Profesii

Oana Damian, recruitment manager al ISDC Romania:Piata locala de IT resimte o lipsa acuta de senior manageri

11.06.2007, 23:31 262

Una dintre cele mai frecvente probleme cu care se confrunta majoritatea companiilor de IT din Romania este lipsa de "senior manageri" in domeniu, iar cel dintai avantaj al unei companii multinationale este experienta acumulata de-a lungul timpului in formarea de manageri cu "senioritate" in interiorul firmei, este de parere Oana Damian, recruitment manager al companiei de software Integrated Systems Developement Corporation (ISDC) Romania.
"Paradoxul e ca in Romania exista multi programatori buni, dar prea putini profesionisti in IT. Avem pe piata oameni cu experienta si cunostinte in ariile tehnologice in care s-au specializat , dar avem si companii mult prea tinere ca sa fi transmis o data cu abilitatile tehnice si un know-how de business. Oamenii au cunostintele tehnice, dar le lipseste perspectiva ansamblului, a produsului finit si a functionalitatii acestuia pe termen lung", precizeaza Oana Damian.
Potrivit acesteia, situatia actuala a domeniului IT este generata de faptul ca piata este inca tanara, iar nevoia de maturitate a companiilor se reflecta in nevoia de maturitate a oamenilor. "In cazul nostru, background-ul acumulat pe piata vestica ne-a ajutat sa raspundem nevoii de a suplini orientarea preponderent teoretica a oamenilor din IT, cu o perspectiva practica, atat de necesara industriei", spune Damian.
Programele de training ale companiei sunt derulate sub brandul ISDC Academy si includ atat sesiuni destinate transmiterii de cunostinte si atitudini de business, cat si programe focusate pe expertiza tehnologica si de metodologii. "Desi oamenii de IT dispun de cunostinte tehnice, exista domenii, cum ar fi .NET, in care abilitatile tehnice ale absolventilor si programatorilor cu experienta medie nu permit abordarea unor proiecte de anvergura, fara un training tehnic specific", declara recruitment managerul ISDC Romania.
Oana Damian este de parere ca, in orice domeniu aflat in dezvoltare, apar probleme pe piata de resurse umane, iar domeniul IT, care a luat o amploare foarte puternica in ultimii ani, nu face exceptie. "Diferenta pe care o poti face atunci cand te intllnesti cu astfel de probleme sta in modul in care le percepi, in capacitatea managementului si implicit, a companiei, de a transforma amenintarile din mediu in oportunitati. Noi le percepem ca fiind provocari si ne implicam activ in rezolvarea lor", declara Oana Damian.
Potrivit acesteia, numarul de angajati al ISDC Romania a crescut anual cu cel putin 25%, compania avand in prezent 120 de angajati. Planurile de dezvoltare ale ISDC pe segmentul de resurse umane prevad ca pana in 2010, numarul de angajati sa ajunga la 500 de persoane. Cresterea de personal vizeaza aproape exclusiv zonele operationale, in toate ariile tehnologice pe care compania este specializata. "Avem incredere ca ritmul anuntat este unul realist, pentru ca, desi vorbeam de o serie de provocari pe care le avem in contextul pietei de resurse umane in domeniul IT, noi am reusit sa ne atinge usor toate cresterile planificate pentru anii anteriori. Cred ca principalul nostru avantaj e dat de faptul ca am avut grija ca tot ceea ce comunicam in exterior sa reflecte constant realitatea din interiorul companiei", crede Oana Damian.
Situatia existenta pe piata de IT obliga companiile sa ofere mult mai mult decat un salariu atragator, explica Damian. Aceasta este de parere ca principala "arma" cu care se poate lupta impotriva lipsei de personal este fidelizarea angajatilor, lucru realizabil pe de o parte prin grila de salarizare si prin bonusuri, iar pe de alta parte, prin programele de training.
"Ne aflam pe o piata inca tanara, iar o caracteristica a lipsei de maturitate a pietei este gandirea pe termen scurt a relatiei cu angajatul. Pentru a investi in training, e nevoie sa gandesti pe termen lung, sa acorzi timpul si resursele necesare dezvoltarii oamenilor, cu atat mai mult cu cat evolutia tehnologiilor este foarte rapida, necesitand practic un contact permanent cu informatia noua care apare", explica Damian.
Potrivit acesteia, o caracteristica generala a politicii de HR in domeniul de IT este atentia focalizata pe cunostintele tehnice, acest aspect reflectandu-se in sistemele de selectie ale foarte multor firme, in care se considera suficient un interviu tehnic al candidatului, in urma carura i se face direct o oferta.
"Acest fenomen se va diminua in perioada urmatoare deoarece incep sa-si faca aparitia pe piata de IT companiile multinationale, care impun standarde ridicate de calitate si politica de HR", este de parere recruitment managerul ISDC Romania. Damian mai spune ca in cadrul ISDC sistemul de selectie este mai elaborat, incercandu-se atat evaluarea cunostintelor tehnice, cat si a celor care au legatura cu dezvoltarea personala.
"Pe parcursul acestui proces de selectie se pun bazele de informatie pentru planul personal de cariera care i se prezinta fiecarui angajat la intrarea in firma. In plus, prin durata mai mare petrecuta in firma de catre candidat, acesta are ocazia de a ne cunoaste indeaproape si de a lua o decizie informata in momentul in care decide sa ni se alature", precizeaza Oana Damian.
Potrivit acesteia, in cadrul ISDC se incurajeaza, de asemenea, mobilitatea interna, oferindu-i-se fiecarui angajat sansa de a creste, chiar daca nu in cadrul aceluiasi departament in care s-a angajat. "Exista intr-adevar o batalie pentru oameni si in consecinta incercam sa ne fidelizam angajatii. De aceea pentru pozitiile manageriale, preferam promovarea in interiorul companiei, recunoscand astfel evolutia si respectul castigat din partea colegilor de echipa", precizeaza Damian.
Recrutarea pentru personalul mediu, din domeniul tehnic se face prin intermediul departamentului intern de recrutare. "Un motiv important pentru aceasta decizie este si sistemul de selectie al candidatilor pe care l-am creat si perfectat in timp. Acest sistem este adaptat valorilor si standardelor interne pe care le avem si ne asigura baza necesara pentru a putea initia, la sfarsitul procesului de recrutare, o relatie pe termen lung in care sa ne simtim confortabil atat noi, ca si companie, cat si noul angajat", spune managerul de recrutare de la ISDC.
O alta modalitate de recrutare in cadrul companiei este programul ISDC Academy, focusat in special pe selectia studentilor si a tinerilor absolventi. "Avem un principiu in ceea ce ii priveste pe studenti, in sensul ca ii incurajam sa-si urmeze si sa-si finalizeze studiile, iar in acest scop pentru acest gen de angajati exista cateva facilitati cum ar fi orele suplimentare de concediu, flexibilitatea programului, precum si plata taxelor de scolarizare de catre companie", precizeaza Damian.
Aceasta a mai spus ca un aspect distinctiv al politicii de resurse umane al companiei este descentralizarea responsabilitatii de HR la nivelul intregii echipe de management. Structura organizationala a ISDC este astfel gandita incat nivelul de management tehnic este divizat ca focus intre resurse si proiecte, fiecare arie tehnologica avand un manager cu pregatire tehnica, responsabil insa si de resursele umane implicate in zona respectiva.
"Aceasta structura permite in primul rand ca fluxul de comunicare sa se poarte la un nivel maxim de compatibilitate in ceea ce priveste experienta si expunerea la o anumita tehnologie. In plus, un mare avantaj este ca programul de dezvoltare personala pe termen lung care include planul de training al fiecarui angajat este gandit din perspectiva unui specialist in tehnologia respectiva, care poate evalua cu precizie nivelul la care se afla si ce aspecte necesita optimizare", spune Damian.
Potrivit acesteia, "turnoverul" de personal al companiei este de 6-7%, valoare inregistrata in ultimii trei ani. Oana Damian este de parere ca gradul de retentie de peste 90% pe care firma il are este generat de faptul ca ISDC investeste constant in dezvoltarea profesionala si personala. "Recunoastem performanta prin instrumente manageriale de recompensare, dar si prin oportunitatea implicita de a evolua in cariera, de a gestiona responsabilitati si provocari tot mai incitatante", precizeaza Damian.
Aceasta a mai spus ca recompensele pentru performanta in cadrul ISDC se traduc intr-o intreaga gama de beneficii si facilitati pe care compania le pune la dispozitia angajatilor si care completeaza si integreaza salariul intr-un pachet ce include componente financiare, medicale, sportive, culturale si de vacanta.`


Cariera
2006 - prezent: Recruitment Manager ISDC
2004 - 2006: Startup si dezvoltare a propriei afaceri in PR si consultanta
2001 - 2004: Economist companie IT
2003: Studii aprofundate in cadrul Facultatii de Comunicare si Relatii Publice David Oglivy
2002: Facultatea de Studii Europene in cadrul Universitatii Babes-Bolyai, sectia Managementul Institutiilor Europene

ISDC, pe scurt

ISDC (Integrated Systems Developement Corporation) Romania a fost fondata in 1999, la Cluj-Napoca, ca o companie de software romano-olandeza, ISDC BV din Olanda fiind detinatorul a 80% dintre actiunile ISDC Romania.
Compania din Romania estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 3,3 milioane de euro, in timp ce pentru intregul holding ISDC se astepta ca acest indicator sa atinga 12 milioane de euro.
Afacerile ISDC din Romania sunt orientate inspre dezvoltarea, integrarea si mentenanta unor aplicatii customizate pentru organizatiile mari si mijlocii, iar compania din Olanda este responsabila cu domeniul vanzarilor, al consultantei si al suportului informational si logistic destinat clientilor.
ISDC are 130 de angajati in Romania si 40 in Olanda, iar proiectele de dezvoltare pana in 2010 prevad atingerea unui numar de 500 de angajati, din care 450 pe piata locala si 50 in Olanda.

Paradoxul e ca in Romania exista multi programatori buni, dar prea putini profesionisti in IT. Avem pe piata oameni cu experienta si cunostinte in ariile tehnologice in care s-au specializat , dar avem si companii mult prea tinere ca sa fi transmis odata cu abilitatile tehnice si un know-how de business. Oamenii au cunostintele tehnice, dar le lipseste perspectiva ansamblului, a produsului finit si a functionalitatii acestuia pe termen lung.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO