Profesii

John Whitmore: Comunitatea de business din Romania nu ia in serios coachingul

John Whitmore: Comunitatea de business din Romania nu ia in serios coachingul
02.06.2008, 18:30 55

A venit pentru prima oara in Romania la cateva saptamani dupa caderea Comunismului, pentru a aduce medicamente oamenilor. Dupa 18 ani, sir John Whitmore (foto) a fost inclus in topul celor mai buni 10 coachi din Marea Britanie de catre cotidianul The Independent.
"Am sosit in Romania cu un avion umanitar care furniza medicamente. Ajuns aici, am simtit ca oamenii erau entuziasti datorita faptului puteau spera si la alte perspective decat cele oferite de comunism. Imi amintesc ca o asistenta mi-a multumit pentru ajutorul oferit, dar m-a rugat sa ne aducem aminte de romani si peste cinci ani, pentru ca si atunci vor fi probleme. Acum, ziarele scriu despre ce se intampla in Africa si par sa fi uitat ceea ce se petrece in interior", spune sir John Whitmore.
Piata de coaching este si ea corelata trecutului autohton. Spre deosebire de tarile din Europa Occidentala, un coach roman nu are suficienta experienta in domeniu. Iar in coaching, experienta se traduce in sute si mii de ore de practica. "In coaching nu trebuie sa stii doar partea teoretica, ci este nevoie sa aplici ceea ce ai invatat. Spre deosebire de Romania, in Anglia sunt persoane care fac coaching de peste 15 ani. Cu toate acestea, romanii sunt dispusi sa invete. Exista entuziasm aici", spune Whitmore.
Nascut in 1937, sir Whitmore este un fost sofer profesionist de curse si om de afaceri. Educational, s-a format la Eton College (Marea Britanie), Sandhurst Royal Military Academy (Marea Britanie) si Cirencester Agricultural College (Marea Britanie). "Dupa ce am renuntat la cursele de masini, am intrat in afaceri: o ferma, dealer Ford si o companie in sectorul industrial. Insa, in 1968 am renuntat la aceste businessuri si am decis sa urmez cursuri de psihologie in Cali-fornia", spune sir Whitmore. La finalizarea studiilor psihologice, britanicul a decis ca este timpul sa se apuce de coa-ching. "Coachingul m-a facut sa regan-desc tot ceea ce realizasem pana atunci, atat in sport, cat si in afaceri. Am ajuns la concluzia ca exista lucruri care te pot face sa-ti imbunatatesti munca", afirma sir Whitmore. Ce au in comun cursele de masini si coachingul? Britanicul, care detine compania Performance Consul-tants International, care ofera servicii de consultanta, leadership si coaching, crede ca pentru a putea face ambele lucruri trebuie sa fii pasionat si dedicat.
Chiar daca piata de coaching autohtona da dovada de entuziasm, nu acelasi lucru se poate spune despre comunitatea de business din Romania, care nu ia in serios, asa cum ar trebui, ceea ce repre-zinta coachingul. In viziunea britanicului, un coach trebuie sa fie capabil sa extraga din interiorul persoanei pe care o pregateste acele lucruri care sa o ajute in rezolvarea problemelor personale. "Com-parativ, profesorul joaca rolul expertului si impartaseste clientului din cunostintele sale", mentioneaza sir Whitmore.
Cand vor intelege ca trebuie sa folo-seasca coachingul pentru a-si imbunatati relatia cu stafful, companiile autohtone vor avea de castigat. In primul rand, angajtii nu vor mai dori sa-si schimbe locul de munca atat de des. Sir Whitmore apreciaza ca un bun manager mai intai de toate sa-si asculte angajatii pentru a-i retine in companie.
"Oamenii trebuie sa constientizeze ca sunt importanti si ca opinia lor conteaza intr-o companie", spune britanicul, care adauga ca exista o cultura organizationala diferita in fiecare business. Uneori, diferentele dintre culturile existente in diver-sele medii de afaceri sunt mai evidente decat diferentele culturale dintre doua tari. "Cea mai nepotrivita cultura de bu-siness este cea ierarhica, in care nimeni din conducere nu asculta ceea ce au de spus angajatii, iar acestia trebuie sa faca doar ceea ce li se ordona. Daca o com-panie nu se preocupa de soarta propriilor angajati, impresia generala este ca atat clientii, cat si mediul sunt neglijati", afirma britanicul. La sfarsitul zilei, un bun manager trebuie sa arate inteligenta emotionala, nu ca are in CV un MBA "pentru ca acum oamenii sunt platiti suficient incat sa-si acopere nevoile". Adica sa fie in stare sa relationeze cu angajatii din companie, si nu prin intermediul unui fluturas de salariu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO