Profesii

Tichetele de servicii - instrument de motivare si recompensare a salariatilor

17.04.2006, 00:00 37

Intr-un context economic in care dinamizarea colaboratorilor este decisiva pentru dezvoltarea unei companii, crearea unor surse inovative de motivare si fidelizare a acestora cat mai eficiente devine esentiala.

In Romania, in topul beneficiilor extrasalariale se afla tichetele de masa, beneficiu agreat atat de companii, cat si de salariatii lor.

Motivele sunt cunoscute - sumele aferente tichetelor sunt deductibile si scutite de taxe si impozite, atat pentru angajator, cat si pentru angajat, iar tichetele au o arie de utilizare la scara nationala.

Pe langa avantajele de natura economica, tichetele de masa prezinta insa o serie de aspecte de ordin logistic si administrativ care contribuie foarte mult la eficienta integrarii lor in strategia de recompensare si motivare a salariatilor. Usurinta in administrare si beneficiile suplimentare aduse de tichetele de masa sunt din ce in ce mai importante pentru majoritatea companiilor din Romania.

Ticket Restaurant, primul si cel mai raspandit tichet de masa din Romania, este de exemplu inconjurat de o intreaga serie de sisteme si servicii care fac administrarea sa de catre o companie angajatoare foarte simpla.

Ne vom referi la aspectele de administrare interna care, pe termen mediu si lung, influenteaza eficienta tichetelor de masa.

Modul de comanda si sistemele care faciliteaza gestiunea: o gestiune greoaie duce, in timp, la reticente in acceptarea in interiorul companiei a sistemului de tichete de masa.

In cazul Ticket Restaurant, solutia a fost dezvoltarea de programe customizate pentru fiecare companie client. Fie prin programe informatice personalizate, fie prin Internet, companiile care utilizeaza Ticket Restaurant au la indemana instrumente de centralizare si prelucrare a datelor de comanda, de calcul si transmitere rapida a comenzilor si de analiza a istoricului de comenzi.

Distribuirea interna a tichetelor catre salariati: era, in trecut, si poate fi inca, o activitate consumatoare de timp. In cazul Ticket Restaurant, acest aspect este mult simplificat de posibilitatea livrarii tichetelor in carnete individuale, pentru fiecare angajat. In plus, tichetele aferente fiecarui salariat pot fi personalizate cu numele, prenumele si codul sau numeric personal. Timpul necesar pentru distributia interna a tichetelor se reduce astfel cu peste 50%, iar, in plus, erorile de distributie interna sunt eliminate.

Avantajele suplimentare pentru salariati: in plus fata de beneficiul in sine reprezentat de tichetele de masa, toti salariatii care beneficiaza de Ticket Restaurant primesc lunar, in carnetele individuale de tichete, cupoane speciale cu oferte promotionale, din arii diverse (bunuri de larg consum, dar si de folosinta indelungata, produse alimentare, carti, servicii de turism, asigurari sau servicii bancare etc.). Acest proiect, lansat in anul 2004 de Accor Services, este in continuare un beneficiu unic in Romania, ofertele promotionale fiind adresate tuturor salariatilor companiei angajatoare, referindu-se atat la bunuri de larg consum, cat si la servicii.

Aceleasi avantaje de ordin administrativ si financiar se regasesc si in cazul tichetelor de cadouri, create in Romania de Accor Services in 2003. In prezent, peste 6.000 de companii utilizeaza tichetele cu marca Ticket Cadou. Tichetele de cadouri pot fi acordate atat salariatilor, cat si partenerilor de afaceri si clientilor.

Cu Ticket Cadou se pot cumpara bunuri de orice tip, din peste 20.000 de magazine afiliate. In ce priveste utilizarea tichetelor de cadouri in programele de motivare si fidelizare a salariatilor, acestea sunt utilizate, cel mai des, ca premii si recompense in cadrul concursurilor interne sau ca prime in ocazii speciale.

Pentru ca se apropie sarbatorile, merita amintit ca tichetele de cadouri acordate de Paste salariatilor, in beneficiul copiilor lor minori, sunt deductibile fiscal si scutite de taxe si impozite, in limita sumei de 150 lei per beneficiar (aspect reglementat prin Legea privind Codul fiscal nr. 571/ 2003).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO