Profesii

Horia Toader, director de resurse umane al Ericsson pentru Romania si Moldova: Investitia in oameni este printre ultimele la care ne gandim sa renuntam

Horia Toader, director de resurse umane al Ericsson pentru Romania si Moldova: Investitia in oameni este printre ultimele la care ne gandim sa renuntam
25.01.2009, 15:56 1717

Fluctuatia in cadrul centrului de servicii globale al Ericsson din Bucuresti, GSDC, deschis in urma cu un an jumatate, a fost anul trecut de aproximativ 10%, in timp ce in partea de vanzari si suport din cadrul aceleiasi companii turnoverul de personal ajunsese la sfarsitul lui 2008 la mai putin de 5%.
"Avand in vedere ca angajam mai mult de 60% absolventi, aceasta este prima lor experienta de lucru si nu au termen de comparatie cu alte joburi. Astfel, se poate intampla ca ei sa realizeze ca nu este ceea ce vor sa faca in viitor sau se intampla sa gaseasca pe parcurs oferte mai bune. Este la fel ca atunci cand oamenii vin la noi de la alte firme", explica Horia Toader, director de resurse umane al Ericsson pentru Romania si Moldova. Ericsson are in prezent aproximativ 530 de angajati pe piata locala, peste 400 dintre acestia lucrand in cadrul centrului de servicii globale GSDC.
In ceea ce priveste anuntul facut de Ericsson, cu privire la disponibilizarea a 5.000 de angajati la nivel global, reprezentantii filialei locale spun ca asteapta o decizie despre felul in care va actiona. "Nu avem informatii despre felul in care vor fi afectate organizatiile locale, insa in cazul in care o organizatie este impactata, intai li se comunica angajatilor, apoi informatia este facuta public", au spus reprezentantii Ericsson Romania.
"Trebuie sa fii pregatit, insa pana in momentul de fata tipul nostru de activitate nu a fost afectat dramatic sau in mod direct. Acest lucru se intampla pentru ca clientii nostri nu fac parte din mass-market, ci sunt, in general, operatori. Intr-adevar se pot lua masuri si noi ne uitam de doua ori unde investim banii", explica Toader.
GSDC functioneaza pe principiul unui centru de outsourcing, ai carui angajati lucreaza pentru operatori de telecomunicatii, clienti ai Ericsson la nivel global.
Insa pe langa toate acestea, criza financiara ar putea avea avantaje pentru o companie de telecomunicatii.
"In momente de criza pentru noi chiar pot exista oportunitati, nu inseamna neaparat ca suntem afectati. Este posibil sa se calatoreasca mai putin si sa se foloseasca mai mult tehnologia. Reducerile altora pot sa insemne avantajul nostru. Oamenii pot alege sa dea banii pe telecomunicatii, in loc sa-i dea pe transportul cu avionul sau pe cazarea la hotel", explica Toader, care precizeaza ca organizatia dispune deja de numeroase facilitati ce tin de stabilirea unor videoconferinte intre angajatii din intreaga lume, lucru care poate reduce cheltuielile.
Unul dintre lucrurile de care candidatii din IT se simt atrasi in momentul in care vor sa se angajeze intr-o companie este, pe langa salarii, si accesul la informatii pe care pot sa-l primeasca din partea organizatiei.
"Candidatii din IT isi doresc o combinatie de lucruri. Bineinteles, nimeni n-o sa se angajeze pentru un salariu mai mic decat are in prezent sau decat stie ca ar putea avea. Pot in schimb sa se mute pentru acelasi salariu, si am avut astfel de cazuri. Insa mai presus de acest lucru, accesul la informatii si la programe de dezvoltare are un aport substantial pentru candidati. Conteaza, de asemenea, specificul muncii, brandul si numele firmei, dar si cultura companiei", este de parere Toader, care adauga ca in cadrul diviziei de vanzari si suport a companiei, care a avut o dezvoltare constanta in comparatie cu cea a centrului GSDC, fiecare angajat beneficiaza in medie de 10-12 zile de training pe an.
Fiind un sector de varf, dezvoltarea competentelor este cruciala in telecomunicatii intrucat tehnologia avanseaza foarte rapid, iar angajatii trebuie sa fie pusi la curent in permanenta cu noutatile care apar pe piata. "Foarte multi oameni au fost atrasi, dincolo de brand sau de imaginea companiei, de accesul la informatii, la programe de dezvoltare sau training pe care il pot avea in cadrul companiei", spune Toader, referindu-se, in special, la angajatii din cadrul centrului GSDC, unde un program de training poate dura si trei luni de zile.
In momentul in care tehnologia sau piata se schimba, clientii se dezvolta intr-o directie noua de care compania trebuie sa tina cont, ajutandu-si angajatii sa dobandeasca noile competente si satisfacandu-le totodata nevoia de dezvoltare. Insa trainingurile in companie nu tin doar de partea tehnica, ci vizeaza trei directii: profesional, uman si de business.
Din aceste motive, partea de training se numara printre ultimele la care s-ar renunta in cazul in care compania ar fi afectata de criza financiara.
"Cel putin in momentul de fata, in mod cert partea de dezvoltare a oamenilor este printre ultimele de unde am taia. Oamenii ar fi afectati daca am renunta la training, dar, bineineteles, pot intelege acest lucru pentru ca au o anumita maturitate. In aceasta situatie, cu o anumita intelegere din partea angajatilor, businessul sau calitatea muncii nu ar fi afectate", precizeaza Toader.
In plus, exista multe alte modalitati prin care angajatii pot avea acces la program de training, iar acest lucru se poate face foarte usor apeland la mediul online, unde exista portaluri interne pe care se afla sute de cursuri, precum si aplicatii de tip webcast.
In opinia lui Toader, anul viitor nu va mai exista o crestere spectaculoasa a salariilor. Este posibil ca maririle salariale sa continue, intrucat acest trend nu poate fi oprit brusc, insa in cel mai probabil scenariu ritmul de crestere salarial se va tempera. "Este greu de spus acum, dar este clar ca nu vor depasi cresterea din 2008, iar de scazut nu cred ca pot sa scada pentru ca si alte firme din IT lucreaza in continuare destul de bine".
Pe de alta parte, unul dintre lucrurile pe care este posibil sa il observam anul viitor este o crestere a numarului de candidati de pe piata, fie pentru ca vor exista mai multi someri, fie pentru ca s-ar putea intoarce romanii din strainatate.
"Datorita evolutiei pietei muncii in IT din ultimii ani, angajatii din IT au fost o categorie favorizata in sensul ca zona competitionala a fost mai accentuata si atunci bataia pe competente din perspectiva firmelor a fost destul de mare. Acest lucru le-a permis sa aiba o evolutie salariala destul de buna", mai precizeaza Toader.
Cat priveste expatii care lucreaza in companie, acestia sunt in numar de sapte si au venit sa lucreze in cadrul Ericsson in momentul in care a fost lansat centrul GSDC, pentru ca era nevoie de oameni cu experienta in formarea unui astfel de centru.
Directorul de resurse umane al Ericsson spune ca nu este foarte greu sa recruteze oameni in domeniul IT, insa exista anumite pozitii de nisa unde oamenii sunt foarte greu de gasit.
"Sunt anumite instrumente de IT, dezvoltare soft si administrare zona de aplicatii pentru care sunt doar cativa oameni in Romania. Din acest motiv, trebuie sa luam oameni de aici, sa-i trimitem sa-si dezvolte respectiva competenta, ori sa aducem consultanti straini pentru o perioada de timp care sa formeze aici cinci-zece specialisti timp de un an", spune Toader, care adauga insa ca aceasta situatie se aplica numai pentru 10% din candidatii pe care Ericsson isi propune sa-i angajeze.
 
Cariera
  • August 2003 - prezent: director de resurse umane Ericsson Romania si Republica Moldova
  • Februarie 2002 - august 2003: HR manager Ericsson Telecommunications Romania
  • Ianuarie 2001 - februarie 2002: director Ericsson Academy Romania
  • Ianuarie 2000 - ianuarie 2001: tehnical office manager, Customer Solutions&Support Division, Ericsson Telecommunications Romania
  • Februarie 1999 - ianuarie 2000: tehnical manager, Key Account Cosmoron, Ericsson Telecommunications Romania
  • Martie 1997 - februarie 1999: project installation manager, Account Tomtelecom, Ericsson Telecommunications Romania
  • Martie 1997 - decembrie 1994: SW analist programmer, Sinorg Romania
  • Octombrie 1991 - decembrie 1995: services support engineer, Electronica Service
  • 1984-1989: Facultatea de automatica si calculatoare, Iasi
 
Ericsson Telecommunications Romania, pe scurt:
  • Peste 500 de angajati, dintre care 400 lucreaza in cadrul centrului de servicii globale GDSC
  • Fluctuatie de aproximativ 10% in cadrul GDSC si sub 5% in cadrul diviziei de telecom a companiei
  • Fiecare angajat al diviziei de telecom beneficiaza in medie de 10-12 zile de training pe an

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO