Profesii

In cautarea angajatului perfect

17.05.2004, 00:00 151

Serviciile de consultanta in domeniul resurselor umane au cunoscut o dezvoltare spectaculoasa in ultimii ani. Pe piata clujeana primele firme pe acest segment de piata au aparut in 1998, iar acum agentiile ofera clientilor o gama completa de servicii.Initial serviciile firmelor de consultanta se limitau la selectia si recrutarea de personal, axandu-se in mod special asupra campaniilor de angajari la nivelul middle management. Activitatea de consultanta in resurse umane presupune astazi campanii complexe de executive-search, campanii specializate de head-hunting, sisteme de evaluare a performantelor profesionale, programe de diagnoza si dezvoltare organizationala, programe de training de personal sau studii de piata.



"A fost mai greu pana am reusit sa convingem clientii de utilitatea serviciilor de consultanta. Multi nu stiau ce presupune o astfel de activitate, asa ca ne-am consumat multa energie pentru a le explica avantajele", spune Diana Danci, general manager la Sales Consulting. Ulterior, o data cu diversificarea cererii, firma a abordat si alte segmente din piata. In prezent, 50% din cifra de afaceri apartine recrutarii si selectiei de personal, 40% sunt destinate training-ului, iar activitatilor de evaluare si diagnoza le revin 10%.





Intre 200 si 3000 de euro



"Diferenta majora dintre o firma de consultanta si un site specializat pe resurse umane tine de faptul ca noi cunoastem disponibilitatile pe care le au candidatii pentru un nou job. CV-ul nu e hotarator in alegerea unui candidat", spune Edit Todoran, manager Commodo.



Pentru orice selectie de personal SalesConsulting are la dispozitie peste 8.000 de CV-uri, din toata Transilvania. "Lucram foarte mult pentru Timisoara si Arad, iar in planurile noastre pentru 2004 studiem posibilitatea deschiderii unei filiale in Banat sau in Capitala. Firmele din Bucuresti apeleaza la noi pentru posturile pe care le au in teritoriu. Nu am refuzat niciodata firmele mici, dar o selectie presupune o serie de costuri pe care o societate cu cativa angajati nu si le permite, de aceea lucram pentru firme nationale si multinationale. Solicitarile din partea acestor companii au crescut in primul trimestru al acestui an cu 50% fata de aceeasi perioada a anului trecut", spune Diana Danci.



Clientii Psitest sunt patronii cu business-uri mici si mijlocii: "Pentru investitorii straini am realizat cercetari privind achizitionarea unor firme in lichidare judiciara aflate in Transilvania. Celor care nu au alocate bugete de resurse umane, le recomandam sa selecteze 3, 4 candidati carora sa le intocmim noi rapoartele de evaluare", spune Marinela Degeratu, manager Psitest.



Pe piata locurilor de munca din Cluj-Napoca, pachetul salarial oferit angajatilor s-a modificat radical fata de anii trecuti. "Pentru un post in managementul financiar, oferta salariala din 2001 era de 400 de euro, iar in prezent selectiile in management pornesc de la 1.000 de euro in sus", spune Claudia Bejusca, manager PsihoSelect.



"Am pornit cu preturi mici pentru a putea patrunde pe piata si am ramas la aceleasi standarde pentru ca mergem pe sistemul recomandarilor si incercam sa corelam tarifele cu piata", spune Marinela Degeratu.



Sumele vehiculate in bransa pornesc de la 200 de euro si pot ajunge la 3.000 de euro, in functie de complexitatea selectiei si de atributiile postului.





Tendinte



Job-urile in vanzari sunt cele mai solicitate de catre angajatori. De cealalta parte, tinerii solicita posturi administrative sau de conducere, pentru ca vor sa aiba un cuvant de spus in managementul firmei, si mai putin in vanzari. "Studentii se orienteaza spre scoli cu profil economic, ajungandu-se in situatia ca pentru un post de contabil in management sau marketing sa se prezinte sute de candidati", este de parere Edit Todoran.



In 2001, dorinta tinerilor de a lucra in timpul facultatii era slab reprezentata. "Anul acesta am inceput sa primim CV-uri ale studentilor din anul I, care doresc sa lucreze full time in firmele clujene. Din pacate solicitarile lor se lovesc inca de reticenta angajatorilor care pun la indoiala seriozitatea si disponibilitatea lor temporara", declara Claudia Bejusca.



Peste 80% dintre cei care aplica pentru un job sunt absolventi de studii superioare. Diana Danci explica acest aflux prin cresterea nivelului calitativ al ofertelor existente pe piata clujeana: "Daca la inceput, campaniile de executive-search detineau o pondere de 85% in activitatea noastra, de 2 ani situatia s-a schimbat radical in favoarea posturilor de middle management, respectiv top management, ce insumeaza azi peste 70% din totalul campaniilor de recrutare. Lucram mult pe campanii specializate de head-hunting, pentru ca suntem solicitati pentru posturi extrem de bine tintite".



Absolventii de studii superioare nu se limiteaza doar la specializarile pentru care au optat in facultate. "Am avut posturi in magazin de inchirieri casete audio, la care au raspuns tot cei cu studii universitare, care nu aveau experienta relevanta pentru un alt domeniu. Pentru o aplicatie, doar 2 din 10 candidati nu au studii superioare", spune Marinela Degeratu.





Inginerii, iar cautati



Lipsa cererilor pentru posturi de inginer pe piata clujeana s-a materializat prin reprofilarea absolventilor de studii tehnice pe alte sectoare ale vietii economice. Acum 6 ani un inginer avea slabe sanse de a profesa in domeniu, iar in prezent situatia devine ingrijoratoare, pentru ca, personalul specializat pe domenii tehnice nu mai are experienta. "Daca la o selectie pentru un post de jurist primim intre 150-180 de CV-uri, pentru un job de inginer coordonator in productie nu avem mai mult de 80 de oferte. In Cluj, piata industriei usoare este una dintre cele mai bine dezvoltate, si, cu toate acestea, pentru recrutarea unui inginer textilist nu am primit decat trei candidati", spune Edit Todoran. Managerul Commodo considera ca, principala explicatie a dezechilibrului de pe piata locurilor de munca din Cluj, tine de faptul ca nu exista o corelatie intre cerintele mediului universitar si piata fortei de munca. A crescut numarul specialistilor pe marketing si management, si a scazut considerabil numarul celor care pot indeplini functii de conducere in domeniile tehnice.





Recomandarea, de baza



Un studiu de piata realizat de firma Commodo a aratat ca in domeniul resurselor umane, clientii platitori merg pe recomandare (41%) sau pe prezentarea directa a serviciilor pe care le ofera firmele de consultanta. "Prin marketing si publicitate poti fi cunoscut, dar prin recomandare poti convinge", este de parere Edit Todoran.



Diana Danci spune ca la inceput a ales reclama pe suport media, ca modalitate de promovare, iar ulterior a fost creata propria pagina web. "Primii doi ani in acest domeniu sunt cei mai dificili pentru a castiga increderea clientilor. In prezent, cand facem o prezentare lasam clientului o lista de firme de la care pot primi referinte despre activitatea noastra", declara Diana Danci.



In privinta implicarii companiilor clujene in domeniul resurselor umane, parerea celor care conduc firmele de consultanta este impartita. Claudia Bejusca spune ca numarul clientilor se dubleaza de la an la an, fapt ce demonstreaza o constientizare a utilitatii serviciilor de resurse umane, dar candidatii nu stiu inca sa-si scoata in evidenta calitatile prin intermediul informatiei scrise in CV.



Dupa 6 ani de activitate in managementul resurselor umane, Edit Todoran considera ca, in continuare, "companiile incearca singure sa recruteze personal, iar cand au epuizat toate posibilitatile apeleaza la serviciile nostre. Constientizarea domeniului este spectaculoasa, dar solicitarile lasa inca de dorit, pentru ca legea romaneasca responsabilizeaza departamentele de resurse din cadrul firmelor cu atributii ce nu lasa loc unor activitati specifice".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO