Special

ZF Cele mai dinamice companii din România. Cele mai grele momente aduc cele mai bune oportunităţi pentru investiţii. Adaptabilitatea este cheia traversării crizelor. „Uitaţi-vă în jur, România poate fi hub pentru toate pieţele din zonă“. „Când ai resursele necesare, criza este momentul potrivit pentru a lua faţa concurenţei.“

Cele mai dinamice companii. Care sunt motoarele care duc economia înainte? Conferinţa a avut loc miercuri, 26 octombrie, organizată de ZF în parteneriat cu CTP, Vodafone şi The One.

Cele mai dinamice companii. Care sunt motoarele care duc economia înainte? Conferinţa a avut loc miercuri, 26 octombrie, organizată de ZF în parteneriat cu CTP, Vodafone şi The One.

Autor: Miruna Diaconu , Ramona Cornea, Roxana Rosu

27.10.2022, 09:00 491

„Vedem ca  pe o oportunitate această perioadă, vedem companii care-şi deschid hub-uri la noi.“ „Războiul din Ucraina se va termina într-o zi şi putem capitaliza imaginea bună pe care ne-am creat-o, putem ajuta în reconstrucţie.“ „Suntem foarte bine poziţionaţi ca ţară, avem deschidere la Marea Neagră, suntem foarte aproape de vest.“ „Productivitatea unei companii trebuie să crească pentru a-şi putea să permită crească salariile.“

Perioadele dificile, în special cele marcate de crize, aduc totuşi cele mai multe oportunităţi pentru businessurile locale, astfel încât acestea să reuşească să îşi dezvolte afacerile. Totodată, perioadele de criză pot fi traversate cu uşurinţă dacă mediul privat românesc reuşeşte să se adapteze noilor condiţii din piaţă, au spus participanţii din cadrul conferinţei Cele mai dinamice companii. Care sunt motoarele care duc economia înainte?, care a avut loc miercuri, 26 octombrie, organizată de ZF în parteneriat cu CTP, Vodafone şi The One.

„Cred că firmele de bună calitate, bine conduse nu numai că nu trebuie să se oprească, dar trebuie să accelereze cu atenţia la drum. Când ai resursele necesare, criza este momentul potrivit pentru a lua faţa concurenţei. Este genul de ocazie care nu trebuie ratată“, spune Laurenţiu Ciocîrlan, managing partner, EquiLiant Capital.

El este de părere că antreprenorii români au nevoie de capital pentru a se putea dezvolta, iar oportunităţile trebuie fructificate foarte repede. Mai mult, el adaugă faptul că antre­prenorii români ţintesc din ce în ce mai mult extinderea pe pieţele externe, astfel de idei fiind deja incluse în business plan-urile companiilor.

Perioada dificilă prin care trec atât economia românească, cât şi cea europeană şi globală nu îi sperie pe antreprenori să renunţe la planurile de investiţii pe care le au.

„Toate sectoarele investesc. Avem două huburi deschise, companiile sunt din retail şi din e-commerce. Avem o companie de automotive care a deschis prima fabrică din România în spaţiul nostru“, spune Andrei Koszti, regional commercial manager CTP.

El precizează faptul că România este o piaţă plină de oportunităţi atât pentru companiile locale, cât şi pentru cele străine care se gândesc să investească aici.

„Vedem ca  pe o oportunitate această perioadă, vedem companii care-şi deschid huburi la noi. Cu cât ne vom adapta mai bine la schimbare şi vom fi mai flexibili la nevoile clienţilor, cu atât vom putea să ne dezvoltăm“, mai spune el.

Potenţialul României de a deveni un hub regional este o idee întărită de Mihai Boldijar, vice president Bosch Group România şi Bulgaria / managing director Robert Bosch, care este de părere că poziţia geografică a României reprezintă o şansă reală de dezvoltare a ţării.

„Războiul din Ucraina se va termina într-o zi şi putem capitaliza imaginea bună pe care ne-am creat-o, putem ajuta în reconstrucţie. Suntem pe Coridorul 4 pan-european, dintre Asia şi Europa. Sunt şanse pe care le avem, dar încă nu capitalizăm“, consideră el.

De aceeaşi părere este şi Cosmin Bradea, director general al companiei de transport Cargo Partner, care spune că poziţia geografică şi resursa umană sunt principalele avantaje pe care le are România.

„Suntem foarte bine poziţionaţi ca ţară, avem deschidere la Marea Neagră, suntem foarte aproape de Vest, plus resursa umană, care este un mare atu“, precizează el.

Christian Von Albrischfeld, country head and general manager al Continental Automotive România, întăreşte ideea că România are un potenţial semnificativ de creştere, iar dezvoltarea companiilor locale reprezintă şi o oportunitate pentru piaţa muncii.

„România are nevoie să mai crească cu 80.000 – 100.000 de ingineri pe an. Avem nevoie de oameni educaţi, nu mai venim cu toţii în România pentru că este forţă de muncă ieftină. Productivitatea unei companii trebuie să crească pentru a-şi putea să permită crească salariile“, spune el.

Anul 2023 va veni cu noi provocări pentru mediul de business local, având în vedere şi situaţia economică, însă adaptabilitatea companiilor la condiţiile pieţei reprezintă un factor cheie pentru traversarea cu uşurinţă a perioadelor de criză, au mai spus participanţii din cadrul conferinţei.

Mai mult, anul 2023 stă sub semnul incertitudinii, iar companiile se pregătesc pentru anul viitor cu mai multe scenarii, însă rămân totuşi pozitive cu privire la rezilienţa economiei româneşti.

„Viziunea şi curajul de a încerca lucruri noi, acestea trebuie pentru o companie dinamică.  Cel mai mult ne dorim pentru 2023 predictibilitate la preţurile energiei. Toate investiţiile noastre se bazează pe o infrastructură care consumă foarte mult. Dacă firmelor le merge bine, atunci vom avea bani pentru investiţii în digitalizare“, este de părere Dinu Dragomir, Strategic Customers Director Vodafone.

 

Andrei Koszti, regional commercial manager, CTP

► Trebuie să devenim mai adaptabili, să mergem cu o viteză adaptată clienţilor şi să facem mereu faţă. Am venit cu produse noi, flexibilitate şi nu ne oprim. Este o perioadă interesantă, această imprevizibilitate, această numită criză este un balaur care nu există acum.

► Ne păstrăm optimismul, luând în considerare schimbările şi că toţi partenerii pot să facă profit. Dacă nu ne uităm la nevoile clienţilor, nu avem şanse să mergem înainte.

► Oportunitatea în România este palpabilă. Pandemia a scurtcircuitat un pic lanţurile de aprovizionare şi a dat naştere unui fenomen de nearshoring.

► Discutăm cu aproximativ 15 potenţiali clienţi din extern acum şi sperăm să mergem mai departe cu aproximativ 14.

► Calitatea clienţilor noştri este la un nivel ridicat şi se creează o comunitate, iar puterea este şi în numere uneori şi în capacităţi. Vedem ca pe o oportunitate această perioadă, vedem companii care-şi deschid huburi la noi.

 

Dinu Dragomir, strategic customers director, Vodafone

► Sectorul IMM-urilor este cea mai mare oportunitate pe care o avem. Sunt firme puţin digitalizate. Antreprenorii sunt cei are vin cu ideile de business şi trebuie educaţi cum tehnologia poate susţine competitivitatea produsului lor.

► Firmele mici au avantajul de a fi foarte agile. Diferenţa dintre o companie de succes şi una care se întreabă ce îi lipseşte este educaţia.

► Paradoxal, principala oportunitate în România este rata mică de adopţie a tehnologiei de firmele mici.

► Adopţia de tehnologie presupune să ai un plan de schimbare a businessului şi oamenii din departamente să îmbrăţişeze această schimbare. Apoi, tehnologia este un enabler al problemelor de business. 

► Cel mai mult ne dorim pentru 2023 predictibilitate la preţurile energiei. Dacă firmelor le merge bine, atunci vor avea bani pentru investiţii în digitalizare.

 

Christian Von Albrischfeld, country head and general manager, Continental Automotive România

► Am venit de la Timişoara, lucrurile merg bine acolo. Am avut şi noi şantier, am terminat unul, am deschis altul. Am deschis un centru de dezvoltare cu aproape 1.700 de locuri în vară, construim acum altul. Deschidem un centru de testare în Iaşi, suntem în dezvoltare. Anul trecut, bugetul de investiţii a fost de 150 mil. euro şi aşa suntem în fiecare an.

► De multe ori nu este o problemă că nu vrem să creştem, ci că nu creştem. Am avut 17.500 de angajaţi anul trecut, căutăm în fiecare an oameni, avem sute de poziţii deschise.

► România are nevoie să mai crească cu 80.000 – 100.000 de ingineri pe an. Avem nevoie de oameni educaţi, nu mai venim cu toţii în România pentru că este forţă de muncă ieftină. Productivitatea unei companii trebuie să crească pentru a-şi putea să permită crească salariile.

 

Mihai Boldijar, vicepreşedinte al Bosch Group România şi Bulgaria, managing director, Robert Bosch

► Industria auto a fost afectată din 2018-2019 de criza semiconductorilor, apoi de alte crize, dar am parcurs aceşti ani într-un mod dinamic.

► Impredictibilitatea cu care ne tot confruntăm ne-a întărit, dar ne-a făcut şi rezervaţi în planurile de business şi de dezvoltare. Business planul pentru 2023 este unul dintre cele mai provocatoare, pentru că are elemente pe care nu le-am mai avut.

► Creşterea costurilor cu energia nu poate fi ignorată. Este o stare de anxietate, dar vreau să rămân optimist. Business planurile se fac pe scenarii şi avem flexibilitate. Continuăm investiţiile, dar trebuie să vedem cu ce viteză.

► Bosch a venit cu producţie în România, iar acum cu zona de cercetare-dezvoltare. Am găsit la Cluj un hub foarte interesant. Ne uităm şi la alte oraşe din ţară.

 

Laurenţiu Ciocîrlan, managing partner, EquiLiant Capital

► Antreprenorii au nevoie de injecţii de capital pentru că astfel compania devine mult mai stabilă, se dezvoltă. Dacă există un loc în piaţă, acel loc trebuie ocupat cât mai repede pentru că oportunitatea în piaţă este ceva temporar.

► Avem foarte multe discuţii cu antreprenorii şi ce văd este firescul cu care antreprenorii se gândesc la România ca la un punct de start, iar perspectiva de dezvoltare în regiune este în business plan. Acest lucru poate să facă economia să aibă o stabilitate mai mare.

► Ne uităm la firme care au crescut, ne uităm la firme care au dovedit că au potenţial de creştere în mai mulţi ani de zile.

 

Cosmin Bradea, director general, Cargo Partner

► Noi activăm pe transport rutier, maritim, feroviar. Nu sunt aşa optimist, suntem ultima ţară din UE la numărul de kilometri de autostradă, circulăm cu 40 de kilometri pe oră. Nu avem o infrastructură corespunzătoare. Suntem deficitari şi la capitolul de infrastructură feroviară.

► Suntem foarte bine poziţionaţi ca ţară, avem deschidere la Marea Neagră, suntem foarte aproape de vest, plus resursa umană, care este un mare atu.

► Şi noi avem mai multe scenarii: ne uităm la situaţia geopolitică, avem şi scenarii optimiste, vom merge mult în direcţia de dezvoltare, dar este şi un grad de precauţie. 

 

Constantin Boromiz, fondator, Boromir Group

► Creşterile pe care le-am realizat au fost datorate şi unei fuziuni, ele au venit la pachet cu investiţii în productivitate, în linii de fabricaţie cu tehnologie nouă, care ne-au asigurat potenţialul şi trecerea la următorul nivel. Potenţialul de creştere şi inovaţia au fost transpuse în liniile de fabricaţie.

► Conceptul nostru este că ceea ce facem pentru noi, pentru familia noastră, să fie bun şi pentru ceilalţi clienţi. Lucrăm ca pentru bucătăria noastră, iar de aici plecăm şi inovăm la cerinţele noastre şi ale pieţei.

► Suntem prezenţi în SUA, Canada, Cipru, Grecia, Anglia, Ungaria, Bulgaria şi multe altele.

 

Lucian Baltaru, CEO, Sameday Courier

► În piaţa de curierat nu cred în varianta de a cumpăra companii. Piaţa se bazează pe reţele logistice foarte mari şi este foarte greu să le integrezi. Pierzi timp şi bani. E mai simplu să construieşti unde vezi o nevoie în piaţă.

► Un curier care livrează la uşă are cu greu o medie de 100 de colete pe zi, iar un curier care livrează la easybox are o medie de 400 de colete pe zi. Este o productivitate mult mai mare.

► Trebuie să fim agili, să găsim soluţii. Mereu vor fi probleme, şi când economia creşte şi când scade. Companiile din România sunt mai flexibile decât în alte ţări şi asta cred că ne va ajuta anul viitor.

 

Cătălin Butnariu, head of corporate development, Amber Studio

► Vrem să creştem, nu doar în România, ci şi în alte ţări emergente. Dar ne uităm la dezvoltare şi în România, mai ales că de doi ani se poate lucra de oriunde.

► Am atras o finanţare de 20 milioane dolari. Vrem să creştem şi prin achiziţii acum, nu doar organic.

► Atuul României este capitalul uman. IT-ul a crescut foarte mult în ultima perioadă, dar sunt ţări din zona noastră care ne suflă în ceafă foarte serios. Ucraina a crescut în ultimii 5-6 ani într-un ritm mult mai rapid decât România pe zona de jocuri video. E o chestiune de timp până ne ajunge şi ne depăşeşte.

 

Ioana David, managing director, Cleverage  

► Investim în startupuri de tehnologie din sectorul de sănătate. Uneori companiile au doar o idee, o echipă, nu au venituri sau profit la început.

► Avem 10 investiţii în România, am trecut şi prin primul exit. Acum ne uităm şi spre alte pieţe: Grecia, Polonia, Bulgaria.

► Nevoia de scalare, de multiplicare a modelului de business pe alte pieţe este discutată de la prima întâlnire cu startup-urile şi este un criteriu de selecţie atunci când investim.

► Următorul an va fi de reaşezare, urmărim cu atenţie ce se întâmplă în jur, dar ne continuăm planurile, cu optimism rezervat.

 

Iulian Cîrciumaru, preşedinte, Holde Agri Invest

► A fost un an dificil, rezultatele vor fi foarte diferite pentru sectorul din România, zonele nu au fost afectate de secetă în mod egal, din acest punct de vedere, îmi doresc ca lucrurile să arate diferit anul viitor, dar dinamica industriei este foarte mică, industria a rămas foarte tradiţională.

► Ne uităm în continuare la companii agritech, investim în continuare în astfel de companii. Agricultura a rămas foarte mult în trecut, dar are nevoie de tehnologie şi deciziile trebuie luate şi colectate din teren.

► La noi, creşterea vine din investiţii prin achiziţia altor ferme, creşterea suprafeţelor.

 

Liviu Bîrleanu, fondator, StarGift

► Pentru noi, 2020 a fost foarte bun, aveam deja magazin online, dar la sfârşitul anului am văzut o oportunitate pentru magazine offline, am decis să intrăm în această zonă cu puncte fixe în centrele comerciale din Bucureşti.

► Astăzi mai avem un singur magazin fizic, care funcţionează foarte bine.

► Avem 20 de angajaţi, urmează o perioadă foarte intensă pentru noi, în primele 20 de zile din luna decembrie trebuie să deservim cam trei luni de activitate.

► Pentru noi e foarte mult loc de creştere, anul acesta ajungem la 2 milioane euro cifră de a faceri, credem că businessul va fi 80% din online.

 

Valentina Vesler, head of PR & Communication, Valvis Holding

► Valvis Holding este dovada vie că un antreprenoriat poate să ajungă de succes, am dovedit-o în momentele cheie, momentele de criză 2009, anii 2000, atunci am avut mişcările de business cele mai puternice.

► Este foarte important ce face compania, pe noi ne ajută povestea.

► Noi avem nişte obiective foarte mari pentru anul viitor, ne gândim la extindere, acolo lucrurile sunt un pic complicate, evaluarea acelor pieţe şi cunoaşterea lor presupun investiţii mari care sunt sau nu câştigătoare. Această evaluare de a investi sau nu poate să facă diferenţa.

 

Oana Gresoiu, group chief people, culture and sustainability officer, Verdino Green Foods

► Suntem un startup din 2019, suntem pionieri în categoria proteinelor vegetale. Am accesat pieţe ca Germania, Marea Britanie, Elveţia, Olanda şi ne uităm şi spre Balcani.

► Doar 15% merge spre export, dar ţinta este 80%. Piaţa plant based este in continua creştere afară. Şi prin prisma schimbărilor climatice, dar şi a creşterii preţurilor la energie, la gaze, care afectează industria tradiţională.

► 2023 este un an de creştere pentru noi. Vom avea mai multe scenarii. Suntem precauţi pentru că depindem de lanţul de aprovizionare, de materie primă şi de costurile la energie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO