ZF 24

Consultantii: Unii retaileri din centre comerciale nu pot fi salvati nici de scaderea chiriilor

29.01.2009, 16:30 26

Consultantii imobiliari apreciaza ca vanzarile din centre comerciale vor fi la un nivel scazut in urmatoare luni, astfel ca unii retaileri vor incerca sa puna presiune pe proprietari pentru a obtine diferite reduceri de costuri, insa acestea nu le garanteaza supravietuirea in urmatoarea perioada.

“Unii jucatori, in special retaileri romani, au nevoie de sustinere, de chirii mai mici, de ajutor pentru amenajarea spatiilor, altfel nu pot deschide. Altii, internationali, au profitat de moment sa renegocieze, desi nu au fost inca afectati de criza. Sunt insa situatii in care pe retaileri nici macar o reducere a chiriilor nu ii salveaza”, este de parere Oana Iliescu, head of retail department in cadrul companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.

Unele companii de consultanta, precum CBRE Eurisko, au inceput sa ofere servicii de reprezentare a chiriasilor cu scopul de a obtine conditii mai bune din partea proprietarilor si au reusit renegocieri de pana la 30% din valorile de inchiriare.

“Cei care nu au vanzari nu vor fi ajutati de o reducere cu 10-20% a chiriilor”, spune George Teleman, partener al companiei Equest Balkan Properties, care detine centrele comerciale Vitantis din Bucuresti si Moldova Mall din Iasi.

Cele mai afectate proiecte sunt cele din orasele mici din tara sau plasate in afara orasului, unde estimarile privind vanzarile au mult prea optimiste fata de situatia din piata.

“In afara Bucurestiului, reducerea chiriilor a devenit o practica generala, din informatiile pe care le avem de la retaileri, care au solicitat costuri mai mici cu 10, 20 sau chiar 30%”, mai spune Iliescu de la DTZ.

Retailerii de electronice si electrocasnice, care au fost printre cei mai agresivi in ultimul timp, in ceea ce priveste extinderea in centre comerciale, au inceput anul cu inchideri si optimizari de magazine, dupa ce finalul anului trecut a adus vanzari mult sub bugetele anuntate.

Altex a inceput prin inchiderea celui mai mare si reprezentativ magazin al retelei, Media Galaxy de la parterul centrului comerciale Unirea Shopping Center, care ocupa o suprafata de 6.000 de metri patrati. Reprezentantii companiei au anuntat ca nu vor mai avea loc inchideri de asemenea anvergura insa in acelasi timp extinderea agresiva din ultimii ani, care presupunea mai mult de 10.000 de metri parati de retail anual, va fi incetinita.

In mod similar, si al treilea retailer din piata, Flamingo, a decis reducerea suprafetei comerciale cu 6.000 de metri patrati, insa diferenta o face numarul magazinelor. Compania va accelera procesul de restructurare a retelei, inceput in urma cu doi ani, si va inchide in primul semestru al anului 15-20 de magazine de dimensiuni mici, care sunt nerentabile si sunt dispuse in special in provincie. Domo Retail, companie detinuta de fondul de investitii Equest Invest ment Balkans, a adoptat o strategie diferita dupa ce optimizarea retelei a fost realizata in cursul anului trecut. Potrivit conducerii ritmul extinderii a fost deja redus, de la 3 la 1 magazin in fiecare luna, iar chiriile suprapareciate au inceput sa fie deja renegociate.

Pe de alta parte, pe piata restaurantelor si cafenelelor primul pas inapoi a fost facut de lantul de cafenele CoffeeHeaven, care a anuntat ca se retrage din Romania dupa doar sapte luni de la intrarea pe acesta piata, in centrul comercial Baneasa Shopping City din nordul Capitalei. Principalul motiv invocat de conducerea cafenelei a fost evolutia sub asteptari a businessului, precum si chiriile de doua-trei ori mai mari decat in Sofia sau Budapesta.
Si grupul maghiar Alexandra, proprietarul unei retele de 80 de librarii in Ungaria, care a deschis pe piata locala o librarie intr-un centru comercial din Buzau la sfarsitul lunii septembrie 2008, a inchis unitatea si a iesit de pe piata romaneasca.

Grupul ungar anuntase ca va dezvolta in Romania o retea de 50 de librarii in urmatorii trei ani, in centre comerciale, dar nu a rezistat mai mult de patru luni. Retailerul ungar a investit 280.000 de euro in deschiderea primei librarii din Buzau, pe o suprafata de 650 metri patrati, dar chiriile mari si nefinalizarea la timp a noilor magazine invecinate din cadrul centrului comercial nu au permis o buna functionare a librariei, dupa cum si-au argumentat reprezentantii librariei plecarea.

In acest an numarul retailerilor care vor iesi din anumite proiecte sau chiar integral de pe piata va creste, la fel cum se va intampla probabil si cu numarul spatiilor goale din unele centre comerciale, aflate in zone mai putin tranzitate.

“Unii chiriasi vor sa iasa, astfel ca incercam sa aducem alti retaileri noi. Pentru proiectele bune, inca se mai gasesc chiriasi”, spune si Florin Cislariu, account manager in cadrul companiei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis Eurisko.

Piata centrelor comerciale a cunoscut la randul ei o intorsatura radicala, pe fondul crizei financiare, dupa efervescenta din anii 2006-2007, in care zeci de investitori locali si straini au cumparat terenuri cu scopul de a dezvolta peste 100 de malluri in Romania. In prezent, toti dezvoltatorii isi reanalizeaza pozitiile, anul acesta urmand sa inceapa constructia unui numar redus de centre comerciale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO