Profesii

Salariile au crescut pe criterii emotionale. Acum productivitatea trebuie sa primeze

05.04.2009, 14:03 58

Companiile ar trebui sa profite de contextul economic actual pentru a ajusta salariile la valoarea lor reala si sa le coreleze cu productivitatea muncii. 

"Companiile trebuie sa stie cum sa profite de perioada de recesiune. Exista in prezent foarte multi angajati care castiga mult prea mult in comparatie cu productivitatea pe care o au. Nu este normal ca o persoana care are patru ani de experienta sa ceara un salariu net de 2.000 de euro", a declarat Roland Teufel, partner Ensight Management Consulting, companie de consultanta cu capital integral romanesc, in cadrul seminarului Mediafax Talks about Business Solutions to Crisis care a avut loc saptamana trecuta.
"Toate companiile incep sa reduca costurile cu personalul pentru ca au probleme cu lichiditatea. In vestul Europei taierea salariilor este un lucru obisnuit, companiile incepand sa reduca si din partea fixa a salariului, nu doar din cea flexibila", explica Teufel.
Motivele pentru care salariile angajatilor din Romania au inregistrat cresteri foarte mari in ultimii ani tin mai ales de cresterea economica, de nivelul ridicat al cererii de pe piata si de deficitul de oameni. Totodata, se poate vorbi si de un criteriu emotional care a dus la acest lucru.
"Cresterile salariale au tinut mai mult de o stare emotionala decat de criterii de productivitate. Unul dintre motive a fost aderarea la Uniunea Europeana, moment in care a aparut presiunea ca salariile sa ajunga la acelasi nivel cu celelalte tari din Uniune", a explicat Doina Ciomag, director executiv al Consiliului Investitorilor Straini, care adauga ca, desi in prezent exista forta de munca disponibila, oamenii ar trebui sa fie evaluati din punct de vedere educational. 
Foarte multe dintre companiile locale au stabilite criterii de performanta, insa acestea nu sunt aplicate pe abilitatile fiecarui angajat. Fisele de post ar trebui sa fie reale si in conformitate cu posturile existente in companie. "Fiecare angajat trebuie sa stie ca performanta obtinuta intr-un an are o recompensa non-materiala sau financiara, prima aleasa in functie de obiectivele personale ale salariatului, de exemplu seminarii, concedii sau asigurari. In acelasi timp, trebuie sa se stie exact si daca recompensa respectiva intereseaza angajatul. Fisa completa a postului, cu indicatorii de performanta, furnizeaza informatii legate de rezultatele angajatului", a precizat Aura Cadis, managing consultant al companiei de consultanta in management Horvath & Partners.
In conditii economice stabile, liderii se bazeaza pe stiluri democratice, autoritare, afiliative sau de tip coaching, insa pe timp de criza ponderea unora dintre aceste stiluri trebuie sa fie mai ridicata.
In conditii de criza, liderii trebuie sa fie mai autoritari si sa gandeasca neconventional. In aceasta perioada, angajatii au nevoie sa simta ca managerii reprezinta un fel de plasa de protectie. De asemenea, in cazul in care compania este nevoita sa faca restructurari, este bine ca strategia sa fie comunicata din timp angajatilor. Cu cat timpul dintre anunt si restructurarea propriu-zisa este mai mic, cu atat compania devine mai credibila in ochii angajatilor.
"Perioada de cand se anunta restructurarea si pana cand aceasta are loc efectiv este critica si trebuie sa fie foarte scurta pentru ca incertitudinea genereaza teama, existand riscul ca unii dintre cei mai buni angajati sa plece", considera Andreea Enache, consultant in cadrul Ensight Management Consulting, si adauga ca intr-o companie cu cateva sute de angajati aceasta perioada ar trebui sa fie de aproximativ doua - trei luni de zile. 
Ea a precizat ca tara noastra ocupa locul sapte la nivel european in ceea ce priveste numarul de locuri de munca restructurate de la inceputul crizei, cu circa 18.700 de posturi desfiintate in intervalul septembrie 2008-martie 2009, potrivit datelor European Restructuring Monitor.
"Numarul locurilor de munca desfiintate in Romania dupa declansarea crizei este de trei ori mai mare raportat la perioada similara din 2007 - 2008. Numarul de locuri de munca nou-create in perioada septembrie 2008-martie 2009 este de 2,5 ori mai mic decat acum un an", a incheita consultantul Ensight. 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO