ZF 24

Au fost colegi la Arhitectură în Cluj, iar acum conduc o afacere pornită cu 20.000 de euro

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Autor: Adelina Mihai

13.05.2013, 20:59 4039

Silviu Aldea (33 de ani), Marius Cătălin Moga (33 de ani), Camelia Sisak (31 de ani) şi Tamas Sisak (32 de ani), patru absol­venţi ai Facultăţii de arhitectură şi urbanism de la Uni­versitatea Teh­­­nică din Cluj,  au pus bazele unui birou de arhitectură în Cluj, în urma unei investiţii de 20.000 de euro printr-un program de spijin financiar pentru tineri finanţat de Guvern.

Foşti colegi de facultate şi bursieri Erasmus (au făcut schimb de experienţă cu studenţii de la Ecole d’Architecture de Grenoble din Franţa), tinerii s-au văzut nevoiţi să găsească o metodă de a „supravieţui“ perioadei de criză care a afectat mai ales piaţa imobiliară. Unul dintre ei, Silviu Aldea, a studiat trei ani la Facultatea de arhitectură din Cluj, dar şi-a continuat studiile în cadrul Ecole d’Architecture Paris La Villette (Fran­ţa), după care a revenit în România.

„Au fost două motive principale care ne-au dus la înfiinţarea unui birou. Primul, cel mai important, este experienţa comună pe care ne-am creat-o într-o perioadă de aproape 9 ani, din timpul studenţiei, fiind colegi de facultate, până la terminarea perioadei de angajare în 2010. De-a lungul acestei perioade, am participat împreună la diverse concursuri de arhitectură naţionale şi internaţionale. Acesta era un exerciţiu pe care nu ni-l permiteam decât în timpul nostru liber“, a spus Marius Moga, unul dintre par­te­nerii businessului Atelier MASS SRL-D  din Cluj. Compania a avut afa­ceri de peste 17.700 de euro în 2012.

Jumătate din investi­ţia de 20.000 de euro a fost asigurată din finanţarea de la stat, restul provenind din fondurile proprii ale partenerilor.

Al doilea motiv pentru dezvoltarea unei afaceri a fost contextul economic tot mai dificil care a condus la o scădere mare a pieţei de dezvoltare imobiliară şi de construcţii.

„Anul 2010 a fost unul decisiv pentru noi şi a adus un capăt de drum, plecarea din birourile în care ne-am format, acestea fiind afectate de al doilea an de criză. Ca arhitect, după terminarea şcolii urmează o perioadă de stagiatură, doi ani de experienţă într-un birou de arhitectură, după care, în urma unui examen, devii arhitect cu drept de semnătură. În acel an, noi aveam în medie 5 ani de experienţă ca angajaţi“, a mai spus Marius Moga.

Banii investiţi au vizat asigurarea unor cheltuieli precum cele cu o parte din costurile de chirie sau de între­ţinere, cu aparatura electronică (siste­me desktop şi laptop, monitoare), cu mobilarea biroului sau cu licenţele pentru softurile cu care lucrează.

„În prezent, după doi ani de func­ţionare a biroului, suntem la un nivel mic de cheltuieli lunare care se ridică undeva la 6.500 lei, conform planului de afaceri pe care l-am făcut la început“, a spus Marius Moga. Cei patru parteneri ai companiei sunt singurii angajaţi, deşi compania a mai avut un angajat anul trecut.

În prima perioadă de funcţionare a companiei, principalul client a fost firma de programare iQuest din Cluj, care a dorit să îşi reamenajeze spaţiile de birou şi spaţiile comune din cadrul firmei. „Am început cu proiecte de amenajare interioară, care ulterior au atras mai multe proiecte din aceeaşi nişă care, spre surprinderea noastră, nu a avut regresul pieţei imobiliare în plină criză. Nu ne-am oprit însă aici şi am încercat să ne diversificăm scara şi tipul proiectelor. Astfel, am reuşit să avem şi proiecte de altă factură: expoziţii, proiecte curatoriale, work­shopuri.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO