Profesii

"MBA"-ul elvetian al ospitalitatii

26.06.2006, 16:16 80

Managerii romani din industria hoteliera vor invata arta "ospitalitatii" de la profesorii Universitatii din Lausanne, una dintre cele doua mari scoli de profil la nivel mondial. Viitorii absolventi par sa se gandeasca tot mai des la fotoliile de directori de hotel, ocupate in mare parte de catre expati.

"Am avut la un moment dat de ales: sa imi cumpar o casa sau sa imi platesc un masterat la Lausanne. Am ales sa merg la Lausanne", spune Mircea Draghici, secretar general al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism. Draghici a terminat cursurile Academiei de Studii Economice si va pleca in curand pentru un an la Lausanne, unde se afla una din cele doua cele mai mari scoli din industria ospitalitatii la nivel mondial. Principalul competitor al Lausanne este Scoala de la Cornell, din SUA.
Draghici spune ca a fost sfatuit de prietenii sai din Elvetia si din SUA sa intre in legatura cu scoala de la Lausanne, intr-un moment in care simtea ca atinsese un plafon al cunostintelor in domeniul sau. A trimis un mail, a primit raspuns, iar restul, conform expresiei, e istorie. Pentru un an de scolarizare la Lausanne, pretul este de 27.000 de euro. Draghici va plati pentru masteratul sau 50.000 de euro, din fonduri proprii, spune el. Cam cat un apartament cu doua camere intr-o zona centrala a Capitalei.
"Ceea ce m-a convins a fost raportul World Travel and Tourism Council (Romania a fost plasata pe locul patru in topul destinatiilor cu cel mai mare potential de dezvoltare turistica - n. red.), care m-a incurajat foarte mult. Decizia era aproape luata, dar aceasta a fost picatura care m-a determinat sa fac acest pas", povesteste Draghici. El considera ca acest raport reprezinta un imbold pentru pregatirea de manageri in vederea dezvoltarii pe care o va cunoaste piata in urmatorii ani. Pe de alta parte, subliniaza acesta, nici nu exista suficieti angajati cu training specializat in domeniu, mai ales acreditati in strainatate.
"Am avut o discutie cu domnul Copos (George Copos, presedintele Ana Hotels - n. red.) in 2003. Era vorba despre rapoarte, statistici, ce mai e de facut in turism. Si mi-a pus o intrebare: 'Uite, Mircea, am terminat investitia la hotelul Europa. Recomanda-mi si mie un director pentru el, dar sa fie roman'. Nu am stiut ce sa ii raspund", povesteste Draghici. El spune ca, in acel moment, cunostea mai multe persoane potrivite pentru acel post, insa toti erau expati.
"Imi ceruse un roman si i-am spus ca nu cunosc. Ca dovada, directorul de la Europa este acum un elvetian", a mai adaugat acesta.
In prezent, general managerii celor mai mari cinci hoteluri de cinci stele din Capitala sunt expati, insa dezvoltarea tot mai accelerata a industriei de profil face tot mai acuta nevoia de manageri romani in pozitiile-cheie. Draghici spune ca acum are un salariu de circa 1.000 de euro in Romania. Peste un an se asteapta la o remuneratie de 2.500 de euro.
"Cred ca imi voi recupera investitia in cam patru ani dupa intoarcerea in tara", estimeaza el. Desi e posibil sa opteze pentru un job in strainatate. Cei 20 de masteranzi admisi anual la Lausanne sunt "vanati" de companii hoteliere internationale inca de pe bancile scolii. Draghici se asteapta sa primeasca oferte din partea lanturilor internationale incepand cu al doilea semestru de masterat, cand se incepe "practica".
Pe de alta parte, cum prea putini isi permit sa se deplaseze in Elvetia si sa achite taxele de scolarizare, Universitatea de la Lausanne a gasit o cale de mijloc pentru piata romaneasca. Astfel, 11 profesori de acolo se vor deplasa in Romania in urmatoarele 11 luni si vor preda cate un modul de curs catre 25 de cursanti romani. Acestia sunt manageri de nivel mediu de la Ana Hotels, Howard Johnson, Best Western, NH Hotels, Ramada, Felix Turism, City Plaza sau SIND Romania. Companiile din care provin cursantii vor plati 5.000 de euro de persoana. Cei inscrisi la cursuri sunt obligati sa dezvolte un proiect pe care il vor aplica apoi in companiile lor, iar in a 12-a luna se vor deplasa in Elvetia, unde vor sustine examene pentru a-si lua diplomele.
"E o realizare intelegerea companiilor pentru faptul ca trebuie sa investeasca in oameni. Pana acum la noi exista o bariera intre trecerea de la managementul de nivel mediu la cel de top", spune Tinu Sebesanu, reprezentant Cendant in Romania. El spune ca una dintre cerintele pentru inscrierea la aceste cursuri consta in cel putin trei ani de experienta la nivel de middle management (sef receptie, sef alimentatie publica). Varsta celor inscrisi, spune el, variaza intre 27 si 33 de ani.
"Va fi prima generatie de general manageri din Romania", a conchis Sebesanu.
Pe de alta parte, nu toti jucatorii din industria hoteliera sunt de acord cu aceasta viziune.
Omul de afaceri George Copos, care detine compania Ana Hotels, sustine ca industria ospitalitatii din Romania va mai avea nevoie de manageri straini inca 10 ani de aici inainte.
"Va mai fi nevoie de inca zece ani pana cand vom putea sa inlocuim managerii straini cu cei romani. Romanii nu au inca mentalitatea necesara", este de parere omul de afaceri. Astfel explica si de ce la noua sa achizitie din domeniu - hotelul Hilton pentru care Ana Hotels a platit 23 mil. euro anul trecut - managementul este in totalitate strain. "Aici am patru manageri straini", a spus Copos, care a adaugat ca nu va renunta atat de usor la acestia. Sosit pentru a lua pranzul, omul de afaceri s-a aratat extrem de surprins in momentul in care, la cateva minute dupa sosirea sa in restaurantul de la Hilton, unul dintre manageri a venit sa il salute si sa-l intrebe daca totul e OK.
"Au un sistem care ma cam deranjeaza. Nu stiu cum fac, dar de fiecare data cand vin aici sa mananc - si vin destul de rar - afla imediat si vin sa ma salute", povesteste Copos mai mult multumit de atentia care i se acorda, decat deranjat de atitudinea managementului hotelului.
Copos controleaza hotelurile de cinci stele din Capitala Athenee Palace Hilton si Crowne Plaza. La nivel national, Ana Hotels detine sapte hoteluri.
"Este un inceput foarte bun, nu te poti astepta la un impact imediat, dar ii va motiva si pe altii sa urmeze aceasta cale si ar putea da startul pentru stabilirea unei structuri educationale care ajuta, pe termen lung, sa creeze un sistem educational extins in domeniul turismului si al ospitalitatii", spune elvetianul Hans-Rudolf Rutti, general manager al hotelului de cinci stele Intercontinental din Capitala. Rutti nu a urmat cursurile Universitatii de la Lausanne, insa, spune el, este foarte fericit ca fiica sa este studenta acolo, considerand ca aceasta este cea mai buna scoala din domeniu.
Potrivit informatiilor disponibile, unul dintre general managerii romani care a urmat cursurile scolii de la Lausanne este Andreea Paunescu, care administreaza hotelul de patru stele Lido din Bucuresti.
Cu toate acestea, ca si in cazul unui MBA, doar pentru ca ai urmat cursurile scolii de la Lausanne nu inseamna ca esti pregatit sa te "instalezi" in fotoliul de manager. "Faptul ca ai urmat cursurile unei scoli de profil nu iti garanteaza un post de general manager.
Munca asidua, devotamentul si vointa de a merge cat mai departe sunt premisele pentru a-ti atinge acest tel. Totusi, scoala reprezinta o baza foarte solida pe care cineva isi poate construi cariera", mai spune Rutti. Insa, potrivit acestuia, este foarte important pentru un viitor general manager roman sa acumuleze experineta de profil in afara tarii.
Investitiile in industria ospitalitatii sunt asteptate sa depaseasca 1 miliard de euro pana in 2010, dintre care cel mai mare procentaj va viza Bucurestiul. In acest context, unitatile nou-deschise cauta manageri profesionisti, dar si angajati instruiti in domeniu. Astfel, numai primele cinci cele mai mari hoteluri din capitala - JW Marriott, Athenee Palace Hilton, Howard Johnson Intercontinental si Crowne Plaza totalizeaza aproximativ 2.000 de angajati. Problema pietei autohtone de profil nu este lipsa investitorilor care sa aduca unitati hoteliere noi, ci lipsa de personal calificat care sa ramana fidel pe termen lung unei companii. De fapt, industria hoteliera, in sistemul actual, nu se bazeaza pe fidelitatea angajatilor ci, dimpotriva, sustine mobilitatea de personal in cadrul mai multor unitati ale aceleiasi companii. Pe de alta parte, la nivel autohton, angajatii sunt instruiti, sa spunem, la un mare hotel bucurestean, afiliat de un lant international, insa, la un moment dat, acestia prefera sa plece in strainatate, unde salariile sunt mult mai mari pentru posturi similare. O mare parte a jucatorilor din industria de profil se plang de calitatea serviciilor din unitatile autohtone.
"Romania este fortata sa dea general manageri, pentru ca, deocamdata, aici se lucreaza cu expati", spune Ray Iunius, director general al scolii de la Lausanne. Acesta considera ca este momentul propice pentru aparitia de general manageri romani pe piata. In ceea ce priveste fidelitatea angajatilor, lui Iunius i se pare normal ca acestia sa fie mobili pe piata hoteliera. "Nu exista o loialitate mare. Orice general manager de hotel, dupa un numar de ani, doreste sa plece, sa preia un alt hotel. Asa isi mareste valoarea pe piata. Nu faptul ca ramane loial 20 de ani ii da o valoare. Si atunci mobilitatea este extrem de mare", precizeaza Iunius.
Totodata, Iunius nu este uimit de faptul ca exista multi expati pe piata romaneasca, considerand ca este normal sa se gaseasca straini pe orice piata in care activeaza companii hoteliere internationale.
"Ceea ce incercam nu este sa aducem forta de munca pe piata lumii. Nevoia mare este aici. Evident, ei vor fi liberi sa plece si in strainatate odata cu terminarea cursurilor, atat cat le permit contractele cu firmele care le platesc acest curs", spune Iunius. Acesta considera ca un impact vizibil asupra pietei hoteliere va aparea, totusi, doar in cativa ani, atunci cand vor exista mai multe generatii de absolventi de scoli internationale de profil la nivel local.
"Ceea ce se va intampla in urmatorii trei ani va schimba complet piata hoteliera din Romania. Intai va avea loc in Bucuresti, pentru ca toata lumea vrea sa vina intai in Capitala. Piata hoteliera se va dezvolta extraordinar in Bucuresti, dupa care Capitala va ajunge la saturatie, apoi, oferta va depasi cererea si in Bucuresti. Va exista o scadere pana la echilibru, apoi se va impinge si catre alte destinatii din tara", a conchis el.


Scoala ospitalitatii, in cifre

25 de manageri romani inscrisi la cursuri
125.000 de euro platesc companiile (cate 5.000 de euro pentru fiecare dintre ei)
Ana Hotels, Howard Johnson, Best Western, NH Hotels, Ramada, Felix Turism, City Plaza sau SIND Romania, hoteluri care au trimis manageri la cursuri
2007 - anul in care va absolvi prima promotie
cel putin trei ani de experienta pe o pozitie de middle management, pentru cei care vor sa se inscrie la cursuri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO