Proprietăţi

Stocul de mall-uri va creste de patru ori in urmatorii doi ani, la peste 1 mil. metri patrati

12.03.2007, 19:02 27

Stocul de spatii comerciale moderne va cunoaste o apreciere semnificativa pana la sfarsitul anului 2009, ritmul de crestere fiind similar atat in Bucuresti cat si in orasele din provincie.
Dezvoltatorii sunt impulsionati de cresterea nivelului de trai si a diversificarii produselor financiare de credit pentru persoanele fizice, potrivit unui studiu al agentiei imobiliare DTZ Echinox.
Astfel, daca in prezent, stocul de mall-uri din provincie se ridica la circa 243.000 de metri patrati, acesta va depasi un milion de metri patrati in urmatorii doi ani, ca urmare a finalizarii unui numar de 28 de centre comerciale, in toate regiunile tarii.
Asemanatoare este situatia si in Bucuresti, unde, in prezent, cele patru centre comerciale existente insumeaza aproximativ 130.000 de metri patrati, iar stocul total va depasi pana la sfarsitul anului 2009, 500.000 de metri patrati, in cazul in care centrele comerciale anuntate vor fi livrate la termen.
"Noile proiecte de centre comerciale sunt moderne, respectand regulile generale internationale referitoare la design si layout, numar de locuri de parcare, prezenta unor chiriasi ancora (principalii chiriasi - n.r.), existenta food-court-ului, cinema, zona de distractie", declara Aura Voiculescu, consultant senior in cadrul departamentului retail al DTZ Echinox.
Voiculescu precizeaza ca se poate spune ca vom asista la o trecere directa de la "centrele comerciale de prima generatie la centre foarte moderne, care vor putea concura orice mall din Europa Centrala si de Est".
In Bucuresti acest an va fi relativ slab in livrari, fiind asteptata doar deschiderea centrului comercial Baneasa Shopping City, precum si finalizarea extensiei realizate de Anchor Grup la Bucuresti Mall.
Avantul pe care il va lua in urmatorii ani piata centrelor comerciale din Bucuresti vine pe fondul unei oferte actuale de patru ori mai mica decat in Budapesta, de cinci ori mai mica decat in Praga si de 11 ori sub nivelul inregistrat in Varsovia, tinand cont de stocul de mall-uri pe cap de locuitor.
Pe de alta parte, nici in restul tarii nivelul livrarilor nu va fi unul deosebit in 2007, Clujul fiind orasul care se remarca in acest an prin finalizarea a doua proiecte de mari dimensiuni, si anume primul proiect Polus Center si cel de-al treilea proiect al Iulius Group. Acestea vor fi primele doua mall-uri finalizate in Cluj.
Tot in acest an vor fi livrate si primele proiecte din Focsani, Alba Iulia, Pitesti si Bacau, in timp ce la Brasov, 2007 este al patrulea an consecutiv in care va fi deschis un nou centru comercial, Unirea Shopping Centre.
Primele mall-uri deschise in Brasov sunt Eliana Mall (2004), Macromall (2005) si Magnolia Center (2006), insa suprafetele acestor centre comerciale sunt destul de reduse, depasind cu putin 30.000 de metri patrati la un loc, potrivit DTZ.
Printre cei mai activi dezvoltatori de centre comerciale se anunta israelienii de la GTC, care vor construi un numar de 20 de centre comerciale Galleria in urmatorii patru ani.
Totodata, sub brandul Winmarkt este operata cea mai mare retea de centre comerciale de pe piata locala, care acopera 15 orase la nivel national.
Pe de alta parte, printre cei mai activi investitori locali in centre comerciale se regaseste Iulius Group, controlat de omul de afaceri Iulian Dascalu, care dupa ce a finalizat primul proiect in anul 2000 la Iasi, a mai realizat un mall la Timisoara, urmand ca pana anul viitor sa finalizeze alte doua proiecte, la Cluj si la Suceava.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO