Profesii

Gabriel Chirvase, people learning manager Wrigley Balkan East: Salariile vor mai creste in medie cu 10% anul viitor

Gabriel Chirvase, people learning manager Wrigley Balkan East: Salariile vor mai creste in medie cu 10% anul viitor

Gabriel Chirvase, people learning manager Wrigley Balkan East: Pietele locale se indreapta spre maturitate, ceea ce inseamna rate de crestere mai reduse, presiune pe obtinerea de profit, consumatori mai sofisticati si mai educati. Vor trece vremurile in care era suficient sa stai frumos pe scaun si aveai 20% crestere fara sa faci lucruri semnificative.

03.10.2008, 15:48 366

"Salariile vor continua sa creasca cu procente semnificative, in special pentru posturile de specialisti si middle management, adica exact in zona in care mai exista o diferenta semnificativa fata de tarile din imediata vecinatate. Cred ca e rezonabil ca in 2009 sa ne asteptam la o crestere medie de salarii de aproximativ 10% in zona FMCG (bunuri de larg con-sum - n.r.)", explica Gabriel Chirvase, people learning & development ma-nager in Wrigley Romania, subsidiara unuia dintre cei mai mari producatori si distribuitori de dulciuri din lume, si care are un portofoliu de aproape 100 de produse, printre care se numara Orbit, Juicy Fruit sau Winterfresh.

Acesta explica faptul ca salariile continua sa creasca si in tari cu economii mai mature, insa acolo ratele de crestere se situeaza in jurul a 3-4%. Exemple pot fi Germania sau Cehia. De asemenea, pe plan local, salariile vor creste si datorita faptului ca piata muncii va deveni comuna la nivelul intregii Uniunii Europene, iar companiile se vor alinia in aceasta privinta.
Cu ceva timp in urma, rata de crestere a salariilor era tot mai mare de la an la an, iar in momentul de fata a fost atins un varf. Din acest motiv, in timp, rata de crestere va inregistra o tendinta de diminuare, in special pentru pozitiile de top si senior management.
"Salariile managerilor de top au ajuns deja la un nivel comparabil cu tarile mai avansate economic decat Romania sau cu tarile din imediata vecinatate, cum sunt Ungaria, Cehia sau Slovacia", mai adauga Chirvase.
In prezent, pentru Wrigley lucreaza peste 200 de angajati in Romania, iar pentru moment, compania nu si-a propus sa faca angajari masive in urmatorii doi ani.
Deocamdata compania nu s-a confruntat cu o criza a fortei de munca. In ceea ce priveste personalul din vanzari, nu a durat niciodata mai mult de o luna pana cand sa fie inlocuit un post ramas liber.
"Criza de personal inseamna ca din 215 de posturi sa ai zece libere si sa nu poti sa le inlocuiesti intr-un interval scurt de timp. Nu ne-am confruntat cu genul acesta de situatii. Nu am intalnit situatii in care perioada de timp scursa intre preavizul ultimului ocupant al unei pozitii si momentul de timp cand inlocuitorul acestuia se angajeaza sa fie foarte mare", explica managerul.
Principalul motiv pe care angajatii il invoca in timpul exit-interviurilor, atunci cand parasesc compania, este faptul ca vor o accelerare a ritmului carierei lor pe termen scurt.
"Multe companii isi diversifica activitatea, iar aceasta tendinta creeaza oportunitati pentru acei colegi care doresc sa isi accelereze parcursul profesional. Explicatia lor este una rezonabila", spune Chirvase. In opinia acestuia, companiile trebuie sa faca mai mult pentru angajati, nu numai sa le ofere un pachet salarial competitiv.
"Pe masura ce oamenii vor avea venituri mai semnificative, vor dori sa cheltuiasca banii impreuna cu familia in timpul liber. Nu va mai exista o goana atat de mare sa mai incaseze inca o suta de euro in plus la salariu. Acest lucru pentru ca ii va interesa mai mult ca timpul pe care il petrec cu familiile sa fie cat mai indelungat", este de parere Chirvase.
Anul acesta, Wrigley investeste venituri semnificative pentru programele de training. Acest lucru inseamna o medie de o saptamana de training per angajat, pe an. Cum cea mai mare parte dintre angajati lucreaza in departamentul de vanzari, cele mai multe sesiuni de training sunt cele de vanzari sau de tehnici de negociere. O buna parte a cursurilor sunt destinate managementului si angajatilor care ocupa po-zitii de senior professionals, ambele categorii in numar semnificativ in companie.
Chiar daca este o organizatie multinationala, Wrigley nu a lucrat niciodata cu expati pe plan local. Pe de alta parte insa, sunt multi romani care lucreaza in filialele Wrigley din strainatate. "Exista cinci romani care lucreaza in afara granitelor regiunii, in zone ca financiar, IT sau vanzari. Avem o colega care se afla pe o pozitie de management in vanzari in Chile, dar avem si colegi care lucreaza doar ca specialisti in IT sau in finance", spune managerul.
Pe de alta parte, in Wrigley Romania lucreaza un angajat care are responsabilitati la nivel global.
"Unul dintre colegii nostri a pornit ca IT specialist aici, a lucrat un an in tara, inca doi ani si jumatate pe aceeasi pozitie in MŸnchen si, in momentul de fata, este senior IT security specialist, gestionand o serie de procese care privesc reteaua globala a Wrigley", spune Chirvase, precizand ca acesta nu mai are legatura cu Romania, intrucat responsabilitatile sale sunt de nivel global. S-a intors in tara pentru a fi alaturi de familie, iar faptul ca poate lucra de oriunde a fost un ajutor in acest sens.
Pe viitor compania va lua in considerare introducerea unui nou beneficiu pentru angajati. Este vorba despre pensiile facultative. Legat de acest lucru, Chirvase este de parere ca tipul acesta de beneficiu este mai interesant pentru unii colegi decat pentru altii.
"Sunt sigur ca la un moment dat vom gasi colegi care vor aprecia mai mult daca vor primi niste bani in plus la salariu decat o pensie privata. Este posibil ca o suma de colegi, poate dintre cei mai tineri, sa se gandeasca ca mai au foarte mult timp pana la pensie si s-ar putea sa pretuiasca mai mult banii respectivi pentru a-i folosi in alt mod", spune managerul, care este de parere ca aceeasi dilema exista si in tari precum Cehia sau Slovenia, insa la un nivel mai redus decat in Romania, introducerea pensiilor private ca beneficiu in pachetul salarial fiind mai recenta pe plan local.
In opinia lui Chirvase, piata fortei de munca se confrunta cu mai multe schimbari in prezent. Una dintre acestea este faptul ca asteptarile angajatilor sunt din ce in ce mai sofisticate.
Chiar daca acest aspect poate avea efecte negative pe termen scurt, angajatii fiind mai greu de recrutat sau de pastrat in companie, pe termen lung acest lucru poate duce la o schimbare in bine a ofertei organizationale pentru angajati.
Totodata, pentru angajati, nu este important numai faptul ca pot fi promovati o data la trei ani, ci si cat de mult investeste compania in viitorul lor.
"Oamenii sunt diferiti. Sunt oameni care isi doresc sa lucreze toata viata
intr-un singur job si altii, in special cei din generatia mai tanara, care au nevoie, la anumite intervale de timp, de o 'injectie de adrenalina', care este consumatoare din punct de vedere energetic, dar in egala masura te ajuta sa te dezvolti si sa inveti", explica Chirvase.
Mai mult decat atat, o companie din FMCG, pentru care este specific sa se afle permanent in continua schimbare, ofera multe provocari angajatilor, avantajul fiind faptul ca schimbarile pot fi capitalizate in oportunitati de promovare.
Pentru Chirvase, intr-o companie vorbim mai degraba de omul de resurse umane decat de managerul de resurse umane. Astfel, oamenii de HR sunt un punct de echilibru intre doua constrangeri. Trebuie sa aiba in vedere atat interesele companiei, cat si pe cele ale angajatilor.
In ceea ce priveste felul in care managerul de resurse umane ajuta compania sa atinga un anume nivel de profit intr-un context dat, Chirvase crede ca acest lucru ridica din ce in ce mai multe provocari. "Pietele locale se indreapta spre maturitate, ceea ce inseamna rate de crestere mai reduse, presiune pe obtinerea de profit, consumatori mai sofisticati si mai educati. Vor trece vremurile in care era suficient sa stai frumos pe scaun si aveai 20% crestere fara sa faci lucruri semnificative", explica acesta.
De asemenea, pachetele motivationale pe care le ofera companiile vor fi din ce in ce mai importante, iar acest lucru se intampla pentru ca este din ce in ce mai dificil sa te diferentiezi doar prin salariul pe care il oferi.
"Compania Wrigley a inceput ca o afacere de familie. Bill Wrigley Jr., stranepotul fondatorului, se implica activ in conducerea afacerii ca presedinte executiv. Afacerea este condusa si in prezent de familia Wrigley. Din acest motiv, exista un interes foarte mare in a crea o relatie de durata cu angajatii", spune Chirvase.
 
 
 
Cariera
 
  • septembrie 2004 -prezent: People Learning and Development Manager Wrigley Balkan East
  • aprilie 2003 - august 2004: manager resurse umane, Ursus Breweries
  • martie 2001 - martie 2003: generalist resurse umane, Ursus Breweries
  • septembrie 2000 -martie 2001: Consultant HR, divizia de human capital, Arthur Andersen
  • august 1999 - august 2000: Consultant HR, Pluri Consultants
  • 1997-1998: Studii aprofundate in managementul resurselor umane
  • 1993-1997: Facultatea de management, ASE, Bucuresti
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO