Proprietăţi

Mall-urile nu sunt o afacere sigura in ciuda deficitului de oferta

Mall-urile nu sunt o afacere sigura in ciuda deficitului de oferta

Click pentru imaginea marita

05.10.2006, 20:58 73

Bucurestiul dispune de o oferta limitata de spatii comerciale moderne, raportat la numarul de locuitori, fata de celelalte capitale din Uniunea Europeana. Insa proiectele de sute de mii de metri patrati anuntate nu au nici de departe succesul dinainte garantat.
"Tipul de magazine incluse intr-un mall este dat de conceptul mall-ului. Dezvoltatorul alege chiriasii in functie de locatie, piata tinta si concept. Intr-un mall bine gandit de la inceput, magazinele ar trebui sa functioneze. Esecurile sunt din cauza conceptelor gresite (nepliate pe locatie si piata tinta) si a politicii comerciale a magazinelor neadaptate cererii consumatorilor", considera Luiza Moraru, managerul departamentului de retail in cadrul Eurisko.
Din cauza unor astfel de neconcordante, in City Mall, de exemplu, mai multi chiriasi cu activitati rentabile in alte locatii, precum Turabo Cafe sau Elmi Prodfarm, au hotarat sa-si rezilieze contractele la doar cateva luni de la deschidere, cu toate ca cererea pentru astfel de spatii depaseste in continuare capacitatea centrelor comerciale, potrivit specialistilor de pe piata.
"Este dificil sa estimezi o capacitate exacta de absorbtie. Cerere exista, piata este inca foarte mare si foarte probabil numarul de proiecte va creste semnificativ atat inainte, dar mai ales dupa aderare", spune Moraru. Consultantii in domeniu estimeaza aceasta crestere mizand pe investitorii atrasi dupa aderarea la Uniunea Europeana si pe cresterea puterii de cumparare, impulsionata si de dezvoltarea unor noi forme de creditare.
"Piata de retail din Romania cunoaste o dinamica deosebita care va continua si in urmatorii ani, ca urmare a cresterii nivelului de trai si a diversificarii produselor financiare de credit pentru persoanele fizice. In aceste conditii, va creste si interesul marilor retaileri pentru piata din Romania, ceea ce va impulsiona dezvoltarea de noi centre comerciale moderne", precizeaza Oana Iliescu, consultant in cadrul departamentului Retail al DTZ Echinox.
Cu toate acestea, interesul investitorilor, atat locali cat si straini, s-a manifestat si pana in prezent, in perimetrul Capitalei fiind anuntate pentru urmatorii ani proiecte cu o suprafata totala de peste 500.000 mp.
Si celelalte mari orase din tara, precum Brasov, Constanta, Iasi sau Timisoara au deja cel putin cate un mall, in majoritatea localitatilor cu peste 70.000 de locuitori fiind anuntate pentru urmatorii ani construirea unor centre comerciale moderne.
Definitivarea proiectelor aflate in derulare ar urma sa acopere cererea de spatii comerciale aflata pe un trend ascendent si ar putea indrepta atentia investitorilor mai mult catre provincie, unde costurile de dezvoltare sunt semnificativ mai mici.
"In cazul in care toate proiectele planificate in Bucuresti se vor materializa, la nivelul anilor 2008-2009 piata centrelor comerciale de tip mall va ajunge la saturatie", afirma reprezentantii DTZ.
"Atat provincia, cat si Bucurestiul sunt piete interesante", considera Luiza Moraru. Insa, in Bucuresti, costurile de dezvoltare sunt mult mai mari si pe anumite zone piata este saturata prin numarul de proiecte anuntate.
Odata cu deschiderea centrelor comerciala anuntate, chiriile se vor stabiliza pe fondul echilibrarii raportului dintre cerere si oferta. "Dupa livrarea pe piata a noilor mall-uri, va incepe adevarata competitie intre shopping center-uri. Interesul retailerilor va continua sa fie crescut, dar datorita dezvoltarii considerabile a stocului de spatii comerciale, credem ca nivelul chiriilor din regiune va scadea usor si se va stabiliza la circa 25 euro/mp/luna", spune Oana Iliescu.
Daca mall-urile dezvoltate pana in prezent, si chiar si alte proiecte anuntate, au fost construite pe structurile unor cladiri deja existente, urmatoarele vor fi dezvoltate in sistem greenfield (investitie de la zero), in centre comerciale de nivelul celor din statele Uniunii Europene.
"Comparand Bucurestiul cu alte capitale din Europa Centrala si de Est, putem spune ca vom asista la o trecere directa de la centrele comerciale de prima generatie (reamenajarea vechilor magazine universale, de exemplu), la centre foarte moderne care vor putea concura orice mall din Polonia, Ungaria sau Cehia", afirma reprezentantii DTZ.
Unul dintre cele mai mari centre comerciale anuntate in Bucuresti va avea o suprafata de 140.000 mp si va fi finalizat in 2009, potrivit proiectului anuntat la inceputul anului de catre reprezentantii companiei dezvoltatoare din Marea Britanie, Modus Properties. Proiectul, numit Coliseum, va fi dezvoltat in partea de nord-vest a Bucurestiului si necesita o investitie de 400 mil. euro. Un alt proiect important din Capitala este Baneasa Shopping City, parte a celui mai mare proiect imobiliar local, estimat la 1,2 mld. euro si dezvoltat de catre Baneasa Investments. Mall-ul se va intinde pe 55.000 mp, va cuprinde peste 220 de magazine si va fi finalizat in anul 2008, potrivit reprezentantilor companiei.
In urmatorii ani, toate orasele mari din Moldova vor avea cel putin cate un centru comercial modern, odata cu finalizarea proiectelor anuntate in Bacau, Botosani, Focsani, Galati, Iasi sau Suceava.
Astfel, in decursul anului viitor, compania Arena City Center va deschide la Bacau un mall de 30.000 mp, un proiect care va atrage circa un milion de consumatori din tot judetul, dar si din zonele apropiate, potrivit reprezentantilor Arena City Center. Investitia este estimata la 35 mil. euro.
Dezvoltarea unui mall la Suceava este un alt proiect important anuntat de curand in Moldova, fiind cea de-a patra investitie de acest fel a Iulius Group, companie care mai are la activ doua astfel de centre finalizate, la Iasi si Timisoara, si unul in executie, la Cluj.
In urma unei investitii de 100 mil. euro, oficialii Iulius Group au declarat de curand ca doresc construirea unui complex comercial, dar si a unor cladiri cu alta destinatie pe terenul de 13 hectare achizitionat de la uzina chimica Famos din Suceava. Mall-ul din Cluj al celor de la Iulius Group nu este singurul anuntat pe piata clujeana, unde compania Polus Transilvania dezvolta un mall de 140 mil. euro, care ar trebui finalizat in toamna anului viitor.
Alaturi de Cluj, Constanta este orasul din afara Capitalei in care sunt anuntate cele mai multe proiecte de centre comerciale moderne, investitorii fiind atrasi atat de numarul mare de locuitori, cat si de cei 1 milion de turisti care il viziteaza. Astfel, alaturi de Tomis Mall, care se afla in fostul magazin universal, in urmatoarea perioada sunt anuntate alte trei proiecte de mall-uri, cu o valoare cumulata de circa 130 mil. euro.
Cel mai mare proiect comercial care va fi dezvoltat in Constanta, City Park Mall, dezvoltat de grupul israelian Neocity Group, va necesita investitii de 50 de milioane de euro si va fi finalizat in vara lui 2007.
O alta investitie israeliana la malul marii este proiectul comercial Constanta Mall, unde Fondul de investitii Poalim Real Estate va construi un mall de 55.000 mp cu mai mult de 40 de milioane de euro.
Cu o investitie de aceeasi valoare, francezii de la Catinvest vor deschide un alt centru comercial, TOM, care va gazdui cel de-al saptelea magazin Carrefour din Romania.
Nici restul zonelor din tara nu sunt ocolite de investitorii in centre comerciale, proprietarii Unirea Shopping Center anuntand luna aceasta ca intentioneaza dezvoltarea unui mall la Brasov si au in vedere posibile investitii in Buzau si Pitesti.
Mall-ul, situat in partea de vest a Brasovului, va avea o suprafata utila de 20.000 mp si va necesita o investitie de 30 mil. euro, urmand a fi finalizat in toamna anului viitor, potrivit afirmatiilor de la inceputul lunii ale presedintelui companiei, Carmen Adamescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO