Profesii

Training de criza: cum cresc investitiile in angajati dupa ce s-au facut concedieri

17.05.2009, 23:23 80

"Angajatii care trebuie sa faca activitatile celor concediati trebuie instruiti ca sa le faca, si de aceea, companiile apeleaza la servicii de consultanta, mai ales in ceea ce priveste optimizarea costurilor", sustine Adrian Ciocodan, director general al companiei de training si consultanta Smartbox-Active Learning Experiences.
Exista o tendinta in randul companiilor de a prefera sa le ofere o instruire mai buna angajatilor, mai ales pentru cei care lucreaza direct cu clientii.
"Daca pana acum proiectele de consultanta se vindeau cu dificultate, pentru ca trebuia sa castigam intai increderea clientului, acum primim cereri de proiecte pe email", precizeaza Ciocodan. El a adaugat ca solicitantii sunt interesati de proiecte standard de optimizare de costuri, care sa fi fost validate de alte companii in practica.
Un alt sector din care companiile de training si consultanta fac bani in aceasta perioada este cel al programelor de evaluare a angajatilor, prin care corporatiile trebuie sa selecteze angajatii cu care isi vor continua activitatea, proces pentru care apeleaza, din nou, la consultanti.
"Exista companii care au un buget mai mare de training anul acesta, pentru simplul motiv ca au fost stabilite de anul trecut", apreciaza Ciocodan.

Au scazut preturile

Companiile de training au gasit solutii diverse de adaptare la cerintele actuale ale pietei. Desi preturile serviciilor de training se discuta in functie de solicitarile fiecarui client in parte, in cadrul Trend Consult, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala de training, ele se renegociaza la un nivel cu 30% mai mic fata de anul trecut. Aceasta scadere se resimte si in buzunarele trainerilor, care vor primi salarii mai mici.
"Tendinta de scadere a salariilor trainerilor se datoreaza reducerii numarului de ore de curs livrate", a precizat Adrian Florea, managing partner in cadrul Trend Consult. El estimeaza ca un trainer intern castiga sub 1.000 de euro, valoare mult mai mica decat cea obtinuta de un trainer senior dintr-o firma de training, care poate ajunge pana la 4.000 de euro pe luna. Desi numarul de solicitari de proiecte este de doua ori mai mare decat perioada similara a anului trecut, numarul de contracte semnate de companie a scazut cu 40% in ultimele trei luni.
Grupul Trend Consult estimeaza cresteri mai mici in acest an, aceasta fiind o consecinta directa a crizei asupra firmei, iar compania nu va putea exploata in intregime structura dezvoltata in anii trecuti.
"Principala masura de precautie pe care o vom lua in perioada urmatoare va fi sa mutam focusul de pe cercetare si dezvoltare, pe vanzari si pe relatiile cu clientii", explica.
Si compania ABC Training Consulting, care ofera consultanta in managementul afacerii, a redus preturile pentru seviciile de training in domeniul managementului financiar, managementului costurilor si al fluxurilor de numerar.
"Am elaborat mai multe variante ale planului de afaceri pentru acest an si avem in vedere investitii in resurse materiale si cooptarea unor specialisti seniori, dar acestea vor avea loc intr-un moment potrivit pentru dezvoltarea businessului", sustine Anda Racsa, manager general in cadrul companiei firmei de training si consultanta ABC Training Consulting. Compania mizeaza in acest an pe o crestere a numarului de programe de training in domeniul managementului financiar.

Angajatii vor exemple proprii

Compania SmartBox-Active Learning Experiences va investi in acest an 60.000 de euro in realizarea a zece filme educationale proprii pe care sa le foloseasca in timpul trainigurilor, ca urmare a faptului ca filmele preluate de la trainerii straini nu aveau intotdeauna aplicabilitate pentru angajatii romani. Noile instrumente de adaptare a firmei de training la contextul economic au ca tinta organizatiile mici, care nu pot face traininguri specializate pe departamente. Astfel, daca dintr-o companie pleaca un angajat care a fost implicat intr-un program de training, cel care il va inlocui va putea beneficia de participarea la cursuri deschise, la care vor fi prezenti si alti angajati, care provin din domenii diferite. "In niciun material video de afara n-ai sa vezi ca exemplu negativ angajatii care pierd vremea la tigara cu colegii doua ore pe zi, pentru ca la ei nu exista obiceiul asta. La noi, ziua de lucru incepe cu o cafea, continua, in medie, cu 10 tigari fumate si se finalizeaza cu frustrari pentru ca angajatul n-a avut timp sa termine ce avea de facut", mentioneaza el.

Renunta la teambuilding

Daca pentru training si consultanta inca se mai gasesc solutii de supravietuire pe timp de criza, in cazul programelor de teambuilding previziunile sunt mai pesimiste.
Planurile de viitor ale companiei SmartBox-Active Learning Experiences vizeaza eliminarea serviciilor de teambuilding din portofoliul companiei, intrucat managerul companiei considera ca nu poate fi facuta o diferentiere calitativa dintre aceste tipuri de programe oferite pe piata. "In primele trei luni ale acestui an am facut doar doua proiecte de teambuilding, in conditiile in care anul trecut aveam, de regula, cate 12-14 proiecte pe luna", a precizat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO