Profesii

Managerii romani practica leadershipul fara sa stie

27.01.2003, 00:00 622

Leadershipul incepe sa fie perceput ca o realitate si in Romania, dar conceptul ramane o necunoscuta la nivelul multor companii unde persista confuzia intre management si leadership si mentalitatea potrivit careia "Managerul firmei este automat si liderul. El este seful, desi el este si liderul!". Acestea sunt concluziile unei anchete realizate recent de catre compania de consultanta KRW International si Centrul Romano-American de Excelenta in Afaceri.
Studiul "Leadership in Romania", care a fost realizat prin intervievarea manangerilor unor firme mari, medii si mici din toata tara, a avut drept scop identificarea stadiului in care se afla leadershipul, nivelul asteptarilor liderilor din companiile romanesti in ceea ce priveste acest concept, precum si diferentele dintre asteptari si realitate.
Autorii studiului spun ca, pentru a intelege stadiul la care se afla leadershipul in Romania, trebuie mentionat faptul ca timp de 52 de ani, tara s-a aflat sub dominatia unor regimuri dictatoriale.
"Libertatea democratica s-a instaurat abia in 1990. Totusi, libertate inseamna, in primul rand, asumarea unor responsabilitati. Iar din aceasta perspectiva, nu numai in Romania, putini oameni vor intr-adevar sa fie liberi. Ca urmare, situatia din Romania este mult mai dificila in comparatie cu alte tari din cauza faptului ca timp de 46 de ani, inainte de 1990, responsabilitatea era a liderului unic; astfel oamenii au invatat prin metode de-a dreptul ingenioase, aproape inimaginabile, cum sa fuga de responsabilitate, cum sa o faca de-a dreptul inexistenta!", se arata in studiu.
Unul dintre lucrurile foarte rar intelese in Romania din punctul de vedere al leadershipului, este faptul ca a fi lider nu este nu privilegiu, ci o responsabilitate, puncteaza autorii analizei.
Dar, de ce este nevoie de leadership? Pentru ca, daca afacerea ta este o poarta spre succes, leadershipul este cheia acestei porti. In plus, o firma care are cel putin un lider, va putea influenta mediul extern, canalizand astfel fortele companiei in directia dorita. O firma fara un lider adevarat va fi modelata de presiunile mediului.

Cum sta Romania
"Leadershipul este foarte putin inteles, deoarece se scapa din vedere exemplele demne de notat ale firmelor de succes care, de cele mai multe, ori nici macar nu sunt evidentiate de mass-media. Doar cateva firme straine sau cu capital mixt au impus in cadrul lor o buna comunicare interna ce permite constientizarea a ceea ce inseamna cu adevarat conceptul de leadership", se arata in studiu.
La nivelul companiilor romanesti nu exista inca o traditie a leadershipului, caracteristica doar companiilor internationale din Romania. De altfel, nici nu se fac eforturi pentru a intelege conceptul si necesitatea acestuia pentru viata companiei. In plus, in companiile romanesti sau in cadrul intalnirilor de afaceri se discuta foarte rar sau deloc despre acest subiect. Asta poate si pentru ca nu exista inca o pregatire teoretica prealabila a actualilor lideri, iar conceptul abia incepe sa fie predat in scoli.
In aceste conditii, leadershipul se practica in mod empiric pe baza experientei acumulate. "Managerii romani practica leadershipul fara a fi constienti de aceasta. Se comporta ca lideri datorita personalitatii lor", sustin analistii.
O alta explicatie pentru slaba dezvoltare a leadershipului este si faptul ca managerii sunt mai mult implicati in rezolvarea sarcinilor subordonatilor si mai putin in coordonarea acestora, din cauza lipsei de incredere in abilitatea angajatilor de a duce la bun sfarsit sarcinile respective.
In plus, lipsesc modelele pe care tanara generatie sa le urmeze. Persista inca ideea potrivit careia managerul este acea persoana care sta comod in fotoliul din biroul lui, tipa dupa secretara pentru a-i fi adusa cafeaua, arunca cu lucruri in toate partile, foloseste injurii pe care le adreseaza oricui si oricum... si cu asta rolul sau este complet. Acest tip de director este incapabil sa relationeze intr-adevar cu oamenii.

Viitorul arata bine
"Din fericire viitorul pare promitator, iar leadershipul incepe sa fie perceput ca o realitate: liderul stabileste scopul de atins, echipa manageriala stabileste strategia de atingere a scopului propus, iar echipa operationala duce la bun sfarsit proiectul", se arata in studiu.
De asemenea, analistii spun ca se resimte o crestere a interesului pentru programe de cercetare si dezvoltare a leadershipului in mediile de afaceri si exista potential promitator pentru aparitia de noi generatii de lideri eficienti.

Leadership si management
Notiunea de leadership e diferita de cea de management, dar nu in felul in care cred majoritatea oamenilor. Conceptul de leadership nu e nici mistic nici misterios. Nu are nimic de-a face cu "charisma" sau alte trasaturi de personalitate exotice. Nu este un spatiu rezervat celor alesi. Nu este nici mai important ca managementul si nici un inlocuitor, scrie John P. Kotter in cartea "What Leaders Really Do".
Mai degraba leadershipul si managementul sunt doua sisteme de actiune distincte si complementare. Fiecare are functia proprie si activitati caracteristice. Ambele sunt necesare pentru succes intr-un mediu de afaceri volatil si din ce in ce mai complex.
Majoritatea companiilor de astazi sunt mai mult gestionate (managed) si mai putin conduse (lead). Ele au nevoie sa-si dezvolte capacitatea de a-si exercita leadershipul. Companiile de succes nu asteapta ca liderii sa vina spre ele. Ele cauta in mod activ persoane cu potential de a deveni lideri si ii pun in situatii proiectate pentru ale dezvolta potentialul. Intr-adevar cu o selectie atenta, dezvoltare si incurajare, zeci de persoane pot juca roluri importante de lideri intr-o organizatie.
In timp ce isi imbunatatesc abilitatile de a conduce, companiile nu trebuie sa piarda din vedere faptul ca o situatie de leadership puternic si management slab este mai rea decat reversul. Adevarata provocare este combinarea abilitatilor de leadership cu abilitatile de management, folosindu-le pentru o echilibrare reciproca.
"Bineinteles nimeni nu este in acelasi timp un foarte bun lider si un foarte bun manager. Unele persoane au capacitatea de a deveni excelenti manageri dar nu sunt la fel de buni ca lideri. Altele au un mare potential de leadership dar pentru o varietate de motive au mari dificultati in a deveni manageri capabili. Companiile inteligente pun in valoare ambele tipuri de persoane si se straduiesc sa le faca sa conlucreze in echipa", spune Kotter.
El este de parere ca atunci cand este vorba despre pregatirea de persoane care vor avea sarcini executive, multe dintre companii ignora literatura recenta in care se spune ca o persoana nu poate sa-si gestioneze (manage) si sa si conduca (lead) eficient. Aceste companii incearca sa dezvolte lideri-manageri.
Managementul se preocupa indeosebi de complexitate. Practicile si procedurile sale sunt de fapt un raspuns la una dintre cele mai semnificative dezvoltari ale secolului XX: aparitia marilor organizatii. Fara un bun management intreprinderile complexe tind sa devina haotice intr-un grad ce le poate ameninta insasi existenta. Un management bun aduce ordine si consistenta in domenii cheie precum calitatea si profitabilitatea produselor.

Lupta cu schimbarea
Leadershipul se lupta cu schimbarea. Unul dintre motivele pentru care a devenit atat de important in ultimii ani este faptul ca lumea afacerileor a devenit din ce in ce mai competitiva si mai volatila.
"Schimbarile tehnologice rapide, competitia internationala in crestere, modificarile demografice sunt unii dintre factorii ce au contribuit la aceasta evolutie. Rezultatul net se refera la faptul ca ceea ce se facea ieri sau ceea ce se face azi cu 5% mai bine decat ieri nu mai este deloc o formula de succes. Schimbarile majore sunt din ce in ce mai necesare pentru a supravietui. Cu cat schimbarile sunt mai mari, cu atat e nevoie de mai mult leadership", considera Kotter.
Aceste functii diferite - lupta cu complexitatea si lupta cu schimbarea - stabilesc activitatile specifice pentru leadership si management. Fiecare sistem de actiune implica decizii referitoare la nevoile ce trebuie satisfacute, crearea de retele de persoane si relatii ce pot realiza un program; un astfel de sistem implica apoi si incercarea de a asigura ca aceste persoane pot pune in aplicare toate aceste actiuni. Dar, fiecare realizeaza acest lucru in moduri diferite.
Companiile care se lupta cu complexitatea mai intai planifica - stabilesc obiective pentru viitor, apoi stabilesc pasi detaliati pentru a atinge aceste obiective si, in cele din urma, aloca resurse pentru realizarea planurilor.
Prin contrast, conducerea unei organizatii in directia unor schimbari constructive incepe prin stabilirea unei directii - dezvoltarea unei viziuni (de regula un viitor indepartat) impreuna cu strategiile pentru realizarea unor schimbari necesare pentru a atinge acea viziune.
Managementul dezvolta aceasta capacitate de atinge planurile prin organizare si coordonare - crearea unei structuri organizatorice si a unui set de posturi pentru a indeplini cerintele planurilor, angajarea de persoane calificate, comunicarea planurilor catre angajati, delegarea responsabilitatilor si realizarea de sisteme pentru a supraveghea implementarea.
Activitatea echivalenta a leadershipului este de a ghida (align) oamenii. Aceasta inseamna sa comunice noua directie pentru cei care pot crea grupuri ce inteleg viziunea si sunt dedicati transpunerii acesteia in realitate.
"In final, managementul asigura indeplinirea planurilor prin control si rezolvarea problemelor - monitorizarea rezultatelor prin rapoarte, intalniri si alte instrumente; identificarea abaterilor; apoi planificarea si organizarea pentru rezolvarea problemelor.
Pentru leadership, realizarea unei viziuni cere atat motivarea, cat si insufletirea oamenilor - reunirea lor pentru a se deplasa in aceeasi directie, in ciuda obstacolelor majore in fata schimbarii", incheie Kotter.




 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO