Profesii

Interviu: Costica Rosoiu, director de resurse umane al UPC: Exista fosti angajati care se intorc sa lucreze la noi

Interviu: Costica Rosoiu, director de resurse umane al UPC: Exista fosti angajati care se intorc sa lucreze la noi

Costica Rosoiu, director de resurse umane al UPC: Un profesionist adevarat isi va gasi locul de fiecare data. Poate cel mai important este ca acum fiecare om sa constientizeze cat de bine este ales pasul in cariera

29.03.2009, 15:05 2066

"Avem o serie de posturi pe care le-am ocupat cu fosti angajati care au plecat din aceleasi pozitii sau din alte functii si care au decis sa se intoarca la noi. I-am primit inapoi fara probleme, dupa ce am vazut ca sunt in aceeasi directie cu noi si ca sunt motivati", spune Costica Rosoiu, directorul de resurse umane al UPC.

Aceasta nu este singura strategie folosita de companie pentru a-si acoperi pozitiile disponibile. O alta metoda de recrutare folosita este preluarea angajatilor de la principalii concurenti de pe piata. Exemple concludente in acest sens sunt Razvan Agrosoaie, director de vanzari in cadrul UPC, care a ocupat o pozitie similara in cadrul operatorului RCS&RDS, si Mihai Struteanu care este momentan director al diviziei UPC Business si care a ocupat anterior functia de associate director- business sales in cadrul Vodafone.
"In asemenea industrii, la nivel de management lucrurile devin mai de nisa - nu prea poti sa aduci pe cineva din FMCG sa se ocupe de hi-tech sau telecom." Pe de alta parte, in cadrul companiei exista angajati care, prin promovare interna, au ajuns de pe postul de receptioner analisti de beneficii sau care momentan lucreaza in departamentul de relatii publice. Insa acesta nu reprezinta cel mai important criteriu in recrutarea si selectia angajatilor.
"Sunt situatii in care, chiar daca avem optiuni interne, recurgem si la extern pentru ca pot sa apara valori care pot sa aduca chiar si mai multa valoare in companie."
Momentan, operatorul telecom are aproximativ 30 de pozitii disponibile, iar compania recruteaza indeosebi specialisti in vanzari sau in departamentele tehnice. Restul angajarilor vor tine cont de fluctuatia de personal, care momentan este de aproximativ 14%.
UPC si-a restructurat anul trecut activitatea ca urmare a trecerii la un model de business centralizat in urma caruia numarul de angajati a scazut cu aproximativ 800 de persoane, ajungand la 1.600. Acum compania mizeaza pe stabilitatea situatiei financiare pe care a dobandit-o si pe plan local, insa o importanta majora o are si sustinerea din partea grupului din care face parte, operatorul american Liberty Global.
"In piata din Romania suntem in crestere. Perspectiva pe care o oferim in momentul de fata este din ce in ce mai pozitiva, corelata si cu faptul ca suntem intr-o industrie pe care criza nu o va afecta, pentru ca serviciile de entertainment vor fi mereu la mare cautare."
Pentru anul acesta, compania si-a bugetat investitii mai mari cu 10 mil. euro fata de anul trecut, cand valoarea totala a acestora a fost de 40 mil. euro. "In prin-cipiu, investitiile merg in extinderea retelei si in noile servicii, pentru sfarsitul acestui an fiind planificata si lansarea serviciilor TV de inalta definitie (HD)."
Potrivit lui Rosoiu, pe piata telecomunicatiilor salariile variaza intre nivelul salariului minim pe economie si pot atinge valori substantial mai mari. Anul acesta, cresterile salariale din cadrul UPC au depasit rata inflatiei, iar salariile din cadrul companiei depasesc nivelul salariului mediu pe economie. "Salariul este un factor de igiena pana la urma. El actioneaza pana la un anumit nivel care asigura nevoile de baza ale persoanei respective. Daca nu exista, deja ii atrage atentia." Rosoiu a accentuat importanta asigurarii unui nivel suficient al veniturilor, pentru ca atentia angajatilor sa se orienteze mai mult spre calitatea serviciilor oferite clientilor. Compania ofera bonusuri pentru performanta si astfel castigul obtinut de angajati depinde de rezultatele activitatii pe care o desfasoara.
Exista o schimbare in ceea ce priveste mentalitatea angajatilor: ei nu isi mai schimba jobul doar pentru un salariu mai mare sau pentru un pachet de beneficii mai atractiv, ci pentru ca noua pozitie in alta organizatie ar putea reprezenta o provocare profesionala.
"Un profesionist adevarat isi va gasi locul de fiecare data. Poate cel mai important este ca acum fiecare om sa constientizeze cat de bine este ales pasul in cariera." Exista fosti angajati din cadrul UPC care si-au deschis o afacere proprie dupa ce au vazut cum functioneaza un business, iar acest lucru nu s-a intamplat doar in randul top managerilor, ci si la nivelul specialistilor.
"De multe ori ma gandesc de ce am venit eu in companie. Principalul motiv este ca aici era ceva de construit. Este o mare oportunitate sa vezi ca ai posibilitatea sa faci ceva si sa te bucuri de valoarea adaugata pe care o aduci in timp." Una dintre schimbarile majore pe care le-a adus Rosoiu in cadrul UPC a avut loc chiar in cadrul departamentului de resurse umane: daca la inceputul activitatii sale in cadrul UPC existau numai patru persoane in departament, acum exista 12 persoane care se ocupa de resursele umane.
Anul trecut, compania a desfasurat aproape lunar programe de training, iar selectia angajatilor care au avut nevoie de instruire a fost realizata in functie de zonele de activitate in care lucrau, o nevoie mai mare fiind in randul celor care interactioneaza direct cu clientii. Totodata, in aceste zone de activitate, precum vanzari, operatiuni tehnice sau punctele de preluare a comezilor, s-a vazut efectul rapid si imediat al instruirii.
"Valoarea pe care o alocam noi programelor de training nu vine neaparat din banii investiti, ci se cuantifica mai mult prin efortul intern pentru dezvoltare si prin frecventa numarului de programe".
De asemenea, compania apeleaza si la servicii de tip mystery shopping pentru monitorizarea angajatilor din anumite departamente, pentru a observa mai usor care sunt punctele slabe ale afacerii.
Potrivit lui Rosoiu, in rolul managerului de resurse umane componenta strategica este foarte importanta, iar ca aspecte concrete sunt foarte relevante selectia candidatilor, dezoltarea personala sau trainingul necesar in organizatie pentru a crea competentele de care este nevoie, precum si retentia si motivarea angajatilor.
 
UPC Romania:
  • 1.600 de angajati;
  • 1,3 mil. clienti in peste 200 de orase;
  • Este afiliat companiei americane Liberty Global, listata la bursa de la New York, care furnizeaza servicii video, de voce si acces la internet pentru 16,9 milioane de clienti din 17 state
  • A intrat pe piata romaneasca in 1992, de cand a derulat investitii de peste 700 mil. euro.
  • Principalii concurenti de pe piata: RCS&RDS si Romtelecom
 
Cariera
 
  • 38 de ani
  • iulie 2008 - prezent: director resurse umane la UPC Romania
  • noiembrie 2007 - iulie 2008: manager resurse umane, Deloitte Consulting Romania
  • martie 1999 - iulie 2006: manager si consultant in cadrul departamentului de resurse umane, Vodafone Romania
  • martie 1995 - martie 1999: specialist in dezvoltare profesionala, specialist in dezvoltarea resurselor umane, Banca Romana pentru Dezvoltare
  • septembrie 1994 - martie 1995: asistent universitar in cadrul Facultatii de sociologie, psihologie si pedagogie, Universitatea din Bucuresti
  • 1990 - 1995: Facultatea de sociologie, psihologie si pedagogie, Universitatea din Bucuresti
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO