Piaţa locală de cosmetice, evaluată la circa 760 mil. euro anual, s-a dezvoltat diferit, produsele de bază precum şamponul sau deodorantul ajungând la un grad de penetrare de 80-90%, în timp ce produsele de răsfăţ precum cremele antirid sau măştile de păr să fie folosite de sub 10% din populaţie. Această situaţie arată gradul redus de educaţie al populaţiei în ansamblul său şi puterea redusă de cumpărare.
„Gradul redus de penetrare la produse precum cremele antirid sau la fond de ten indică faptul că şi la produsele cosmetice există o piramidă a nevoilor de tipul Maslow. Astfel, românii îşi satisfac nevoile primare şi îşi cumpără şampon şi săpun, dar când vine vorba de produse specializare este nevoie de educarea populaţiei. Este nevoie ca ei întâi să conştientizeze că le vor şi că au nevoie de ele. Utilitatea produselor precum şampon şi săpun este mai uşor de explicat şi înţeles“, spune Dana Tudorache, românca aflată la conducerea companiei The Body Shop încă de la intrarea pe piaţă a acesteia în 1999. Executivul lucrează însă în industrie de circa două decenii, anterior activând în cadrul Sarantis România.
Ea spune că consumul redus de produse specializate precum mască de păr (gradul de penetrare este de 8,8% la nivel naţional) sau produse antirid (5,8%) indică şi faptul că în România puterea de cumpărare este redusă. Astfel, chiar dacă unii consumatori au realizat beneficiile pe care aceste produse le oferă şi conştientizează şi faptul că au nevoie de ele, nu au fondurile necesare pentru a le cumpăra.
Potrivit datelor de la jucătorii din piaţă, circa 58% dintre femeile din mediul urban declară că au nevoie de creme antirid, însă doar 11,8% dintre ele folosesc astfel de produse.
Gradul de penetrare al unui produs reprezintă ponderea românilor care folosesc măcar o dată pe an acel produs. Gradul de penetrare singur nu oferă însă o imagine de ansamblu în ceea ce priveşte dezvoltarea pieţei deoarece este posibil ca o anumită pondere a populaţiei să cumpere doar o dată pe an o sticlă de şampon sau un deodorant, insuficient pentru a-şi satisface nevoile de consum. Gradul de pentrare trebuie analizat alături cu valoarea totală pieţei şi de consumul per capita, pentru a oferi o imagine de ansamblu asupra industriei de produse cosmetice.