Profesii

Tarifele recruiterilor asteapta cresterea salariilor

07.08.2006, 16:42 26

Desi procesele de recrutare au devenit tot mai dificile si mai complexe, concurenta puternica din piata nu permite firmelor specializate sa majoreze inca tarifele. Pentru a plusa la onorarii, specialistii in recrutare asteapta cresterea salariilor.
Reprezentantii companiilor de recrutare spun ca nu se poate vorbi inca de schimbari semnificative in ceea ce priveste tarifele percepute, insa sunt de parere ca integrarea in UE ar mai putea ridica in timp preturile, insa doar in contextul in care va exista si o calitate adecvata a serviciilor.
Asta in conditiile in care este de asteptat ca marile firme europene si din alte zone sa isi faca intrarea pe piata autohtona, generand o competitie si mai puternica intre ofertantii de profil.
"Este adevarat ca piata muncii se degradeaza vazand cu ochii, ceea ce face ca un proiect de recrutare sa necesite mai mult efort decat acum doi-trei ani, insa pe de alta parte a crescut mult numarul de furnizori de servicii de acest fel, ceea ce inseamna concurenta crescuta si, prin urmare, o tendinta de scadere a onorariilor", declara Madalina Popescu, director general al Pluri Consultants Romania.
Mai mult, ea adauga ca nivelul onorariilor pretinse de firmele vest-europene nu este cu mult mai ridicat decat cel al firmelor de recrutare din Europa Centrala si de Est.
Popescu este insa de parere ca cel mai important factor care ar putea duce la marirea tarifelor in piata de recrutare este posibila crestere a salariilor, pentru ca, in general, suma perceputa pentru acoperirea unui post este determinata de salariul cu care acesta urmeaza sa fie remunerat.
Conform ofertantilor din piata de recrutare, valoarea onorariilor se calculeaza ca procent din remuneratia anuala a postului care trebuie acoperit sau ca suma fixa.
In viziunea directorului Pluri Consultants, perspectiva unor schimbari importante pe piata salariilor nu este insa foarte apropiata.
"Onorariile vor putea incepe sa creasca in momentul in care vor creste si salariile, insa abia intr-un orizont de 3-5 ani se asteapta cresterea salariilor pentru pozitiile de senior leadership, intr-un orizont de 7-10 ani pentru posturile de middle management, iar restul posturilor vor avea salarii armonizate la nivel euro-pean abia in 10-15 ani", explica Popescu.
Ea precizeaza insa ca exista si exceptii. In aceasta categorie s-ar integra asa-zisele firme "old fashion", care au in general onorarii foarte mari, greu de justificat in fata clientilor, sau firmele "one-man show", care nu lucreaza dupa procese bine structurate si, bazandu-si oferta de servicii exclusiv pe criteriul de pret, pornesc negocierile de la valori scazute, din teama de a pierde contracte.
In ciuda faptului ca exista multe firme mici, atrase de mirajul unui business aparent usor, si care trag tarifele in jos, specialistii sustin ca piata de recrutare simte totusi o anumita maturizare.
"As spune ca asistam la o maturizare inceata a pietei, atat in ceea ce priveste deschiderea potentialilor candidati de a respecta regulile jocului in recrutare, cat si in ceea ce priveste deschiderea companiilor cu capital autohton de a apela la asemenea servicii", a observat Marius Balasoiu, director executiv al Business Intelligence Alliance (BIA).
El estimeaza ca, in ciuda concurentei ridicate generate de intrarea a tot mai multe firme straine pe piata romaneasca, cele care au traditie vor ramane inca foarte cautate, mai ales pentru pozitiile de middle si top management.
De altfel, nici firmele de recrutare orientate exclusiv catre pozitii de entry-level nu vor duce lipsa de cerere, avand in vedere tot mai desele intrari de tip greenfield pe piata romaneasca, ceea ce va insemna, automat, un volum mai mare de angajari.
Potrivit lui Balasoiu, in prezent preturile variaza destul de puternic de la un tip de recrutare la altul. Spre exemplu, pentru un post de entry-level clientul poate plati recruiterului chiar si 15 euro pentru fiecare candidat, in timp ce pentru un post de CEO sau general manager compania trebuie sa achite firmei de executive search pana la 40.000 de euro.
"Nu cred ca putem vorbi de o evolutie notabila a tarifelor percepute de firmele de recrutare pana la sfarsitul anului, dar pe masura ce vom face parte dintr-o mare piata europeana este firesc sa ne aliniem la politica de tarife a UE, in masura in care putem tine pasul si in ceea ce priveste calitatea serviciilor oferite", mai spune Balasoiu.
Onorariile, precizeaza Madalina Popescu de la Pluri Consultants, variaza in functie de o serie de factori, cum ar fi calitatea procesului, imaginea recruiterului, durata de timp a procesului si chiar abilitatea recruiterului de a oferi servicii auxiliare, precum recrutarea prin centre de assessment, training initial sau negocierea pachetului.

Cat platesc companiile pentru a isi externaliza recrutarea
Potrivit reprezentantilor BIA, tarifele medii din piata de recrutare difera si in functie de metoda de recrutare folosita:
prin anunt: tarifele pornesc de la 1.500-2.000 de euro pentru o pozitie de middle management si ajung pana la 8.000-10.000 de euro, pentru pozitii de top. La aceste preturi se adauga si pretul anunturilor in mass-media.
prin baza de date: tarifele variaza intre 3.000 de euro si 6.000 de euro pentru pozitii de middle management sau de specialisti si ajung pana la 10.000-15.000 de euro pentru pozitii de top.
prin networking: in cadrul firmei de recrutare exista un specialist care cunoaste foarte bine piata si este in permanenta conectat la segmentul de specializare solicitat. Tarifele variaza intre 3.500 si 6.500 de euro, pentru pozitii de middle management si specialisti de inalta calificare, si 10.000-18.000 de euro, pentru top management.
prin executive search: managerii performanti sunt vanati de la alte companii. Tarifele pot ajunge chiar si pana la 40.000 de euro pentru un top manager.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO