Proprietăţi

Mallurile pe cap de locuitor din Bucuresti vor ajunge la nivelul din Berlin sau Praga

Mallurile pe cap de locuitor din Bucuresti vor ajunge la nivelul din Berlin sau Praga

Click pentru imaginea intreaga

06.03.2008, 16:54 39

Retaileri vestimentari de renume, cinematograf 3D, patinoar acoperit sau chiar o roata panoramica, dupa modelul celei din Londra, sunt doar o parte dintre modalitatile prin care dezvoltatorii de malluri vor incerca sa-si fidelizeze vizitatorii din Bucuresti, ale caror pretentii cresc de la an la an.
Investitia in acest gen de produse este justificata, tinand cont ca numarul de centre comerciale din Bucuresti va ajunge pana in 2011 la 20 de unitati, adica un mall la fiecare 100.000 de locuitori, o pondere similara cu cea din Berlin, spre exemplu, unde sunt in prezent 35 de malluri la o populatie de 3,5 mil. locuitori.
Pe de alta parte, in Praga sapte din cele 20 de malluri existente au dificultati si in urmatoarea perioada unele ar putea sa-si schimbe destinatia de baza, declara in 2007 administratorul unui mall din capitala Cehiei, in care traiesc aproximativ 1,2 milioane de locuitori. Astfel, si la Praga ponderea ar putea ramane in viitorul apropiat de un mall la 100.000 de locuitori.
Bucurestenii vor avea in urmatorii ani variante diverse pentru cumparaturi si petrecerea timpului liber, pe masura ce proiectele dezvoltatorilor de malluri din Capitala vor fi finalizate, fiecare dintre aceste noi malluri incercand sa atraga clienti prin diferite strategii.
In prezent, cea mai mare rata de spatii comerciale pe cap de locuitor din Romania este la Cluj-Napoca, unde cele doua malluri finalizate anul trecut (Polus Center si Iulius Mall) au adus in piata un stoc de peste 100.000 de metri patrati, la o populatie de aproximativ 310.000 de locuitori.
Cu toate acestea, Bucurestiul vine tare din urma, tinand cont ca finalizarea proiectelor anuntate ar duce la un stoc de spatii comerciale moderne de peste un milion de metri patrati (de sapte ori mai mult decat in prezent), investitiile implicate ridicandu-se la aproximativ 2,5 mld. euro.
Ca numar de metri patrati, stocul se va dubla inca din acest an, tinand cont de suprafatele celor patru malluri existente, dupa o perioada de trei ani in care nu a fost finalizat niciun proiect nou.
Anul acesta titlul de cel mai mare mall din Capitala va fi luat de proiectul Baneasa Shopping City, in care se lucreaza in prezent la amenajarea spatiilor, constructia cu o suprafata de 85.000 mp fiind finalizata.
Totodata, nord-irlandezii de la Mivan au anuntat un termen de finalizare a mallului Liberty Center, din zona Trafic Greu, si anume data de 1 noiembrie a acestui an. Tot in 2008 ar trebui finalizate si proiectele Sun Plaza (Piata Sudului), primul mall de tip outlet, Fashion House, precum si galeria comerciala si hipermarketul Carrefour din Vitantis.
Impactul acestor malluri este semnificativ, atat in ceea ce priveste obiceiurile de consum ale populatiei, cat si in structura fortei de munca, tinand cont ca un mall de dimensiuni medii are nevoie de circa 2.000 de angajati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO