Profesii

Retete pentru o piata in impas

06.11.2006, 18:12 69

In ultimele luni, companiile farmaceutice au tinut capul de afis al celor mai activi angajatori din industrie. Semnalul dat la finalul anului trecut, cand s-au ridicat primele semne de intrebare cu privire la existenta unei crize de personal in sectorul farmaceutic, s-a acutizat in ultima perioada, in conditiile in care valul plecarilor de personal a fost mai puternic ca niciodata.
De la pozitiile de entry-level si pana la cele de top management nu a existat o saptamana in care jucatorii de profil sa nu dea anunturi in ziarele de specialitate sau sa nu faca publice schimbari importante in conducere.
"Se poate vorbi de o criza de personal in domeniul farmaceutic in ultima perioada, iar cauzele sunt multiple. Cele mai frecvente sunt gradul de pregatire din ce in ce mai scazut al proaspat absolventilor, exigentele angajatorilor, diversitatea si atractivitatea ofertelor companiilor straine, pretentiile salariale ce nu pot fi satisfacute intotdeauna de companiile autohtone", spune Carmen Zota, director national de resurse umane al Farmexpert.
Analistii insa sunt de parere ca o criza pe piata fortei de munca in aceasta industrie exista cu precadere la nivel de producatori. "Pe partea de productie exista o criza de personal pentru noile meserii aparute (...) Aceasta a debutat in momentul in care producatorii locali a trebuit sa introduca noile standarde GMP (Good Manufactu-ring Practice - n. red.) pentru a fi la nivelul celor din Uniunea Europeana", declara Madalina Popescu, director general la Pluri Consultants Romania.
Popescu spune ca, pe de o parte, se poate vorbi despre fostele companii de stat care a trebuit sa se relanseze, motiv pentru care au facut reduceri de personal, iar, pe de alta parte, de jucatorii internationali activi numai la nivel de reprezentanta, dar in niciunele dintre aceste cazuri nu se poate vorbi de criza.
Ritmul sustinut de crestere al pietei farmaceutice de anul trecut, la care se adauga necesitatea recuperarii deficitului de consum de medicamentele fata de statele din regiune, determina companiile din industrie sa investeasca puternic in consolidarea echipelor de vanzari.
"Competitia este mare in aceasta industrie, iar diferenta o fac oamenii, ei sunt cei care produc valoare, iar acest lucru a inceput sa fie inteles, intr-o tot mai mare masura. Avem cerinte de la clienti din domeniul farmaceutic care ne solicita sa le aducem ce este mai bun pe piata, fiind dispusi sa plateasca ce este nevoie pentru a atrage aceste talente", afirma Minerva Cernea, regional manager Pedersen& Partners. Pe de alta parte, Carmen Zota de la Farmexpert spune ca in pofida cresterii sustinute a pietei de anul trecut, care in mod normal ar fi trebuit sa atraga orientarea unui numar mai mare de persoane spre acest domeniu, in realitate nu s-a intamplat asa. "In general, Romania se confrunta cu o discrepanta majora intre oferta de invatamant si cererea de forta de munca. Inca nu avem o cultura in ceea ce priveste orientarea profesionala a tinerilor catre meserii ce au cautare pe piata muncii", spune ea.
Si cum piata nu se poate duce decat in sus, jucatorii vor sa-si asigure o pozitie confortabila, cu atat mai mult cu cat se apropie pasul 1 ianuarie 2007.
"Piata fortei de munca in industria farmaceutica a inregistrat o dinamica deosebita in ultimii ani, datorita prezentei pe piata a unui numar mare de angajatori, in conditiile in care capitalul uman cu profilul educational cautat (medici si farmacisti) este limitat. Anul acesta putem evalua noile angajari la 10-15%, datorita in principal promovarilor interne si extinderii businessului", declara Dan Zamonea, director general al Roche Romania, al doilea jucator de pe piata locala de profil.
In acest conditii, salariile din industrie au crescut si ele, potrivit ultimelor informatii disponibile, angajatii din industria farmaceutica fiind cel mai bine platiti din economie, cu un salariul mediu de 828 de euro. A fost pentru prima data cand salariile din aceasta industrie le-au depasit pe cele ale angajatilor din banci.
"Salariile din industria farmaceutica reflecta pregatirea profesionala speciala ceruta pentru acest domeniu (medici si farmacisti), responsabilitatile complexe avand in vedere ca este vorba de promovarea de medicamente pentru uz uman, si abilitatile solicitate de aceasta profesie", precizeaza Anca Covaciu, HR manager Roche Romania.
Salariul unui manager din industrie poate varia intre 600 si 3.000 de euro pe luna, in functie de segmentul pietei pe care activeaza. Cu toate acestea, cele mai dificile posturi pentru care se gasesc oameni sunt cele de general manager, director financiar, directori de vanzari si de marketing. "Sunt putini de top si daca sunt angrenati in proiecte si nu se pot muta, trebuie gasite solutii alternative, ca de exemplu cautarea in alte industrii, tot in FMCG", explica Minerva Cernea.
Totodata, flexibiliatea pe piata muncii din industrie este din ce in ce mai mare, de unde si "disponibilitatea in a oferi salarii cat mai motivante pentru a avea oamenii potriviti", continua Cernea. "In general, cel mai bine platiti angajati sunt cei care ocupa posturi-cheie in organizatie, precum si persoanelor cu abilitati deosebite sau rare, in scopul de a retine aceste persoane in firma. Prin urmare, salariile pot fi mai atractive, spre exemplu in departamentul IT", precizeaza Covaciu de la Roche.
Cu toate acestea, spune Zamonea, calculul salariului mediu brut nu este un indicator relevant nici in cadrul companiei, datorita structurii pe departamente cu responsabilitati si pregatirii profesionale diferite nici pentru comparatia cu alte industrii.
"Atunci cand stabilim salariile in interiorul companiei facem insa referinta la nivelele salariale ale aceleiasi functii in cadrul industriei farma sau prin comparatie cu alte industrii", spune directorul Roche.
Surpriza provocata pe piata de rezultatele PayWell 2006, realizat de PricewaterhouseCoopers, potrivit caruia angajatii din farma sunt cel mai bine platiti din economie, nu este insa o surpriza pentru cei din interiorul industriei.
"Un nivel relativ inalt de salarizare fata de alte industrii nu trebuie sa surprinda: peste 90% din angajatii nostri sunt persoane cu studii superioare, medicale sau farmaceutice, si adesea cu studii postuniversitare", spune Dan Zamonea.
Cu toate acestea, precizeaza el, o comparatie pe departamente este greu de facut. "Este posibil ca personalul din departamentul financiar sa nu atinga niciodata nivelurile din banking, cele din vanzari sunt poate mai mari decat cele din sectorul FMCG, in timp ce marketingul poate avea niveluri mai scazute decat marketingul din FMCG. Exista departamente care nu au niciun echivalent in alte industrii, asa cum este departamentul medical", explica directorul general al Roche Romania.
Jucatorii din industrie sunt de parere insa ca, daca se vorbeste de o situatie de criza, problema nu exista doar la nivel de oferta. "Se manifesta o supralicitare atat din partea angajatilor in ceea ce priveste nivelul salarial, cat si din partea angajatorilor in ceea ce priveste nivelul de competenta. Negocierea ofertei este capitolul care consuma cel mai mult timp", spune Brandusa Fecioru, director de resurse umane la Mediplus, liderul pietei romanesti a distributiei de medicamente.
Ea spune ca o alta problema se refera la atitudinea si asteptarile angajatilor fata de un viitor loc de munca. "Clarificarea tuturor aspectelor legate de responsabilitatile si beneficiile aferente locului de munca ajuta la ajustarea asteptarilor de o parte si de alta si la o buna intelegere intre angajat si angajator", explica Fecioru. Printre aspectele de noutate care caracterizeaza ultima perioada de timp se numara si extinderea folosirii head-hunting-ului. Daca in trecut acesta era apanajul multinationalelor care atunci intrau pe piata romaneasca, utima perioada de timp a marcat si dezvoltarea apetitului companiilor locale pentru acest tip de practica.
"Abordarea de head-hunting este adecvata pozitiilor de top si middle management, iar apelarea la acest tip de servicii a crescut spectaculos in ultimul an si jumatate, inclusiv pentru companiile cu nota locala", explica Minerva Cernea. Cu toate acestea nici metodele "traditionale" nu sunt ignorate. "Sunt posturi pentru care anuntul in ziar are o relevanta scazuta, si atunci esti nevoit sa apelezi la o agentie de recrutare. Avantajele utilizarii unei agentii de recrutare sunt economia de timp, un nivel calitativ al candidatilor propusi, faptul ca ti se ofera garantii in ceea ce priveste performanta viitoare a angajatilor", precizeaza Brandusa Fecioru de la Mediplus.
Cum sunt impiedicati angajatii sa plece la competitori sau chiar sa iasa din domeniu si sa se indrepte spre alte industrii? In cele mai multe cazuri este vorba de recompense si beneficii si de training-uri. "Ponderea salariului in totalul pachetului variaza intre 60 si 70% pentru ca, desi beneficiile sunt in general acordate intregului personal in mod egal si nediscriminator (bonuri de masa, beneficu medical), acestea se raporteaza la salarii diferite", este de parere Anca Covaciu de la Roche.
In acelasi timp, multe companii de top mizeaza pe cartea renumelui atunci cand isi prezinta oferta de angajare, iar intr-o oarecare masura sarcina le devine mai usoara.
"Daca ne referim la domenii de activitate specializate, cred ca imaginea companiei cantareste cel mai mult in alegerea locului de munca, ceea ce ne ajuta sa atragem viitorii angajati. Specialistii care activeaza pe o anumita piata se cunosc intre ei, impatasesc idei si in-formatii si este deci important ca acestia sa 'marketeze' in mod favorabil com-pania; angajatii pot face recomandari, ceea ce se leaga si de ideea 'mentoratului', pentru ca cei care recomnada pe cineva, se simt responsabi pentru acestia si ii ajuta mai mult in procesul de integrare in organizatie", explica Brandusa Fecioru.
In ceea ce priveste evolutia raportului dintre cererea si oferta de munca, Fecioru spune ca acesta va depinde de modul in care legislatia europeana va facilita mutarea capacitatilor de productie in Romania. In acest caz, defictul de oferta de munca s-ar putea croniciza. "Odata cu aderarea Romaniei la UE, piata fortei de munca va cunoaste o noua reasezare, domenii care pana nu demult erau aflate in topul cererilor vor cunoaste stagnari, in unele cazuri chiar regresii, volumul investitiilor va creste, tensionand o piata aflata si asa in impas", spune Carmen Zota. Altfel spus, discutiile pe marginea deficitului de oferta de munca din industria farmaceutica sunt departe de finalizare.


Schimbari la varf in acest an
Stanley Mendonca este, din vara acestui an, directorul general al Pfizer Romania; el i-a luat locul lui Regis Lhomme, care a fost numit la conducerea diviziei Pfizer din Rusia;
Klaas Postema a renuntat la functia de director general al Zentiva (Sicomed); ulterior, compania a anuntat ca are in vedere transformarea pozitiei in country general manager; operatiunile companiei sunt conduse in prezent de Mariana Wencz;
Stephen Stead a renuntat la functia de CEO la Terapia Ranbaxy; pozitia sa a fost ocupata de Peter Burema si in prezent de Dragos Damian;
Laurentiu Scheusan ii ia locul lui Aurel Tudose, la conducerea Sindan;
Dan Schiopu renunta tot in acest an la fotoliul de director general al Ozone pentru propriul business; la conducerea Ozone a venit recent Ruxandra Nastase;
Tudor Panu devine director general al Schering Plough Romania;
Marius Chereches renunta la functia de director general al distribuitorului PharmaFarm; pe aceasta pozitie este numit Lucian Codreanu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO