Profesii

Simona Zinca, head of human resources al Millennium: Nu platim salarii peste media pietei

Simona Zinca, head of human resources al Millennium: Nu platim salarii peste media pietei

Simona Zinca, head of human resources al Millennium: Daca angajatii sunt motivati, atunci si rezultatele companiei au de castigat. In faza de implementare si de start-up a bancii am avut o misiune importanta, pentru ca nu este usor intr-o piata in care toate bancile se extind foarte rapid sa atragi oameni buni, cu sau fara experieta, oameni care sa te ajute sa iti atingi obiectivele pe care ti le-ai propus, in conditiile in care pentru piata romaneasca eram un angajator necunoscut.

11.02.2008, 20:24 658

"Din punctul de vedere al politicii salariale, vrem sa fim un angajator bun. Stiu ca au fost tot felul de speculatii referitoare la salariile mari pe care le oferim noi, dar acest lucru nu este adevarat. De exemplu, la nivel de entry level, salariile angajatilor Millennium sunt undeva intre 1.000 si 1.200 de lei (275 - 325 de euro - n.r.)", declara Simona Zinca.
Media salariala lunara din domeniul bancar la nivel de entry level se pozitioneaza in jurul nivelului de 1.000 de lei (275 de euro) net, potrivit datelor din piata. In 2007, salariul mediu net al bancherilor a fost de peste 910 euro, iar in ultimii ani bancherii au condus si in clasamentul celor mai bine remunerati angajati din economie, chiar daca salariile acestora au inceput sa creasca sub avansul consemnat la nivel economic. "Salariile pe care le primesc angajatii Millennium sunt dictate de performantele si de competentele fiecaruia dintre ei. Orice angajator are o limita peste care nu poate trece. In momentul in care am facut angajari nu am oferit salarii duble sau triple raportat la concurenta", afirma oficialul Millennium.
Ea adauga ca in perioada de debut a operatinilor pe piata locala cheltuielile pe care le face o companie reprezinta un punct critic pentru evolutia ulterioara a businessului. "De aceea, cheltuielile cu angajatii sunt foarte importante, pentru ca acestea reprezinta niste costuri care se desfasoara pe o perioada mare de timp", a spus seful operatiunilor de HR de la Millennium.
Politica de resurse umane adoptata de institutia de credit nu se diferentiaza de o politica obisnuita de HR, spune di-rectorul Millennium.
"Daca angajatii sunt motivati, atunci si rezultatele companiei au de castigat. In faza de implementare si de start-up a bancii am avut o misiune importanta, pentru ca nu este usor intr-o piata in care toate bancile se extind foarte rapid sa atragi oameni buni, cu sau fara experieta, oameni care sa te ajute sa iti atingi obiectivele pe care ti le-ai propus, in conditiile in care pentru piata romaneasca eram un angajator necunoscut", precizeaza Simona Zinca.
Cum a reusit banca sa atraga angajati intr-o piata competitiva si extrem de dinamica cum este cea financiar-bancara? Desi Millennium nu era cunoscuta ca si angajator, directorul de resurse umane spune ca angajatii au fost atrasi prin ideea de a fi parte a unui proiect aflat la inceput de drum.
"Atuul nostru in atragerea fortei de munca a fost ideea de noutate pe care a oferit-o si o ofera in continuare proiectul Millennium. Ideea de a-i implica pe angajati, de a-i face sa simta ca rolul lor poate fi decisiv in proiect a contat in unele cazuri mai mult decat partea financiara. Pe salariati nu trebuie sa-i motivezi cu un laptop nou, cu un telefon nou, pentru ca lucrurile acestea se uita cel mai repede. Trebuie sa-i faci sa se simta importanti", a mentionat Zinca.
In prezent, portughezii de la Millennium numara peste 500 de angajati, repartizati la nivelul a 40 de sucursale teritoriale.
"Am reusit sa recrutam 500 de oameni in mai putin de sapte luni. Practic, noi am inceput recrutarile la inceputul anului 2007, iar in luna august aveam deja peste 90% din necesarul de angajati pentru ziua deschiderii bancii", a precizat Simona Zinca.
Planurile companiei prevad atingerea unui numar de 800-900 de angajati pana la sfarsitul anului. "Recrutarea se va face pe masura ce deschidem unitatile teritoriale, si nu intr-o singura etapa. Daca anul trecut misiunea noastra a fost sa deschidem multe unitati in acelasi timp, procesul de angajare pe 2008 intra intr-un alt stadiu", spune Zinca, subliniind ca recrutarea primilor angajati a fost cu atat mai complexa cu cat a trebuit ca oamenii selectati sa fie pregatiti
intr-un interval scurt de timp pentru a cunoaste foarte bine banca la momentul deschiderii.
Pentru a putea compensa reticenta posibililor angajati fata de un angajator nou pe piata romaneasca, intr-un sector bancar romanesc extrem de activ, institutia de credit a ales metode diverse de recrutare a personalului.
"Recrutarea s-a facut prin intermediul mai multor canale. In prima faza, cand necesarul de oameni a fost foarte mare, am avut un parteneriat cu Aims (grup de firme cu activitati de recrutare si consultanta in resurse umane - n.r.), care ne-a ajutat in procesul de selectie si de monitorizare a posibililor candidati.
De asemenea, multi dintre cei care au dorit sa lucreze la Millennium au aplicat direct, fie au fost receptati de pe site-urile de specialite", a afirmat Zinca. In general, a adaugat oficialul bancii, recrutarea angajatilor are loc cu o luna, o luna si jumatate inainte de deschiderea unei unitati teritoriale.
In ceea ce priveste recrutarea persoanelor pentru functiile de top management, procesul a fost intermediat de agentia specializata Leadearship Development Solutions, companie de executive search, condusa de Radu Furnica, unul dintre cei mai cunoscuti consultanti de pe piata.
"Recrutarea pentru nivelul de top management nu trebuie sa faca niciun rabat de la calitate, chiar daca trebuie sa astepti o luna sau sase pana gasesti persoana potrivita", afirma Zinca. In etapele de recrutare premergatoare deschiderii oficiale a Millennium in Romania, angajatii bancii au beneficiat de diverse programe de training prin care s-au familiarizat cu strategia companiei. Pe viitor, banca va organiza programe de training de cate ori va fi necesar acest lucru.
"Programele de training pe care le oferim trebuie sa fie adaptate nevoilor fiecarui angajat. Practic, prin politica de evaluare a companiei stabilim nevoi de training individuale. Fiecare angajat va avea o discutie cu coordonatorul sau direct, prin care atat angajtul, cat si managerul pot primi un feed-back despre experienta si performanta din ultima perioada, pot sa planifice ceea ce au de facut in perioada urmatoare si sa discute zonele in care angajatul are nevoie de dezvoltare, care ar fi metodele prin care anagajatul poate sa isi acopere lacunele pe care le are. In functie de acest lucru se face un plan centralizat de training", spune oficialul institutiei de credit.
Compania nu dispune de un numar cuantificabil de traineri interni, deoarece acestia nu sunt dedicati exclusiv activitatii de trainining, ci sunt angajati de pe diverse pozitii care au fost identificati de catre companie ca avand abilitati specifice pentru a contribui la formarea altor angajati.
In primele luni de activitate pe piata romaneasca, Millennium Bank a lucrat in parteneriat si cu agentii specializate pe training, ca Ascendis si Achieve Global, in general pe soft-skills.
"Trainingul, daca nu este interactiv, nu atrage. Nu mai suntem in acel stadiu in care trebuie sa il asteptam pe profesor cuminti in banca, ca sa ne explice, iar noi sa ne luam notite. In privinta angajatilor, ca sa-i determini sa invete, trebuie sa ii implici. De aceea consider ca trainingurile interactive sunt cele mai importante", spune Zinca.
In conditiile intensificarii competitiei de pe piata bancara, institutia de credit are in vedere crearea unei pepiniere care sa-i furnizeze viitorii angajati. "Din pozitia noastra de angajatori nu ar trebui sa ne axam doar pe batalia de atragere de specialisti, care migreaza in acest moment dintr-o banca in alta, dat fiind numarul lor insuficient pe anumite pozitii, ci sa ne concentram si spre programe de investitie in potential, cum ar fi de exemplu stagiile pentru studenti, prin care sa le dam o mana de ajutor in a intelege cum functioneaza sistemul bancar", afirma Zinca, care este de parere ca astfel se creeaza un canal de resurse care poate fi util pe viitor.
Millennium isi propune sa aduca studenti in practica la Millennium pentru a le arata cum functioneaza o banca si pe ce principii este construita organizatia. "Cooptarea studentilor in banca, prin intermediul stagiilor de practica nu presupune insa doar sa-i aduci si sa uiti de ei. Inseamna sa aloci niste resurse, sa fie oameni care sa se preocupe de ei, care sa le explice diverse lucruri. In plus, ne gandim si la o monitorizare a studentilor chiar din timpul facultatii", considera Zinca.
Chiar daca se preocupa de viitorii angajati, reprezentantul Millennium nu crede ca sectorul bancar duce lipsa de forta de munca. "La nivelul pietei bancare, exista pozitii care sunt specializate, unde intr-adevar exista un deficit, bancile dezvoltandu-se mai repede decat ritmul de formare a angajatilor. De aceea, putem spune ca exista pozitii in banci unde este mai dificil sa gasesti oameni, in domenii specializate", afirma directorul de resurse umane, adaugand ca deficitare sunt in piata pozitiile de analisti de risc, analisti de credit sau specialistii in legislatie.
Portughezii de la Millennium BCP Bank au demarat operatiunile de intrare pe piata bancara romaneasca inca de la inceputul anului 2007, chiar daca debutul oficial al institutiei de credit s-a produs in luna octombrie. Banca portugheza a testat pentru mai multa vreme piata bancara autohtona, Millennium Bank aflandu-se in cursa pentru privatizarea Bancii Comerciale Romane, cea mai mare banca din Romania.
Portughezii nu au reusit sa intre in posesia BCR, pierzand lupta cu austriecii de la Erste.
Totodata, in ultimii doi ani, Millennium a esuat de doua ori in incercarea de a cumpara banci concurente. Mai mult, una dintre tintele de achizitie aflate in shortlistul portughezilor, rivalii de la BPI, s-a transformat din ofertat in ofertant al Millennium.
La jumatatea lunii ianuarie, saptamanalul portughez informa ca Millennium Banco Comercial Portugues (BCP), banca mama a Millennium Bank Romania, intentioneaza sa-si vanda divizia din Grecia, din cauza competitiei si a marjelor de profit reduse, pentru a se concentra pe dezvoltarea operatiunilor din Romania, Polonia si Angola.
In prezent, capitalizarea de piata a BCP depaseste cu putin valoarea de sapte miliarde de euro.

Cariera

noiembrie 2006 - prezent : head of human resources, Millennium Bank Romania
ianuarie 2002 - noiembrie 2006: head of human resources, HVB Bank Romania
ianuarie 2000 - ianuarie 2002 : human resources & administration manager Ericsson Telecommunications Romania
martie 1997 - ianuarie 2000: human resources manager, Ericsson Telecommunications Romania
octombrie 2005 - martie 1997: logistics coordinator, Sirom Graphics Computers
septembrie 2001 - septembrie 2003: programul de Executive MBA al Universitatii din Washington in cooperare cu Institutul de Administratie Publica si a Afacerilor din Bucuresti
1995: Facultatea de automatica si calculatoare, Institutul Politehnic din Bucuresti

Millennium

Institutia de credit a dat startul operatiunilor din Romania pe 11 octombrie 2007
500 de angajati pe piata locala
800 - 900 de angajati pana la sfarsitul acestui an
Portughezii vor avea 100 de sucursale teritoriale pana in 2010 si peste 1.000 de angajati
Capitalizarea de piata a bancii-mama depaseste 7 miliarde de euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO