Profesii

Şansa de dezvoltare a României: Să îşi pregătească viitoarea generaţie de manageri care să schimbe economia

Şansa de dezvoltare a României: Să îşi pregătească viitoarea generaţie de manageri care să schimbe economia
21.12.2012, 08:42 292

Anual, peste 100.000 de absolvenţi de facultate sunt în căutarea unui loc de muncă. În România, unu din patru tineri sub 25 de ani nu are job, potrivit celor mai recente date ale Eurostat, biroul de statistică al Uniunii Europene.

La nivel european, procentul este ceva mai scăzut, de circa 22,7% la sfârşitul lunii august. Lipsa locurilor de muncă pentru persoanele cu studii superioare este un semn că economia nu funcţionează, însă liderii europeni nu au reuşit să găsească soluţii concrete pentru a tempera creşterea şomajului în rândul tinerilor. La începutul anului, Laszlo Andor, comisarul european pentru piaţa muncii, îi sfătuia pe tineri să plece din ţară şi să-şi caute un loc de muncă în alte state membre UE.

La nivel local, circa 400.000 de români aplică anual pentru un job în strănătate. Dintre ei, 17% sunt tineri cu vârste curpinse între 18 şi 25, reiese din informaţiile făcute publice de portalurile de recrutare care se ocupă de intermedierea dintre angajatorii străini şi cei interesaţi de un job peste hotare.

Totodată, din ce în ce mai mulţi liceeni optează pentru o facultate din Vest. Cu toate că nu există o statistică oficială în ceea ce priveşte numărul tinerilor care au plecat la studii în străinătate, datele unor organizaţii non-guvernamentale arată că peste 50.000 de persoane învaţă în prezent o universtitate de strănătate. Lor li se adaugă anual alţi 5.000 de tineri.

Dintre ei, doar 30% ar fi dispuşi să se întoarcă în ţară pentru un job plătit între 1.000 şi 1.500 de euro, dar şi pentru familie şi prieteni, arată un studiu recent realizat de Liga Studenţilor din Străinătate (LGS).

Programele de trainee, o oportunitate pentru tinerii în căutarea unui job

România se confruntă totodată cu un deficit de locuri de muncă ţintite pe nivelul şi tipul de pregătire al tinerilor. Anul acesta, peste 103.500 de studenţi au absolvit o facultate, potrivit estimărilor realizate de Ziarul Financiar pe baza datelor Comisiei Europene. Cei mai mulţi dintre ei au optat pentru ştiinţe economice, în condiţiile în care tendinţele generale de pe piaţa muncii arată că inginerii şi absolvenţii de studii tehnice au şanse mai mari de a-şi găsi un job bine plătit.

Printre programele menite să ajute la păstrarea talentelor în România, dar şi la facilitarea intrării absolvenţilor pe piaţa muncii sunt aşa-numitele internshipuri şi programe trainee, practicate în special de companiile multinaţionale.

Anul acesta, companiile străine prezente pe piaţa locală au oferit peste 600 de posturi pentru tinerii interesaţi să dobândească experienţă sau să lucreze la o companie cu o cifră de afaceri de ordinul a milioane de euro. Unele dintre cele mai râvnite astfel de programe au fost cele care promiteau un post de management în cadrul companiei.

"Am ales să fiu Management Trainee deoarece îmi doream să am un rol provocator într-o companie de succes. Programul îmi oferă o experienţă imensă de învăţare şi îmi dă şansa să îmi creez o privire de ansamblu asupra modului în care funcţionează departamentul de HR într-o multinaţională", explică Silvia Pătraşcu.

Silvia are 24 de ani, a absolvit un master de management al resurselor umane din cadrul Universităţii "Babeş-Bolyai" şi a fost recrutată, alături de alţi cinci tineri, pentru programul de management trainee oferit de Coca-Cola. Timp de doi ani, Silvia se va pregăti, într-un ritm accelerat, pentru ocuparea unei funcţii de management în cadrul companiei.

Ce trebuie să aibă în CV "candidatul ideal"

Pentru a ajunge să facă parte din Sistemul Coca-Cola, care generează anual o valoare adăugată în economia României de 446 de milioane de euro, Silvia a trecut printr-un test de abilităţi cognitive, trei interviuri şi mai multe probe practice menite să-i testeze capacitatea de a reacţiona în anumite situaţii cu care s-ar putea confrunta în calitate de manager de resurse umane.

Simona Simion Popescu, director HR Coca-Cola Hellenic susţine că din profilul candidatului ideal nu trebuie să lipsească interesul pentru partea academică, dar şi pentru activităţile extracuriculare, fie că este vorba despre proiecte organizate de facultate, activităţi de voluntariat sau un prim job

"Cel mai important este ca pe parcursul activităţilor respective să-şi fi dezvoltat abilităţile de relaţionare, de analiză şi să-şi fi dat seama în ce direcţie îşi doreşte să-şi dezvolte o viitoare carieră şi care sunt motivele acestei alegeri", a precizat Popescu.

Specialista în recrutare susţine că atunci când se uită peste CV-ul unui candidat o interesează capacitatea acestuia de "a comunica prin experienţele pe care le comunică". Totodată, Popescu urmăreşte să vadă dacă respectivul candidat a făcut primii paşi în direcţia aleasă.

Silvia, spre exemplu, a fost un membru activ al organizaţiei studenţeşti AIESEC şi a coordonat în timpul facultăţii munca a 80 de voluntari în cadrul iniţiativei Habitat for Humanity Cluj, o organizaţie non-guvernamentală care construieşte, renovează şi reabilitează locuinţe pentru persoanele defavorizate.

De ce investesc companiile multinaţionale în păstrarea talentelor în România

După o perioadă de acomodare de câteva săptămâni în care Silvia şi ceilalţi cinci colegi selectaţi şi-au creat o imagine de ansamblu despre companiei şi despre departamentului în care urmau să lucreze, tinerei i s-a dat prima sarcină, elaborarea unei fişe de post. Task-ul a ajutat-o să înţeleagă mai bine activitatea companiile şi nivelul de performanţă cerut angajaţilor, a precizat ea.

De la managerii care îi coordonează munca şi care o îndrumă pe parcursul programului ea susţine că a învăţat că este important să fii orientat, dar şi că trebuie să investeşti în oamenii cu care lucrezi. Întrebată dacă ar fi tentată să lucreze în străinătate, Silvia ne-a mărturisit că "motivul principal pentru care am rămas în România a fost că mi-am găsit un job în care fac ceea ce mă pasionează şi care mă ajută să îmi dezvolt atât cunoştinţele de HR cât şi abilităţile de lider".

Programele de trainee sunt organizate de companii cu scopul precis de a-i recruta pe cei mai buni specialişti din piaţă şi se desfăşoară pe o durată mai lungă de timp, chiar şi de doi ani, faţă de 2-6 luni cât durează, spre exemplu, un internship. Peste 90% dintre tinerii care sunt selectaţi pentru un program de trainee sunt angajaţi ulterior. Aceste programe sunt destinate absolvenţilor care şi-au terminat studiile în urmă cu cel mult doi ani şi sunt, în majoritatea cazurilor, plătite deoarece programul de muncă este full-time.

"Alegem să investim în tinerii absolvenţi prin programele noatre deoarece vrem să contribuim la dezvoltarea reprezentanţilor noii generaţii, axându-ne pe creşterea performanţei şi pe dezvoltarea unor noi aptitudini şi competenţe. Sperăm astfel să îi ajutăm pe tinerii absolvenţi să facă mai uşor tranziţia de la facultate la o viitoare carieră", au precizat reprezentanţi Coca-Cola Hellenic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO