Profesii

Trainingul isi face loc in bugetele companiilor

30.04.2007, 21:31 47

In ultimii ani piata de training a inregistrat o ascensiune tot mai puternica pe masura ce numarul marilor companii interesate de formarea angajatilor a crescut tot mai mult. Evaluata in 2005 la 11 milioane de euro si la 15 mil. euro, anul trecut, aceasta si-ar putea dubla valoarea si ar putea ajunge la 30 de milioane de euro pana la sfarsitul acestui an.
"In prezent, piata de training din Romania se ridica la 15 milioane de euro, dar aceasta cifra s-ar putea dubla anul acesta. Cu toate acestea, inca ne aflam la inceput, avand in vedere ca Ungaria, spre exemplu, are o piata de aproape 100 de milioane de euro la o populatie de numai 6 milioane de locuitori", a declarat Cristian Nistoreasa, consultant la Wilson Learning Romania. Nistoreasa apreciaza ca din ce in ce mai multe companii aloca bani din bugetele salariale pentru training si ca proportia ideala din cifra de afaceri care sa se aloce trainingului ar trebui sa fie de 3-5%.
"In realitate acest lucru nu se intampla intotdeauna pentru ca unele companii aleg sa investeasca in training cu banii ramasi necheltuiti. De obicei, acesti bani merg spre departamentul de marketing sau sunt folositi pentru promovare, dar si sesiunile de training au inceput sa apara pe lista prioritatilor", este de parere Nistoreasa.
Desi cele mai preocupate sunt companiile multinationale si companiile romanesti mari, IMM-urile incep si ele sa se arate tot mai interesate de cursurile pentru angajati, spun reprezentantii companiilor de training prezente la targul Business Edu Expo 2007, care a avut loc saptamana trecuta. Cele mai cautate raman trainingurile de soft skills, respectiv cele care acopera zona de leadership, vanzari, customer.
Stefania Luca, certified trainer la Compass Training, este de parere ca majoritatea companiilor multinationale prefera sa tina cursuri de initiere in vanzari in interiorul companiilor, dar au tendinta de a externaliza serviciile de training dedicate managerilor. In acest caz, cererile lor sunt foarte specifice si punctuale. "Pe alta parte exista companii romanesti cu care colaboram de ani buni de zile, dar si companii care aloca doar 1.000 de euro pe an pentru un team building doar pentru a bifa o activitate in plus", este de parere Luca. Ea considera ca o companie ar trebui sa aloce 10% din bugetul ei pentru traininguri, insa ea recunoaste ca in practica acestea nu aloca decat 1%.
Desi cererea din partea companiilor romanesti nu este foarte mare momentan, se estimeaza ca aceasta va creste in urmatorii ani.
"Companiile nationale trec printr-un proces de evolutie. Am intalnit si angajati pretentiosi din cadrul acestora care cer cursuri personalizate, adaptabile stilului companiei. Multi dintre acestia au tendinta de a prelua stiluri pe care le vad in exterior", este de parere Cristian Savulescu, sales representative TryAct, companie care ofera servicii de advice, coaching si training.
Cu toate acestea, exista si firme de formare profesionala ai caror clienti au fost in cea mai mare parte organizatii cu capital romanesc. Astfel, Serban Svoronos, managing partner la Axa Consulting, spune ca a lucrat cu mai multe companii nationale printre care Cristim sau Romstal.
"In ultimii ani am lucrat mult cu companiile din domeniul farmaceutic, nationale sau multinationale, iar cele mai cerute au fost cursurile pe vanzari, negociere sau personal development. De obicei organizam cam 4-5 astfel de traininguri pe luna", a precizat Svoronos.
La randul sau, Radu Fritea, reprezentantul companiei Mentor Human Resources, precizeaza ca singura companie romaneasca cu care a lucrat a fost Farmec, pentru care a tinut traininguri de HR sau de formare a trainerilor.
"De-abia acum companiile romanesti se trezesc la realitate si incep sa investeasca in capital uman", adauga el. Exista insa si companii de training care nu au avut niciun contract de colaborare cu vreo firma romaneasca.
"Printre companiile cu care am lucrat nu a existat niciuna care sa fi fost 100% romaneasca. Cred ca acest lucru se intampla deoarece companiile romanesti nu au ajuns inca sa inteleaga dezvoltarea abilitatilor personalului ca pe o investitie. Pentru acestea trainingurile par inca niste procese disparate care nu sunt corelate cu criteriile de performanta", este de parere Slavita Carmazan, workforce development manager la Apt Resources & Services, companie care ofera servicii de HR, BPO & Consulting,
Din ce in ce mai mult interes pentru formarea oamenilor arata companiile mici si mijlocii in care angajatii joaca de obicei mai multe roluri si ajung uneori sa aiba prea multe sarcini dupa o perioada mai lunga de timp. Anda Rasca, manager general la ABC Training Consulting, este de parere ca intr-un IMM oamenii din cadrul conducerii joaca mai multe roluri. Ei sunt in acelasi timp antreprenori, manageri si specialisti.
"Exista persoane care stau pe trei scaune suprapuse, ei trebuie sa aiba viziunea si curajul de a actiona, tot ei administreaza firma si totodata sunt si specialistii de baza, dar pentru a fi cu adevarat eficienti ar trebui sa aleaga un singur rol din acestea si sa accepte parteneri de lucru", spune Rasca adaugand ca prin training se incearca deschiderea canalelor de comunicare prin instrumente, metode si tehnici specifice.
Cu toate acestea, companiile de training nu par interesate de firmele mici. Adriana Boscanici, soft skills specialist la Trainart, recunoaste ca firmele mici nu sunt un target important pentru ca acestea nu au un numar foarte mare de angajati. In ceea ce priveste companiile mari, ea este de parere ca in Romania mentalitatea conform careia acestea organizau traininguri pentru a se relaxa sau pentru distractie s-a schimbat si ca marile firme sunt din ce in ce mai motivate si mai dornice sa obtina rezultate.
"Clientii cer din ce in ce mai multa implicare din partea trainerilor de la care se asteapta sa devina o combinatie intre traineri si consultanti. De aceea la o luna dupa fiecare training noi monitorizam la cald rezultatele, facand rapoarte de follow-up si observand pe teren ce abilitati si-au dezvoltat oamenii din vanzari, spre exemplu", adauga Boscanici.
Editia de anul acesta a Business Edu a adunat ofertele a 50 de firme de training si consultanta, iar organizatorii se asteapta sa primeasca peste 7.000 de vizitatori. "Targul se adreseaza managerilor de HR, managerilor din top sau middle management din vanzari, marketing sau logistica", a precizat Monica Oltean, director marketing Public Share, compania care a organizat editia de anul acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO