Proprietăţi

Coridorul IV este cel mai atractiv pentru piata de logistica

07.09.2006, 14:19 93

Interesul dezvoltatorilor in piata de logistica va creste odata cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, urmand ca polul investitiilor sa devina coridorul IV pan-european, potrivit dezvoltatorilor de profil. Coridorul IV va trece prin localitatile: Nadlac, Arad, Deva, Orastie, Sebes, Sibiu, Ramnicu Valcea, Pitesti, Bucuresti, Fetesti si Constanta.
"Autostrada Brasov-Bors nu este foarte atractiva pentru dezvoltatorii de spatii logistice. Centrul de interes se va muta catre vest, pe coridorul IV, unde sunt mai multe orase cu economie dezvoltata", spune M?ler Onofrei, market officer la ProLogis pentru Romania.
In urmatorii doi-trei ani vor intra pe piata circa sase dezvoltatori mari de profil.
"Dupa intrarea in UE, ritmul investitiilor pe piata de logistica se va inteti. Vor intra jucatori specializati, care vor introduce diverse tipuri de logistica", precizeaza Onofrei. Centrele logistice si de distributie construite pana in prezent au atras investitii totale de circa 300 de milioane de euro, potrivit reprezentantilor companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.
Anul acesta vor fi livrati pe piata circa 100.000 de metri patrati de spatii logistice, urmand ca in 2007 si 2008 sa fie construiti anual cate 150.000 mp.
In prezent stocul de spatii industriale este de 120.000-180.000 de metri patrati, urmand ca in urmatorii cinci ani acesta sa ajunga la un milion de metri patrati, potrivit jucatorilor de pe piata imobiliara. Partea vestica a orasului este cea mai dezvoltata zona industriala si isi pastreaza caracterul emergent. Loturile de teren disponibile in jurul centurii Capitalei sunt tot mai rare, traficul este foarte aglomerat, iar preturile au inceput sa creasca.
In aceste conditii, terenurile de langa autostrada Bucuresti - Pitesti sunt foarte cautate, mai ales langa caile de acces. Exemple care sustin aceasta afirmatie sunt proiectele Bucharest West si Cefin Logistic Park la kilometrul 14, Mercury Logistic Park si Prologis la kilometrul 22.
Parcurile industriale nu pot fi dezvoltate oriunde de-a lungul autostrazii, pentru ca accesul la autostrada se face la anumite distante. In viitor expansiunea de-a lungul autostrazii va continua, dupa kilometrul 23, urmatoarea jonctiune fiind situata la km 30, potrivit companiei de consultanta imobiliara Colliers International.
Piata spatiilor industriale se va maturiza in urmatorii doi-trei ani, odata cu dezvoltarea proiectelor anuntate pentru perioada urmatoare. Chiriile la spatii industriale vor scadea in urmatorii ani cu pana la 50%, urmand sa ajunga de la circa 5-6 euro/mp in prezent la nivelul a 3-4 euro/mp, potrivit reprezentantilor Eurisko.
Nivelul preturilor de vanzare a spatiilor industriale si de depozitare a variat anul trecut intre 450 si 650 de euro/mp.
Zona de nord cuprinde loturi mici de teren si dificil de asamblat, la preturi ridicate, care sunt ineficiente pentru operatiuni de mari proportii. Partea de sud-est a Capitalei continua sa fie mai putin atractiva, chiar daca autostrada spre Constanta a creat interes pentru aceasta zona. Pe termen mediu se asteapta o atentie marita pentru sudul Bucurestiului.
Cererea de spatii industriale provine in principal de la companiile de logistica si din domeniul bunurilor de larg consum. Aceste companii prefera sa inchirieze spatii, cu optiunea de a cumpara depozitul la expirarea contractului, in locul achizitionarii de spatii proprii, potrivit reprezentantilor CB Richard Ellis.
Cea mai importanta tranzactie pe piata industriala incheiata anul trecut a fost contractul de inchiriere prin care retailerul Minimax Discount a luat 14.000 mp in Mercury Logistic Park. Brokerul tranzactiei a fost compania Eurisko.
A doua tranzactie a anului ca suprafata a fost cea prin care operatorul logistic FM Logistic a inchiriat 13.000 mp in cadrul proiectului Cefin Logistics Park, brokerul fiind DTZ. Printre chiriasii Cefin Logistics Park se numara distribuitorul Macromex, retailerul de electrocasnice Domo sau transportatorul Dumagas. A treia tranzactie ca anvergura a fost incheiata de Geodis, care a inchiriat 10.000 mp in cadrul proiectului Geodis Center.
In general, companiile cauta spatii cu o inaltime de aproximativ 8-12 metri, cu un design eficient, constand intr-o buna asezare a stalpilor de sustinere, prezenta rampelor de incarcare/descarcare si a spatiilor de birouri in interiorul depozitelor. Accesul trebuie sa fie facil catre sosele asfaltate, autostrazi sau centura.
Spatiile la standarde operationale internationale sunt in prezent de peste 80%. Potrivit acestor standarde, depozitele trebuie sa aiba circa 10 metri inaltime, parcari pentru camioane cu spatii de manevre sau sisteme anti-furt.
Daca in anul 2003 cererea de spatii industriale se situa la o medie de 2.000-2.500 de metri patrati, in anul 2004 suprafetele medii tranzactionate au variat intre 3.000 si 3.500 de metri patrati, rezultand o crestere de aproximativ 45%. Tendinta, care se manifesta si anul acesta, isi are explicatia in cresterea activitatii companiilor care solicita spatii industriale.
Chiriile pentru spatiile industriale de calitate s-au situat in 2005 in intervalul de 5-5,5 euro/mp/ luna, exceptii inregistrandu-se pentru suprafetele mari inchiriate pe o perioada mai lunga de 5 ani. Pretul chiriilor va fi in usoara scadere anul acesta, in functie de suprafetele contractate, durata contractului sau facilitati fiind intre 4-4,8 euro/mp/luna.
Printre cei mai importanti jucatori de pe piata de logistica sunt dezvoltatorul american Prologis care construieste proiectul Prologis Park Bucharest A1 - este situat la km 22 pe autostrada Bucuresti - Pitesti. Prologis va livra circa 133.000 mp de spatii de depozitare si 9.430 mp de spatii de birouri. In prima faza vor fi livrati 23.000 de metri patrati.
Mercury Logistic Park, unde principalul client este Minimax Discount, detine 14.000 de metri patrati. Alti 14.000 de metri patrati au fost programati sa fie finalizati anul acesta. Pentru faza a doua, sfarsitul anului curent, au fost anuntati 47.000 de metri patrati.
Cefin Logistic Park este cel mai mare proiect finalizat de pe piata. Principalii clienti sunt FM Logistic, Iveco, Macromex, Centrum, Domo, Lekkerland, Dumagas. Parcul logistic a livrat deja pe piata 55.000 de metri patrati, urmand ca pana in septembrie 2006 sa fie livrati alti 25.000 de metri patrati.
Unul dintre primele proiecte de logistica a fost Geodis Calberson, care a livrat primii 10.000 mp in 2004. Anul trecut proiectul a livrat inca 11.000 mp si va completa parcul cu inca 10.000 mp anul acesta.
Bucharest Logistic Center este unul dintre cele mai mari proiecte industriale anuntate si numara sase etape si este estimat sa ajunga la o suprafata de 77.750 mp de depozite si 4.100 mp de birouri. Pentru acest an, dezvoltatorul a anuntat ca va finaliza 10.500 mp patrati.
Bucharest West este situat la km 14 pe autostrada Bucuresti - Pitesti. Va livra anul acesta primii 14.000 mp. Intregul proiect va cuprinde circa 350.000 mp la finalizare.
Parcul logistic Rynart va totaliza 20.000 mp construiti la kilometrul 23 al autostrazii Bucuresti- Pitesti. Proiectul a inceput in toamna anului 2005 si va fi finalizat in a doua jumatate a anului 2006. Alte proiecte, dar de mai mica amploare sunt Key Logistic Center, care va livra primii 15.000 mp anul acesta, precum si Atlas Business Center, care are o suprafata totala a terenului pe care este livrat acest proiect de 85.000 mp, suprafata construita fiind de 24.000 mp de spatii de depozitare si 4.500 mp de birouri.


La ce se uita firmele cand vor un depozit?

Spatii cu o inaltime de 8-12 metri
Design eficient
Buna asezare a stalpilor de sustinere
Prezenta rampelor de incarcare/descarcare
Spatii de birouri in interiorul depozitelor
Pret 5-5,5 euro/mp/luna

Ce prevad standardele internationale?
Spatii cu inaltime de aproximativ 10 metri
Parcari pentru camioane
Sisteme antifurt.


Principalii jucatori de pe piata de logistica
Mercury Logistic Park - principalul client, Minimax Discount, detine 14.000 de metri patrati.
Cefin Logistic Park - parcul logistic a livrat deja pe piata 55.000 de metri patrati.
Geodis Calberson - a livrat primii 10.000 de metri patrati in 2004. Anul trecut proiectul a livrat inca 11.000 mp.
Bucharest West - este situat la km 14 pe autostrada Bucuresti - Pitesti. Va livra anul acesta primii 14.000 mp.
Rynart - parcul logistic va totaliza 20.000 mp construiti la kilometrul 23 al autostrazii Bucuresti - Pitesti.
Prologis Park Bucharest A1 - este situat la km 22 pe autostrada Bucuresti - Pitesti. Va livra circa 133.000 mp de spatii de depozitare si 9.430 mp de spatii de birouri. In prima faza vor fi livrati 56.000 mp.
Bucharest Logistic Center - proiectul industrial numara sase etape si este estimat sa ajunga la o suprafata de 77.750 mp de depozite si 4.100 mp de birouri.
Key Logistic Center - principalii clienti: L'Oreal, RH sau Bic. Proiectul va livra primii 15.000 mp anul acesta.
Atlas Business Center - Suprafata construita este de 24.000 de metri patrati de spatii de depozitare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO