Suplimente

Fashionul şi cosmeticele româneşti au luat drumul Ungariei. Unii au făcut cale-ntoarsă

Fashionul şi cosmeticele româneşti au luat drumul Ungariei. Unii au făcut cale-ntoarsă

Autor: Cristina Roşca

15.03.2012, 00:02 731

Situată imediat la vest de România, Un­garia a reprezentat pentru mai mulţi in­ves­titori români o posibilă rampă de lan­sare spre Occident şi, de ce nu, o sursă de noi venituri şi profit. Printre primii care şi-au în­cercat norocul aici au fost Leonardo şi Jolidon. Lor le-au urmat Musette, Deben­hams şi Farmec.

Criza financiară i-a făcut însă pe unii investitori să îşi reconsidere prezenţa pe piaţa maghiară. Alţii au rămas fermi pe poziţii în aşteptarea unor vremuri mai bune.

Jolidon a înfiinţat în anul 2000 compania Joli­don Hungary KFT la Budapesta, încura­jată de evoluţia pozitivă a exporturilor. A venit apoi rândul Italiei, Franţei şi Poloniei să se înscrie pe harta Jolidon.

Anul trecut pe fondul crizei econo­mice de la nivel european, Jolidon, unul dintre puţinele branduri româneşti care reu­şiseră să îşi construiască o reţea de aproape 150 de ma­gazine în România şi în străină­tate, a decis să apeleze la distribuitori pentru vânzarea produselor pe pieţele externe. Astfel, dacă la începutul anului 2010 com­pania deţinea 47 de unităţi în Italia, Franţa şi Ungaria, în prezent nu mai este deschisă nicio unitate.

O soartă similară a avut şi retailerul de încălţăminte Leonardo, cel mai mare retailer local de încălţăminte şi maro­chină­rie, intrat în insolvenţă în a doua parte a anului trecut după ce a acumulat datorii de 100 mil. euro. Deţinută de antre­pre­norul român Florin Panea, companiei a închis în urmă cu mai bine de un an toate subsi­diarele de pe pieţele vecine, care în pe­rioada 2007-2008 îi aduceau companiei circa 50% din veniturile de 135 mil. euro. Printre acestea se numără şi filiala din Ungaria. Re­tailerul a decis să renunţe la activităţile de pe pieţele vecine pentru că acestea aduceau pierderi companiei-mamă din România.

Există însă şi companii care sunt încă prezente pe piaţa vecină în pofida dificul­tă­ţilor cu care s-a confruntat economia ma­ghiară. Un exemplu în acest sens este De­benhams - retailerul de fashion adus în franciză de omul de afaceri român Octavian Radu. Radu are în prezent şapte magazine sub acest brand pe piaţa locală şi unu la Budapesta deschis în aprilie 2011. Tot în Ungaria deţine şi producătorul local de pantofi şi genţi Musette trei magazine.

Nu doar retailerii locali de haine şi încăl­ţă­minte au fost atraşi de piaţa vecină, ci şi producătorul de cosmetice din Cluj Farmec. Producătorul român de cosmetice a început de anul trecut să vândă produsele Ge­ro­vital în reţelele Auchan şi Drogherie Markt din Ungaria. Aceasta a fost prima piaţă unde românii de la Cluj au început să vândă în reţelele de comerţ modern. La mai bine de un an distanţă de la primii paşi în Ungaria, Mircea Turdean, şeful Farmec, spune că evoluţia bună a vânzărilor l-a făcut să se uite şi la alte pieţe precum Republica Moldova, Polonia şi Ucraina.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO