Profesii

Mirela Ciutacu, director de resurse umane al Bunge Romania: Salariile din FMCG vor creste cu peste 20% in acest an

Mirela Ciutacu, director de resurse umane al Bunge Romania: Salariile din FMCG vor creste cu peste 20% in acest an

Mirela Ciutacu, director de resurse umane al Bunge Romania

21.01.2008, 21:15 2272

"Trainingul si specializarea oamenilor in companie trebuie realizate astfel incat posturile sa nu ramana niciodata descoperite. Pentru fiecare pozitie trebuie sa existe un angajat specializat, dar si un altul pregatit oricand sa ii ia locul", explica directorul de HR al Bunge. Ciutacu adauga ca aceasta este si una dintre componentele esentiale ale strategiei de resurse umane pentru acest an: pregatirea angajatilor, pentru toate pozitiile din companie, care sa poata ocupa anumitele pozitii ramase libere.
Ciutacu subliniaza ca aceasta este doar una dintre componente, Bunge urmand sa stabileasca pentru 2008 noi planuri de retentie a oamenilor valorosi, un management al talentelor mai eficient, precum si restabilirea planurilor de succesiune care sa asigure o persoana de back-up pentru pozitiile din primele doua linii de management. "Fiecare angajator va trebui sa gaseasca solutii individuale la problemele cu care se confrunta piata fortei de munca, deoarece piata in sine nu va oferi solutii companiilor. Angajatorii trebuie sa stabileasca strategii eficiente de a retine oamenii buni sau de a evita ca pozitiile importante din companie sa ramana descoperite", mentioneaza directorul de HR al Bunge.
Strategiile companiei pentru noul an nu vor solutiona o criza in sine, intrucat in 2007 compania nu a fost afectata in mod evident, conform Mirelei Ciutacu, de criza de personal de pe piata locala sau de cresterea excesiva a salariilor. "In 2007 nu am avut probleme pe segmentul de resurse umane, nu au plecat multi oameni, iar cei care au parasit compania nu au facut-o din initiativa proprie. Am facut angajari in special pentru functiile suport, iar deficitul de personal de pe piata nu ne-a afectat in mod special. Pentru fabrici nu s-au facut angajari", spune ea.
Ciutacu nu considera ca politica salariala este factorul motivator principal pentru angajati, insa este important ca salariile sa tina pasul cu ritmul pietei, indiferent daca acesta este ascendent sau descendent. In plus, salariile fiind dictate de piata, experienta profesionala si rezultatele obtinute in cadrul firmei sunt luate in considerare doar in procesul de stabilire a bonusurilor. "Politica salariala nu este factorul motivator numarul unu, dar angajatorii trebuie sa fie atenti la acest aspect. Monitorizam cum se misca piata si o data pe an revizuim salariile. Bonusurile sunt cele care se dau pentru rezultate, iar salariul este stabilit in functie de piata".
Chiar daca salariul nu este primul factor care ii motiveaza pe angajati, directorul de HR al Bunge subliniaza faptul ca industria in care activeaza compania, cea a bunurilor de larg consum, este un angajator mai generos decat constructiile sau retailul. Iar in 2008 cresterile salariale inregistrate in FMCG vor depasi cresterile estimate pentru salariul mediu din Romania, cu cel putin 10%.
"Salariul mediu in FMCG este de 1.300 lei (peste 350 de euro - n.r.). In 2008, salariul din industria bunurilor de larg consum va tine pasul cu celelalte industrii si va creste cu peste 20%, chiar daca cresterea estimata pentru salariul mediu din Romania este anul acesta de 10-15%", explica Ciutacu.
Mai mult decat atat, ea considera ca avansul salarial din ultimii ani a fost exagerat, iar angajatul nu mai este platit pentru competente, ci luandu-se in considerare o criza de personal si oportunitatile pe care candidatul le are nu doar pe piata locala, ci si in afara granitelor tarii. "Nicio industrie nu isi poate permite sa isi piarda angajatii dincolo de granita. Daca piata fortei de munca s-a deschis, angajatorii romani trebuie sa tina pasul cu Europa. Cat priveste salariile, lucrurile sunt fortate dincolo de ceea ce ar trebui sa insemne un salariu normal sau, mai bine zis, un salariu real", subliniaza directorul de HR al Bunge.
Mai mult decat atat, piata dicteaza chiar si structura posturilor, care se poate modifica daca cererea pentru anumite pozitii scade in raport cu industria in care activeaza compania. "Putem revizui si unele posturi sau pozitii specifice in functie de piata", adauga directorul de resurse umane.
Anul trecut, Bunge a avut un an plin de miscari strategice, an in care a inchis fabrica Interoil Oradea si a achizitionat divizia de uleiuri a Agricover, unul dintre primii cinci producatori de pe piata, intr-o tranzactie estimata la 10 mil. euro. Inchiderea fabricii de la Oradea a lasat fara job 210 angajati. Bunge Romania a angajat compania de recrutare RoMarketing, cu sediul in Oradea, pentru a gasi noi locuri de munca acestora, iar productia va fi relocata la fabrica Martfu din Ungaria si la Unirea Iasi, potrivit grupului american. Restructurarile nu au provocat insa un flux negativ de personal.
"Compania de recrutare angajata de Bunge pentru gasirea de locuri de munca pentru angajatii fabricii din Oradea si-a indeplinit functia cu succes, cu un succes chiar neasteptat. Nu au existat probleme, angajatii actuali ai companiei intelegand decizia de business care a fost luata", explica Mirela Ciutacu.
Numarul angajatilor Bunge a ramas relativ constant in ultimii doi ani, potrivit managerului de HR, in prezent fiind 700 de angajati, dintre care aproape 60% au o vechime de cel putin cinci ani in companie. Chiar daca fabrica de la Oradea a fost inchisa, achizitia diviziei de ulei a Agricover Buzau a adaugat inca 260 de angajati filialei locale Bunge. "Numarul de angajati ai Bunge Romania nu a crescut foarte mult din 2006, fiind in prezent de 700 de oameni. Dintre cei 260 de angajati pe care ii avea Agricover Buzau la preluarea de catre Bunge nu a fost disponibilizat nici un angajat", spune Ciutacu.
In 2008 numarul angajatilor Bunge va creste, potrivit directorului de HR, insa nu foarte mult, nefiind planificate achizitii pe piata locala. "Pentru 2008 Bunge Romania nu are in plan achizitii, dar numarul angajatilor va creste datorita dezvoltarii punctelor de lucru deja existente in portofoliul companiei", spune ea.
Datorita profilului sau, filiala locala a producatorului de uleiuri vegetale este divizata in trei sectoare: departamentul de suport, fabricile si departamentul de agribusiness. Cea mai mare parte a fortei de munca este concentrata in fabrici, Unirea Iasi avand 300 de angajati, fabrica din Buzau, 260 de angajati, restul de 140 de persoane ramase facand parte din personalul biroului din Capitala si specialistii din teritoriu.
Ultimii ani nu au fost lipsiti de evenimente pentru piata locala pentru producatorul de ulei. Bunge este prezent pe piata locala din 2002, cand a devenit actionar majoritar al Unirea Iasi, prin preluarea la nivel international a grupului olandez Cereol. In 2005 grupul american Bunge detinea in Romania trei fabrici de ulei, Interoil Oradea, Unirea Iasi si Muntenia Bucuresti, cu afaceri cumulate de 106 mil. euro si pierderi de 13,3 mil. euro. Din totalul pierderilor, 7,7 mil. de euro au apartinut fabricii din Capitala, in timp ce fabrica din Oradea a avut pierderi de 2,2 mil. euro, iar cea de la Iasi de 3,4 mil. euro, potrivit informatiilor disponibile pe site-ul Ministerului de Finante. Datorita acestora, in 2005 a fost inchisa fabrica din Capitala, urmand ca in 2007 sa fie inchisa cea de la Oradea. Productia celor doua puncte de lucru a fost preluata de fabrica de la Iasi si de fabrica Martfu din Ungaria. Bunge este liderul pietei de uleiuri vegetale din Romania. Anul trecut, americanii de la Bunge au achizitionat divizia de uleiuri de la Buzau a companiei Agricover, obtinand astfel cinci branduri, Ulvex, Soreanca, Rumen, Universal si Mythos, primele doua insumand aproximativ 10,3% din piata.
Trainingul pentru angajatii bancii este asigurat de traineri interni instruiti de colegi din cadrul grupului american, sau extern, prin companii specializate. Pentru liniile de management, trainingurile dureaza intre un an si doi ani si se desfasoara in colaborare cu universitati europene. Compania mai investeste anual in traininguri specifice pentru pozitiile cheie din companie - specialisti productie, specialisti foods, specialisti agri - sau in traininguri necesare in functie de evolutia businessului.
"Facem traininguri interne si externe pentru toate tipurile de posturi si in functie de nevoile companiei insa nu putem spune ca fiecare angajat participa la training in fiecare an", explica directorul de HR. In ceea ce priveste recrutarea, Mirela Ciutacu este de parere ca succesul acestui proces depinde foarte mult de perioada anului si de compania cu care se colaboreaza. "In cazul in care un post vacant nu se ocupa de cineva din cadrul companiei, apelam la firme specializate. Durata si succesul recrutarii externe depind foarte mult de perioada in care se realizeaza, dar si de agentia de recrutare care poate sau nu poate sa aiba un cuvant greu de spus pe piata", afirma ea. Ciutacu adauga ca, pentru ocuparea unei pozitii de la nivel de management, procesul dureaza in mod normal doua-trei luni.
Cu privire la evaluare, Ciutacu explica ca aceasta se realizeaza de doua ori pe an. La un interval de sase luni are loc pre-evaluarea, iar la sfarsitul anului se realizeaza evaluarea finala. Pentru manageri, sistemul de evaluare se numeste Performance Review si are doua componente: una bazata pe obiective, iar cealalta bazata pe competenta. Pentru ceilalti angajati, in principal pentru personalul tehnic-administrativ, se utili-zeaza sitemul de evaluare de performanta bazat pe obiective.


Cariera

2007 - prezent: HR director, Bunge Romania
2000 - 2007: HR&legal manager, Cameron Romania
1997 - 2000: consilier juridic, Sterling Financial Group
1995 - 1997: consilier juridic, Renel
1993 - 1995: consilier juridic, Prefectura Municipiului Bucuresti


Bunge, pe scurt

Face parte din grupul american Koninklijke Bunge NV, lider mondial in productia de uleiuri.
Bunge Romania este liderul pietei locale de uleiuri vegetale. In 2006 compania detinea 33% cota de piata.
Bunge este prezent in Romania din 2002, cand a devenit actionar majoritar al producatorului de uleiuri Unirea Iasi.
Compania a achizitionat in perioada 2002-2003 pachetul majoritar al Muntenia Bucuresti, pentru circa 3 mil. dolari (2,4 mil. euro) si pachetul majoritar al Interoil Oradea, tranzactie estimata la 2 mil. dolari (1,6 mil. euro).
Acestea au fost inchise in 2005 (fabrica din Bucuresti) si in 2007 (fabrica din Oradea).
In 2007, americanii de la Bunge au achizitionat divizia de uleiuri vegetale de la Buzau a companiei Agricover, obtinand astfel peste 10% din piata in plus fata de productia proprie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO