Profesii

Piata cursurilor de limbi straine pica la 6 mil. euro - Cunoasterea limbilor straine, criteriu de departajare in caz de restructurare

Piata cursurilor de limbi straine pica la 6 mil. euro - Cunoasterea limbilor straine, criteriu de departajare in caz de restructurare
05.07.2009, 16:47 757

Piata cursurilor de limbi straine ar putea sa scada anul acesta cu aproximativ 25% fata de anul de trecut, pana la 6 mil. euro, ca urmare a scaderii bugetelor companiilor, principalii clienti pe acest segment.

„In multe companii in care s-au facut disponibilizari, limba straina a fost un criteriu de selectie. Se pierd bani multi din necunoasterea limbilor straine, iar managerii romani si straini sunt din ce in ce mai constienti de acest lucru", spune Gabriel Olariu, director Bell Bucharest, partenerul local al furnizorului de cursuri de limbi straine Bell International, cu afaceri de 900.000 de euro anul trecut. In 2009, compania estimeaza afaceri de aproximativ 800.000 de euro.

In prezent, expatii, middle managerii sau tinerii angajati se numara printre cei mai interesati sa invete o limba straina. Pe manageri acest lucru ii ajuta pentru a comunica cu sefii lor, in timp ce tinerii care vorbesc o limba straine pot obtine mai usor un job.

„Sa te angajezi intr-o companie fara sa cunosti cel putin o limba straina este astazi aproape imposibil. Am avut cursanti care s-au inscris la noi pentru ca nu-si gaseau de lucru si care sunt acum angajati. Mai mult chiar, avem cursanti care la finele studiului au fost avansati", spune Olariu.

Potrivit studiilor International House, institutie educationala care ofera cursuri de limba engleza pentru afaceri, piata de cursuri de limbi straine s-a situat la aproximativ 8 mil. euro in anul 2008, in crestere cu 25%. „2008 a insemnat anul de varf al acestei industrii. Anul 2009 va aduce insa o scadere a acestei piete pe fondul restrangerii drastice a cererilor din partea mediului de afaceri, una din principalele forte conducatoare ale acestei industrii", explica Mihai Ganj, director International House Bucuresti (IHB).

International House a inregistrat anul trecut, pe plan local, o cifra de afaceri de 1,35 mil. euro, in crestere cu 34% fata de 2007. Pe piata cursurilor de limbi straine mai activeaza companii precum Fides, Echo, British Council, Road Language Centre sau Lexis.

„Cele mai interesate persoane sunt managerii ce se pregatesc de promovare, intrucat pozitiile noi pe care le vizeaza cer un nivel inalt de folosire a limbilor straine. Acest nivel inalt poate fi atins doar in cadrul structurat oferit de un curs profesionist", apreciaza si Ganj.

Directorul International House explica faptul ca tarifele exprimate in euro tind sa scada, in timp ce tarifele exprimate in lei tind sa creasca pentru a tine pasul cu devalorizarea monedei nationale.

„Criza economica se simte si pe piata de cursuri de limbi straine. Daca in 2008 sa situat in jurul a 8 milioane, anul acesta estimam ca va pica pana pe la 6 milioane de euro", spune Olariu.

 

Trainerii, obligati sa vanda

Contextul economic va afecta mai ales companiile de training care nu ofera calitate si „return of investment", acestea riscand sa iasa din joc, sunt de parere principalii jucatori din piata.

„Jucatorii mari va trebui sa se lupte mai mult pentru cursanti. Daca pana in 2008 se «cumparau» traininguri, companiile fiind cele care te cautau, de anul acesta companiile de training vor fi obligate «sa vanda», adica sa abordeze potentialii clientii", afirma Olariu.

El atrage atentia asupra faptului ca firmele locale aloca in medie 140 de euro pentru trainingul fiecarui angajat, fata de media de 170 de euro din UE. Mai mult decat atat, aproximativ 34% dintre companiile din tara nu aveau la inceputul anului un buget pentru training.

Bell Bucharest are peste 2.000 de cursanti, preturile pentru un modul de 36 de ore variind intre 850 si 900 de lei. Anul viitor compania intentioneaza sa angajeze 100 de traineri de limbi straine, cand va deschide alte trei sedii pe langa cele deja existente in Bucuresti si in Ploiesti. In prezent, Bell Bucharest are 30 de angajati, la care se adauga 120 de colaboratori permanenti.

 

80% dintre cereri sunt pentru cursurile de engleza

Engleza ramane in topul preferintelor cursantilor, ocupand in jur de 80% din piata cursurilor de limbi straine. Cererea a ramas pe acest segment constanta, mai ales datorita unei nevoi de cursuri mai bine conturate, specializate pe business si negocieri.

„Cursantul nu mai vrea un curs general de limba straina, ci unul care sa-l ajute sa-si dezvolte abilitatile de comunicare in aria lui de interes, cum ar fi HR, PR sau marketing", mentioneaza Olariu.

O noutate pe care o aduce 2009 este faptul ca fata de anii precedenti a crescut si cererea de cursuri de limba romana pentru expati. Acestea au ajuns deja la aproape 10% din totalul pietei.

„Cursurile de limba engleza reprezinta 80% din cifra de afaceri, cursurile de romana pentru expati inseamna  10%, cursurile de franceza  4%, iar cursurile de spaniola si germana aduc 3% din venituri", spune directorul Bell Bucharest.

Printre cele mai scumpe cursuri se numara cele predate de traineri straini axate pe domeniul juridic. Pretul pentru un astfel de curs este de 35 de euro pe ora, in cadrul unui modul efectuandu-se 50 de ore, insa in functie de numarul de inscrisi se ofera discount intre 10% si 15%. Altfel, fara discount, pentru o grupa, o companie plateste 7 euro pe ora per angajat.

Pe de alta parte, preturile pentru cursurile corporate sunt cu 20  30% mai mici fata de anul trecut. De exemplu, intr-o grupa de 5 persoane, pretul pe ora pentru cursant este acum 21 de lei fata de 28 de lei anul trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO