Profesii

Funky business: Mai multa arta, mai putina tehnologie

Funky business: Mai multa arta, mai putina tehnologie

Kjell Nordstrom, coautorul cartii "Funky Business" - Consumatorii detin puterea in prezent. Este simplu: trebuie doar sa nu cumperi. Am putea aduce la faliment orice companie in cateva luni.

04.06.2007, 22:13 61

Funk-ul este un stil de muzica. Inseamna sa canti mai altfel, sa fii nonconformist. Iar afacerile, desi la prima vedere nu au legatura cu muzica, pot fi si ele "funky" daca sunt facute cu imaginatie si daca contin o anumita doza de arta. Si, de ce nu, putina nebunie?
"Astazi majoritatea industriilor sunt soft. Etica si atractia au devenit cele mai importante in dezvoltarea afacerilor. Se intampla la fel ca in arta: totul depinde de cel care observa. Omul are o nevoie extraordinara de arta si de poezie pe care industriile inca nu o inteleg in totalitate", este de parere Kjell Nordstrom, care a fost prezent la Bucuresti saptamana trecuta pentru lansarea cartii sale "Funky Business - Talentul face capitalul sa danseze", una dintre cele mai vandute carti de leadership din lume.
Nordstrom spune ca afacerile din ziua de azi, in particular afacerile de succes, sunt construite in jurul conceptului de originalitate. Iar in viitor originalitatea va fi cea care va ocupa centrul scenei. "Totul se reduce la om si la abilitatea lui de a crea. Nu softul, nu masinile, nu cladirile sunt importante, ci fiecare dintre noi", spune Nordstrom, precizand ca a fi "funky-free" inseamna sa ai abilitatea de a nu urmari ceea ce fac celelalte institutii si ceilalti oameni si de a merge pe drumul tau.
Pe de alta parte, felul in care ne traim vietile va determina schimbari sociologice profunde in viitor, care vor avea implicatii pentru marile companii. In aceasta situatie, leadership-ul va deveni un concept-cheie.
Nordstrom vorbeste despre personalizarea proiectului uman si de faptul ca aproape 80% din casele din Suedia sunt locuite de un singur om. "Aceasta tendinta exista peste tot in lume pentru ca acelasi lucru se intampla si in America intr-un procent de 60% sau in Londra pana la 44% si chiar in Italia unde valorile familiei pareau mai importante decat in restul lumii", spune Nordstrom, care este si profesor de management la Stockholm School of Economics. Astfel, acest lucru va duce la schimbarea comportamentelor consumatorilor pentru ca acestia traverseaza un proces profund de personalizare. Lumea se fragmenteaza, se separa in "triburi", iar oamenii au acum posibilitatea de a alege numai ce li se potriveste si de a nu mai face compromisuri, crede autorul "Funky Business".
"Conceptul de selectie personala se refera la posibilitatea de care dispun oamenii de a alege numai joburile sau produsele care se potrivesc cu personalitatea lor", explica Nordstrom. El adauga ca angajatii sunt interesati in primul rand sa cunoasca oameni "cool" si sa participe la cat mai multe petreceri, acest aspect fiind foarte important in retentia lor in companie.
"Am observat ca angajatii nu mai aleg un mediu de lucru gandindu-se la salariu, ci primeaza mai mult ce iti ofera compania in materie de entertainment. Chiar daca lucreaza in domeniul financiar sau alte domenii solicitante, oamenii vor mai intai de toate sa se distreze", completeaza profesorul.
Pe aceeasi linie, globalizarea forteaza firmele sa se restructureze si sa renunte la a gandi in termeni de natiuni-state. "Triburile sau comunitatile vor deveni variabilele-cheie prin care vor fi analizate pietele", subliniaza Nordstrom.
Un exemplu este faptul ca in zilele noastre marile capitale au devenit la fel de importante ca o intreaga tara. "Deja companiile nu mai vorbesc despre operatiunile lor din Austria, singurul oras care conteaza din Austria fiind Viena. Viena a devenit o tara in sine", exemplifica Nordstrom, precizand ca acelasi lucru se intampla peste tot, inclusiv in Bucuresti.
Potrivit lui Nordstrom, este de asteptat ca organizatiile sa fie mai diferite si sa se miste in directii diferite, mai ales pentru ca nu vor concura pentru aceiasi oameni.
Profesorul marturiseste ca a existat o perioada cand tehnologia era motorul succesului pentru o afacere, dar spune ca acum totul se reduce la inovatie si la a avea oamenii potriviti care sa lucreze pentru tine. "Pentru a avea o afacere de succes trebuie sa ai mai intai o idee buna si apoi sa preiei monopolul pentru o perioada. Dupa ce reusesti acest lucru trebuie sa aduci tot timpul ceva diferit. Poti sa ai cea mai buna tehnologie, cel mai bun departament financiar sau logistic insa acestea nu sunt suficiente pentru a avea succes. Tot ce conteaza e inovatia", completeaza el.
Nordstrom apreciaza ca, in prezent, oamenii sunt conectati emotional de anumite branduri. Ei le aleg pe cele de care se simt atrasi mai puternic, cu toate ca nu intotdeauna sunt cele mai bune produse sau cele care au cel mai bun pret. "Acesta este 'capitalismul-karaoke': toate produsele de pe piata seamana unele cu altele. Exista o multime de produse si de companii, dar prea putina diversitate. Singurul lucru care le poate diferentia este atractia pe care o simt consumatorii pentru ele", adauga Nordstrom, dand exemplul iPod-ului care nu are functiuni diferite de ale unui MP3 player, insa a inregistrat un succes imens pe piata.
Profesorul suedez observa ca, in companii, are loc un transfer de putere de la periferie la centru. "Puterea este redistribuita de la companii catre angajati, de la lider la subordonati. Spre exemplu, in media exista tendinta ca o mare parte din continut sa fie facut de catre cititorii care trimit din ce in ce mai multe poze sau comentarii. La unele ziare ponderea este de pana la 25% si acest procent va creste", spune Nordstrom aratand ca ziarul a devenit, in unele tari, mai mult o platforma unde se intalnesc oamenii.
Pe langa asta, Nordstrom atentioneaza ca astazi cei care detin puterea sunt consumatorii. "Este simplu: trebuie doar sa nu cumperi. Am putea aduce la faliment orice companie in cateva luni", adauga el.

Funky Business: Companiile sunt facute de oameni

Kjell A. Nordstrom & Jonas Ridderstrale, cei doi autori ai cartii "Funky Business - Talent Makes Capital Dance", care a fost lansata la Bucuresti saptamana trecuta, lanseaza un manifest pentru noua ordine din business.
"Suntem condamnati la libertate", spun autorii cartii, care se afla pe locul 16 in lume intr-un top al celor mai bine vandute carti de business/leadership din toate timpurile, conform unui sondaj Bloomsbury.
Funky Business a fost tradusa pana acum in 34 de limbi, iar Thinkers 50, clasamentul bianual global al celor mai importanti ganditori din domeniul managementului, ii plaseaza pe Nordstrom si pe Ridderstrale, autorii cartii, pe locul 9 in intreaga lume si pe prima pozitie in Europa in anul 2005.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO