Proprietăţi

Bancile, farmaciile si cazinourile - principalii chiriasi stradali

28.02.2007, 19:02 19

Politica puternica de expansiune inceputa de catre banci, lanturi de farmacii si cazinouri are efecte puternice si pe piata spatiilor comerciale stradale, in incercarea acestora de a ocupa cele mai bune spatii, care sa le ofere o vizibilitate sporita.
"Bancile au continuat si in 2006 sa reprezinte unul dintre cei mai activi retaileri pe piata de spatii stradale din Bucuresti. In acelasi timp, ele au devenit si chiriasul preferat al majoritatii proprietarilor, care pot specifica inca de la inceput ca vor sa semneze un contract de inchiriere cu o banca. Principalul competitor al unei banci il reprezinta de obicei o alta banca", spune Alexandru Preda, retail broker in cadrul companiei de consultanta imobiliara Colliers.
In aceste conditii, niveul chiriilor a crescut in ultimul an cu aproximativ 20-30%, chiar si mai mult in zonele periferice ale orasului.
"Bancile si lanturile de farmacii au fost cei mai avizi chiriasi pe piata spatiilor comerciale stradale in anul trecut, campaniile de marketing ale acestora fiind dublate de o extindere agresiva a retelelor de distributie. Ambele categorii au potentialul sa ocupe spatii comerciale stradale cu supfrafete relativ mari, pe care alte companii le-ar putea evita", spune Adriana Neagu, consultant in cadrul departamentului research al DTZ Echinox.
Proprietarii de spatii comerciale stradale prefera inchirierea locatiilor catre banci datorita puterii financiare ridicate a acestor companii si contractelor semnate pe termen lung.
Alaturi de banci si farmacii, cazinourile si operatorii de telecomunicatii sunt competitori importanti pentru spatiile cu o vizibilitate sporita, datorita extinderii retelelor de vanzare a principalilor operatori telefonici de pe piata, dar si a retelelor de jocuri de noroc.
Tendinta manifestata in ultimii ani este de diminuare a spatiilor necesare deschiderii unor noi unitati bancare, pe fondul introducerii unor noi concepte de servicii. Astfel, daca in urma cu cativa ani, bancile solicitau suprafete de aproximativ 250 de metri patrati pentru deschiderea unei noi unitati, in prezent spatiile necesare s-au redus catre 100 de metri patrati si chiar mai mici.
In cautarea celor mai bune spatii din Capitala, in competitie cu bancile intra de cele mai multe ori lanturile de farmacii, dar si cazinourile si operatorii de telecomunicatii.
"Bancile nu mai platesc cele mai mari chirii de pe piata, avand concurenti puternici in cazinouri, farmacii si alti retaileri importanti care au intrat pe piata romaneasca si care vizeaza locatiile cheie ocupate de banci", declara Daniel Nistor, senior broker al departamentului de retail, in cadrul companiei de consultanta imobiliara Eurisko.
In ultimii trei ani, la nivel national au fost deschise peste 1.000 de farmacii, potrivit Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, spatiile medii ocupate de acestea fiind de 100 mp sau chiar mai mici. Anul trecut au fost deschise in Bucuresti peste 100 de unitati bancare noi, potrivit Colliers.
In timp ce bancile mari opteaza pentru achizitionarea spatiilor, bancile ceva mai mici reprezinta chiriasi cheie in portofoliul proprietarilor de spatii comerciale pozitionate strategic. In aceste conditii, BCR, BRD sau Raiffeisen au inchiriate doar 30-50% din spatiile de activitate, in timp ce restul bancilor au in proportie de 95% spatii inchiriate in portofoliul lor. Cea mai activa pe segmentul de inchiriere este Banca Transilvania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO