Profesii

Trainingul este primul lucru la care renunta companiile in situatii de criza

Trainingul este primul lucru la care renunta companiile in situatii de criza

Costea Dumitrescu actionar majoritar si cofondator al Ascendis: Daca vom intra in recesiune, cu siguranta ca firmele de training vor avea de suferit. Cand lucram pentru Xerox si erau costuri prea mari, mi se cerea sa renunt, in primul rand, la bugetele de formare profesionala a angajatilor.

21.09.2008, 14:06 32

Pretul unei zile de training poate costa pana la 4.000 de euro. “Deja s-a ajuns la tarife foarte ridicate pentru ziua de training, tarife care le depasesc pe cele din Austria sau Belgia. Firmele nu vor mai putea sa creasca preturile cursurilor clasice de vanzari, spre exemplu”, spune Costea Dumitrescu, unul dintre cei sase parteneri, actionar majoritar si cofondator al Ascendis, una dintre cele mai mari firme de training de pe piata. El mentioneaza ca tarifele cursurilor vor cunoaste o crestere doar in cazul in care firmele de profil vor dezvolta noi programe proprii, inovatoare.
Chiar daca tarifele pentru cursurile de training nu vor mai cunoaste o crestere, Dumitrescu crede ca piata de training va continua sa se dezvolte, pe fondul cererii, care se mentine in continuare pe un trend ascendent. “Pe piata locala de training se contureaza doua tendinte, cu statut de teme si temeri in acelasi timp. In primul rand, cei aflati la conducerea companiilor se preocupa din ce in ce mai mult in retentia angajatilor, din cauza deficitului de personal de pe piata. Apoi, toate companiile, indiferent de industrie sunt preocupate de cresterea businessului peste media pietei”, afirma Dumitrescu, care subliniaza ca toate aceste lucruri favorizeaza dezvoltarea pietei de training.
Totusi, cresterea pietei de training ar putea fi data peste cap de consecintele nefaste pe care le-ar putea avea criza financiara globala asupra economiei romanesti. In Marea Britanie si Spania foarte multi angajatori au sistat procesele de recrutare sau au redus personalul in incercarea de a-si optimiza costurile. De asemenea, angajatorii de acolo au renuntat, pentru moment, la investitiile in angajati.
“Daca vom intra in recesiune, cu siguranta ca firmele de training vor avea de suferit. Cand lucram pentru Xerox si erau costuri prea mari, mi se cerea sa renunt, in primul rand, la bugetele de formare profesionala a angajatilor”, spune Dumitrescu. El mentioneaza insa ca deocamdata nu exista un pericol pentru traineri si ca piata va mai putea creste in continuare.

Trainingul iese in provincie

Una dintre tendintele pietei de training ar putea fi in viitor migrarea businessului din Capitala, spre orasele mari de provincie. Deja, Ascendis are cinci birouri functionale la nivel national in Bucuresti, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov si Constanta. Pana la sfarsitul anului, compania de training vizeaza inceperea businessului in Iasi si Craiova. Investitia medie pe care o presupune deschiderea unui birou regional este de circa 100.000 de euro, in vreme ce amortizarea costurilor se face intr-un an si jumatate. “La inceput, cred ca doi traineri intr-un astfel de centru ar fi suficienti. In Iasi si Craiova suntem interesati de a cumpara firme locale de training, dar pana acum nu am gasit nicio tinta care sa se ridice la nivelul asteptarilor noastre”, afirma Dumitrescu.
Partenerul Ascendis estimeaza ca provincia va contribui cu cel putin 10% la afacerile companiei din 2008.

Miza-fonduri structurale

Pe langa extindere, compania de training isi propune sa profite la maximum de pe urma fondurilor structurale alocate firmelor locale pentru dezvoltarea resurselor umane in perioada 2007-2013. “Fondurile europene reprezinta o mare oportunitate pentru industria trainingului. Avem deja o persoana care se ocupa de proiectele cu finantari europene”, spune Costea Dumitrescu. Cofondatorul companiei de training spune ca Ascendis a contractat finantari europene pentru dezvoltarea de programe de formare profesionala pentru microintreprinderi. “In Romania putem vorbi de sute, mii de microintreprinderi, cu zeci de mii de angajati. Una dintre provocarile pietei este sa observe ceea ce se intampla cu microintreprinderile, pentru ca foarte multe nu mai pot face fata cerintelor provocarilor actuale”, afirma Dumitrescu. El mentioneaza ca Ascendis va dezvolta un program de antreprenoriat pentru microintreprinderi, pentru a le ajuta pe acestea sa-si dezvolte businessul. In primavara acestui an, reprezentantii firmei de training spuneau ca se asteapta ca 20% din cifra de afaceri pe 2008 sa provina de pe urma fondurilor structurale. “ Pana in 2013, ideal ar fi ca jumatate din cifra de afaceri anuala a noastra sa provina din bani europeni”, incheie Dumitrescu.

Afaceri in crestere cu 61,5% in S1, la 2,1 mil. euro

In primele sase luni ale acestui an, Ascendis a avut afaceri de 2,1 milioane de euro, in crestere cu 61,5% fata de perioada similara a anului trecut. “Cresterea afacerilor din primele sase luni a fost determinata de avansul portofoliului de clienti, dar si de majorarea cererii pentru training”, spune Dumitrescu.

Pentru anul in curs, Ascendis si-a bugetat afaceri de 4 milioane de euro, cu peste 33% mai mult decat in 2007, cand a avut o cifra de afaceri de 3 milioane de euro. Piata locala de training este evaluata la 40-50 de milioane de euro, iar principalii competitori ai Ascendis sunt Codesc, TMI si Human Invest.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO