Profesii

INSEAD: Angajatii din FMCG, cei mai dificili

14.07.2008, 16:57 835

"Oamenii cu care este cel mai dificil sa lucrezi sunt cei din FMCG (industria bunurilor de larg consum - n.r.), pentru ca ei cred ca stiu totul. De aceea, am vrut sa dezvolt un program unde sa detin eu 'ultima carte', prin care sa stimulez competitivitatea, astfel incat ei sa castige folosind informatiile pe care le au deja", explica Marcel Corstjens, profesor de marketing la INSEAD, una dintre cele mai bune scoli de business din lume, localizata in Fontainbleau, Franta.
Corstjens a conceput Storewars, un program de dezvoltare manageriala care examineaza interactiunile dintre furnizori si vanzatori, lansat in Romania de compania IMS Retail Bucharest, care ofera consultanta integrata pentru retaileri.
Concret, in cadrul programului are loc o simulare activa a realitatii de business din retail unde participantii dezvolta strategii, negociaza si iau decizii pentru o companie virtuala cu un capital de 100 de milioane de dolari.
La fiecare curs participa 18-35 de persoane care sunt impartite in cinci echipe, care coordoneaza trei companii producatoare si doua de retail pe o perioada de doi ani. Astfel, pe o perioada cuprinsa intre 3 si 5 zile, echipele interactioneza si concureaza pentru a aduce valoare afacerii pe care o administreaza.
Echipele de productie negociaza fata in fata pentru a ajunge la un acord si pentru a lua decizii comerciale. Fiecare decizie este valabila pentru o perioada de sase luni comerciale, iar participantii sunt supusi la patru procese de decizie pe parcursul intregului program.
"Programul este destinat oamenilor care se alfa pe pozitii de conducere. Cand lucram la Real (Real Hypermarket Romania - n.r.), in departamentul operational, interactionam putin cu oamenii de la marketing. Din lipsa de timp, fiind in magazin, nu vedeam ce se intampla in departamentul de marketing, dar intrand in joc am inceput sa aflu mai multe", povesteste Flavian Pandele, general manager IMS Retail Bucharest, companie ce ofera consultanta strategica si tactici de marketing pentru companiile de retail.
Asadar, acest program nu isi propune sa inlocuiasca trainingul, ci sa fie un instrument aditional. "In companiile de retail trainingul clasic inseamna sa inveti casiera sa zambeasca, insa o simulare de business ofera o vedere de ansamblu pentru executivi", spune Pandele, care a precizat ca pregatirea unui angajat prin acest gen de programe ar putea ridica pentru companie costuri de pana la 2.500 de euro pe persoana.
Pe de alta parte, costurile de livrare ale programului variaza intre 35.000 si 118.000 de euro, in functie de locul unde se tine sau de persoana care preda.
"Pentru ca noi sa ne acoperim costurile, un curs cu maxim 35 de persoane ar trebui sa coste minim 45.000 de euro", mai adauga Pandele.
In opinia lui Corstjens, in general oamenilor le place sa invete. "Am observat ca daca asculta un discurs, sansele sunt mai mari sa-l uite. E mai usor daca joaca un joc", explica acesta, precizand ca simularea a fost facuta prima oara in 1995. A fost facuta de 600 de ori in 43 de tari, in 8 limbi, iar 50 de companii au folosit programul.
In alta ordine de idei, Corstjens care este si profesor la INSEAD, spune ca a intalnit putini romani in cadrul scolii de business. "Sunt foarte putini romani la INSEAD. Sunt cativa unguri, polonezi sau bulgari", explica el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO