri de care managerii devanzari trebuie sa tina cont atunci cand isi recompenseazaangajatii este acela ca vanzatorii sa cunoasca foarte bine produsulsau serviciul pe care il vand si sa aiba incredere in beneficiileacestuia, pentru a-i face pe clienti sa cumpere.

Pe langa bonusuri, angajatii din vanzari au parte si debeneficii non-financiare oferite de angajatori cum sunt programelede training, seminarii, echipament de serviciu sau telefon simasina.Totodata, numai 28% din companiile locale au mentinut anultrecut bugetele de training pentru angajatii din vanzari, arata unstudiu realizat anul trecut de firma de training Accelera, pe unesantion de 200 de companii locale.

Situatia s-a schimbat fata de anii trecuti, cand nu lipsaresurselor era problema, ci mai degraba teama managerilor de ainvesti in angajati care plecau dupa sase luni intr-o alta companiepentru ca primeau un salariu cu 20-30% mai mare, fluctuatia depersonal ajungand si pana la 80%.

Top managerii si-au impartit salariile cuvanzatorii

Una din tendintele pe care angajatorii le-au intalnit inperioadele dificile este de a folosi resursele pentru a recompensamai mult angajatii care aduc venituri in companie, adica echipeledin vanzari. De aceea, angajatii din top management au resimtit dinplin anul trecut cum au fost nevoiti sa isi imparta salariile saubonusurile cu vanzatorii, arata un studiu Mercer realizat pe unesantion de 75 de multinationale, care au 3,5 milioane de angajatila nivel global.

Numai 45% din angajatii chestionati sustin ca in cadrulcompaniilor pentru care lucreaza s-au inghetat salariile pentruechipele de vanzari, iar 36% au oprit cresterile salariale pentruangajatii din productie sau servicii.

Pe de alta parte, sase din zece firme au inghetat salariileexecutivilor de top, iar mai mult de jumatate au facut acelasilucru pentru angajatii din senior management.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO