ZF 24

BRD Soc Gen încheie T1/2023 cu un profit net de 342 mil. lei, plus 30% faţă de începutul lui 2022, şi venituri bancare de 935 mil. lei. Activele, la 73 mld. lei

BRD Soc Gen încheie T1/2023 cu un profit net de 342 mil....

Autor: Liviu Popescu

12.05.2023, 08:58 731

BRD Soc Gen, al treilea jucător din sistemul bancar românesc după Banca Transilvania şi BCR, a raportat pentru primul trimestru din 2023 un profit net consolidat de 342 milioane de lei, comparativ cu cel de 263 mil. lei din primul trimestru al anului 2022, aşadar o creştere de 30%.

Venituril bancar au urcat la circa 935 mil. lei, comparativ cu 810 mil. lei în T1/2022, se arată în raportul trimestrial publicat vineri la Bursa de Valori Bucureşti. Activele la nivel de grup au fost de 72,8 mld. lei la martie 2023 faţă de 73,8 mld. lei la decembrie 2022.

La nivel individual, BRD a avut venituri de 893 mil. lei în T1, comparativ cu 765 mil. lei de la începutul lui 2022, iar profitul net a urcat de la 246 mil. lei la 332 mil. lei. Activele băncii, la 70,5 mld. lei la martie 2023 faţă de 71,5 mld. lei la decembrie 2022.

”În primele trei luni ale anului, BRD a continuat să fie un partener activ al clienţilor săi şi al economiei româneşti. Activitatea de creditare şi-a menţinut tendinţa crescătoare, cu o majorare importantă a volumului finanţărilor pe segmentul clienţilor companii, atât IMM-uri, cât şi companii mari, datorită experienţei la nivel sectorial şi rezultatelor participării la programul IMM Invest”, spune François Bloch, CEO-ul BRD Groupe Societe Generale.

BRD arată că pe segmentul creditării companiilor finanţările au urcat cu 29%, susţinute de IMM-uri (30%) şi de companii mari (28%). Pentru IMM Invest Plus valoarea creditelor nou acordate a ajuns la 825 mil. lei în T1/2023, de patru ori mai mare ca T1/2022. Stocul total de credite s-a majorat cu 11,2% la 38,7 mld. lei iar depozitele au ajuns la 55,6 mld. lei, plus 4,2%.

“Pe segmentul retail, activitatea de creditare a fost rezilientă în contextul unei pieţe în general care încetineşte, cu un volum încă ridicat de credite nou acordate persoanelor fizice. BRD este angajată în a contribui material la o economie mai verde, cu un volum total de tranzacţii noi care susţin tranziţia spre sustenabilitate de 1,16 miliarde lei în primul trimestru al anului. În plus, BRD îşi joacă eficient rolul în intermedierea financiară, distribuind volume semnificative în cadrul programului Fidelis, care contribuie la finanţarea bugetului de stat al României, oferind în acelaşi timp clienţilor persoane fizice posibilitatea de a-şi extinde universul investiţional”, spune şeful băncii cu o capitalizare bursieră de 8,4 mld. lei.

“Această performanţă comercială dinamică a fost acompaniată de creşterea maturităţii aplicaţiei digitale, care oferă funcţionalităţi îmbunătăţite pentru un număr mai mare de utilizatori, contribuind la satisfacţia clienţilor, recunoscută prin îmbunătăţirea notei acordate în magazinele de aplicaţii, care a ajuns la 4,5”.

Rezultatele financiare din primul trimestru au reflectat dinamica puternică, cu o creştere ridicată a veniturilor, în timp ce evoluţia cheltuielilor de exploatare a fost menţinută sensibil sub nivelul inflaţiei. “Costul riscului a fost foarte redus, în timp ce indicatorii de risc au rămas la niveluri robuste, reflectând calitatea ridicată a activelor. Toate acestea s-au tradus printr-o rentabilitate ridicată, profitul net crescând cu 30%, iar ROE atingând 19% în primul trimestru al anului”.

@ Alte afirmaţii din raportul trimestrial al BRD

Soldul net al creditelor (inclusiv leasing) a ajuns la 38,7 miliarde RON, în creştere cu 11,2% faţă de 31 martie 2022, susţinută de o activitate intensă de creditare pe segmentul corporate.

Pe segmentul retail, producţia a rămas rezilientă în ciuda unei dinamici mai slabe a pieţei. Pe segmentul retail, soldul net al creditelor a crescut cu 2,8% faţă de anul precedent, evoluţie susţinută atât de clienţii persoane fizice, cât şi de companiile mici.

Producţia de credite pentru persoane fizice a ajuns la aproape 1,6 miliarde RON în T1 2023, un nivel rezilient în ciuda unei cereri reduse de împrumuturi pentru locuinţe, pe fondul costurilor mai ridicate şi a mediului incert, în timp ce producţia de credite de consum s-a aflat pe o tendinţă ascendentă în primele trei luni ale anului.

Segmentul companii mici a înregistrat o creştere puternică, de 19,8% în dinamică anuală. Activitatea de creditare pe segmentul companii a înregistrat un rezultat remarcabil (Ă28,8% YoY), pe baza unei dinamici excelente atât pe segmentul IMM-urilor (Ă30,4% YoY), cât şi pe cel al companiilor mari (Ă28,0% YoY).

BRD a continuat să se implice activ în programele guvernamentale dedicate IMMurilor şi a oferit, în primul trimestru al anului, sprijin pentru peste 750 de IMM-uri în cadrul programului IMM Invest Plus, valoarea creditelor nou acordate ajungând la 825 milioane RON în T1 2023, de patru ori mai mare comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Depozitele clienţilor au ajuns la 55,6 miliarde RON, în creştere cu 4,2% în dinamică anuală, în principal ca urmare a depunerilor mai mari în depozite la termen realizate de clienţii persoane fizice şi a creşterii resurselor denominate în RON provenind de la clienţii companii mari, într-un context caracterizat de dobânzi ridicate şi competitive.

De asemenea, BRD a continuat să participe foarte activ la emisiunile de titluri de stat Fidelis pentru persoane fizice realizate în 2023, cu o cotă medie de piaţă de 42% şi o valoare totală distribuită de aproximativ 1,3 miliarde RON.

Veniturile totale ale Grupului BRD au ajuns la 935 milioane lei, faţă de 810 milioane lei, în creştere cu 15,5% faţă de T1 2022.

Performanţa a fost susţinută de veniturile nete din dobânzi mai mari şi de menţinerea unei dinamici excelente pe pieţele financiare. Bazându-se pe volume mai mari, cu o expansiune de 11,2% YoY a soldului creditelor, amplificată şi de creşterea dobânzilor, veniturile nete din dobânzi au înregistrat o creştere puternică, de 20,6% în dinamică anuală.

Veniturile nete din comisioane au făcut un pas înapoi (-4,3% YoY), pe fondul unor comisioane mai mici din activitatea de carduri, ca urmare a creşterii gradului de penetrare a pachetelor de produse şi servicii (ce încorporează mai multe servicii gratuite) şi a efectului de bază din T1 2022 legat de creşterea retragerilor de numerar ale clienţilor persoane fizice, pe fondul îngrijorărilor provocate de izbucnirea războiului din Ucraina.

Alte venituri au marcat un avans de 26% în ritm anual, cu o contribuţie importantă din partea activităţii de tranzacţionare. Cheltuielile operaţionale s-au ridicat la 508 milioane lei, faţă de 460 milioane lei în T1 2022. Presiunea inflaţiei de două cifre este ridicată, dar creşterea costurilor (Ă10,5% în dinamică anuală) a fost limitată sub nivelul inflaţiei, pe fondul unui management riguros al costurilor.

Creşterea cheltuielilor cu personalul, de 9,1% în dinamică anuală, reflectă efectul de preţ al salariilor mai mari şi al ajustării altor beneficii, pe o piaţă a muncii competitivă şi tensionată.

Avansul altor cheltuieli încorporează o contribuţie cumulată mai mare la Fondul de Garantare a Depozitelor şi la Fondul de Rezoluţie (75,8 milioane lei, înregistrată în T1 2023, faţă de 69,2 milioane lei în 2022), cheltuieli mai mari cu furnizorii de servicii externe şi creşterea costurilor legate de IT&C, care susţin livrarea proiectelor strategice.​

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO