Proprietăţi

Bancile si farmaciile, cei mai vanati chiriasi de spatii comerciale stradale

01.03.2007, 17:05 44

Proprietarii de spatii comerciale stradale prefera inchirierea locatiilor catre institutii financiare sau lanturi de farmacii, datorita puterii financiare ridicate si a contractelor semnate pe termen lung.
Chiriile in spatiile comerciale stradale au crescut cu circa 20-30% in ultimul an, chiar si mai mult in zonele periferice, potrivit companiei de consultanta imobiliara Colliers, care considera ca alaturi de banci, pentru cele mai bune spatii comerciale se lupta lanturile de farmacii, operatorii de telecomunicatii si cazinourile.
"Peste 100 de unitati bancare noi au fost deschise anul trecut in Bucuresti. Suprematia in topul celor mai active banci in 2006, dupa numarul de unitati deschise, se disputa intre BRD, Bancpost si BCR", declara Alexandru Preda, retail broker in cadrul companiei de consultanta imobiliara Colliers.
In timp ce bancile mari opteaza, in general, pentru achizitionarea spatiilor in care isi desfasoara activitatea, bancile ceva mai mici reprezinta chiriasi cheie in portofoliul proprietarilor de spatii comerciale pozitionate strategic.
"BCR, BRD sau Raiffeisen sunt interesate mai mult de cumpararea spatiilor, doar 30-50% din spatiile lor fiind inchiriate. Restul bancilor au in proportie de 95% spatii inchiriate in portofoliul lor. Dintre acestea din urma se distinge ca foarte activa Banca Transilvania", declara Daniel Nistor, senior broker al departamentului de retail in cadrul companiei de consultanta imobiliara Eurisko.
Pe de alta parte, in ultimii trei ani, la nivel national au fost deschise peste 1.000 de farmacii, potrivit Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, ca urmare a campaniilor agresive purtate de lanturile farmaceutice de pe piata.
Dupa ce in urma cu cativa ani, bancile solicitau spatii de circa 250 de metri patrati pentru deschiderea unei noi sucursale, tendinta este de diminuare a suprafetelor necesare, atat datorita cresterii nivelului chiriilor practicate cat si oferirii unor noi produse bancare.
"Tendinta ultimilor ani este diminuarea cerintei pentru noile sucursale de la aproape 250 de metri patrati in trecut la suprafete catre 100 de metri patrati, chiar mai mici, in prezent", spun reprezentantii Colliers.
"Bancile au introdus concepte noi, bazate pe self banking, noile unitati fiind concentrate pe anumite servicii si nu pe intreaga gama. Pentru acestea, suprafetele cerute coboara spre 80 de metri patrati. In ceea ce priveste deschiderea unei sucursale clasice, media se mentine in jurul suprafetelor de 100 - 150 de metri patrati."
Bancile cauta locatii cu trafic intens si o vizibilitate pe masura, in timp ce proprietarii spatiilor comerciale prefera acest gen de clienti care incheie contracte pe perioade lungi de timp si sunt dispusi sa ofere un pret peste media pietei.
"Impactul bancilor este semnificativ in sensul ca majoritatea arterelor comerciale tind sa devina bancare. Exemple bune de astfel de locatii sunt Calea Mosilor, Calea Dorobantilor si intr-o anumita proportie chiar si bulevardul Magheru. Proprietarii prefera clienti din acest domeniu de activitate", declara Costel Alecu, directorul departamentului de spatii comerciale si industriale al Regatta.
Aceasta presiune este provocata de cresterea competitiei pe segmentul bancar, institutiile financiare fiind principalii solicitanti de spatii comerciale, considera si reprezentantii companiei Esop.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO