O nouă autostradă sau drum expres de 1,7 mld. euro prinde contur: începe cursa pentru concesiunea Craiova-Piteşti

11 mar 2013 Autor: Andreea Neferu

Compania Naţională de Autostrăzi şI Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a publicat anunţul pentru contractul de concesiune a autostrăzii sau drumului expres Craiova-Piteşti, cu o lungime de 121 de kilometri şi un cost estimat la circa 7,3 miliarde lei (1,7 miliarde de euro).

Decizia privind varianta care se va alege pentru această şosea, fie autostradă, fie drum expres, va fi luată în urma etapei de dialog competitiv cu candidaţii preselectaţi.

Autostrada sau drumul expres Craiova-Piteşti va porni din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova, mergând mai departe prin judeţele Dolj, Olt şi Argeş şi racordându-se în final cu autostrada Bucureşti-Piteşti.

Firmele interesate să depună oferte pentru proiectarea, finanţarea, construcţia şi operarea acestei şosele au termen limită pentru depunerea candidaturilor data de 8 mai.

Preţul ofertei depuse de candidaţi va conta în proporţie de 75%, în timp ce nivelul calitativ şi funcţional al soluţiei tehnice va conta 25%. 

 

 
Cuvinte cheie:
CNADNR
, concesiune
, autostrada
, craiova
Vizualizari:
Printeaza
Momentan sunt 15 comentarii Comenteaza si tu
Comentarii (15):
justinianus - 12 martie 2013, 09:41

Pretul nu e triplu fata de normativele CNDAR? oare nu se pune stop hotiei la drumul mare, in constructia de drumuri si autostrazi? Ponta, ce faci? Pune procurorii pe ei, sau numai Base da ordin la procurori? Tara fara cap!!

ffasdas - 12 martie 2013, 09:38

daca fac drum express, porcarie asta de concept, eu nu dau 5 euro sa merg pe el. merg pe drumul vechi. la autostrada dau

miticus bechtelus - 12 martie 2013, 00:19

clar, ce lipsea romaniei..autostrada pitesti-craiova..urmeaza alexandria-buzau, tandarei-fetesti, s.a.m.d... intre timp intreg traficul dinspre moldova si ardeal spre granita de vest e supercongestionat..banii aia puteau fi de folos autostrazii transilvaniei..dupa ce au dat o teapa memorabila, aceiasi stimabilli inceaca sa deschida noi "santiere", cu siguranta mai profitabile..

ionita - 12 martie 2013, 00:11

O noua hotie ???,sau o noua prostie ???,ca de bine prin Romania asta nu se aude de vro 35 de ani .
1)Nu aveti studiu de fezabilitate,nu aveti proiectul gata,nu ati negociat cu finantatorii ,nu aveti expropiat terenul,nu aveti avizele de constructie,dar voi stiti deja pretul ???,mai sa fie,dar decind v-ati facut asa destepti !!!!!!!!,ori atit vreti sa papati pe chestia asta cit sa va umple tescherelele sa nu mai plinga GUZGANIAN ca nu-i ajunge leafa,si or mai fi ca el dar aia tac si fac,asta vorbeste si cind doarme.

Catalin - 11 martie 2013, 23:21

Andrei, stai linistit. Sunt relaxat. Nu imi crapa nicio vena. Sunt in domeniu legat de calculele specificate. Dar nu despre acest aspect este vorba. Eu comentam despre o autostrada in zona de dealuri si campie, nu in zona de munte precum ai adus vorba pentru o comparatie inutila ( Comarnic-Brasov). In consecinta, punct-ul pe care l-ai pus nu stiu la ce se refera. In primul rand, daca se facea autostrada pe banii constructorului era foarte simplu si acum nu ne certam. Daca societatea A vrea sa o construiasca, atunci sa o construiasca, sa o administreze, sa faca ce vrea cu ea si totul este clar. Dar Viata nu este asa de simpla. In asemenea cazuri contractul este mult mai complex. “Investitorii” nu vin sa isi proiecteze cash-flow-uri. Si cu atat mai putin in Romania. Adica sa stea ei sa estimeze acum valori ale traficului rutier pentru o perioada de 30 de ani. Nu, ei vin si negocieza cu statul pe sistem “back-up”, astfel incat in orice moment rentabilitatea si chiar…

Catalin - 11 martie 2013, 23:21

Bine ca ai adus in discutie “Comarnic-Brasov”: o varianta care pana acuma, evident a picat. La prima runda de discutii autostrada presupunea ca statului Roman dupa tspe ani ( 30 parca erau) sa rascumpere autostrada la nu stiu cate mld de eur sau US. Dupa ce ei administrau drumul tspe ani, recuperau tot capitalul investit, toate “taxele romanesti de urgenta” s.a, vroiau sa aibe siguranta ca Romania le rascumpara investitia. Daca peste tspe ani suntem la fel de prosti precum acum, o sa receptionam gropi la pret de autostrada….Dar in PV va scrie ca “autostrada exista si se poate circula la parametrii normali”. Si ce conteaza cel mai mult: multe clauze ale contractului vor fi “secret de stat”. In al doilea rand, conteaza foarte mult locatia: iti spun de pe acum ca in conditii normale, autostrada propusa are un concurent serios: daca pui taxe pe autostrada ( ca sa se recupereze investitia ), atunci majoritatea traficului se va muta pe drumul…

Catalin - 11 martie 2013, 23:20

Ceea ce se propune acum ca si parteneriat public privat este foarte eficent pe ruta Pitesti-Sibiu, Comarnic Brasov……pentru ca nu ai varianta ocolitoare. Si ai, n-ai…dai taxa! Urmareste atent la ce preturi se va construi autostrada pe aceste sectoare si mai ales vezi care cifre se vehiculeaza.
Dincolo de toate aceste aspecte, am impresia ca nu ai inteles indeajuns cum se trece de la o idee la alta in lumea aceasta mare. Nu ai inteles oamenii din zodia Pestilor si mai ales lumea pestilor rapitori precum Stiuca.
Daca era simplu, intelegeau toti. Asa ca totul se modifica prin acte aditionale. La fel de simple. Dar totusi interpretabile. Multe acte in total, unele publice, alte secrete. Si totul devine greu de descifrat daca nu stai sa urmaresti pas cu pas ceea ce se intampla.

Catalin - 11 martie 2013, 22:51

Andrei, stai linistit. Sunt relaxat. Nu imi crapa nicio vena. Sunt in domeniu legat de calculele specificate. Dar nu despre acest aspect este vorba. Eu comentam despre o autostrada in zona de dealuri si campie, nu in zona de munte precum ai adus vorba pentru o comparatie inutila ( Comarnic-Brasov). In consecinta, punct-ul pe care l-ai pus nu stiu la ce se refera. In primul rand, daca se facea autostrada pe banii constructorului era foarte simplu si acum nu ne certam. Daca societatea A vrea sa o construiasca, atunci sa o construiasca, sa o administreze, sa faca ce vrea cu ea si totul este clar. Dar Viata nu este asa de simpla. In asemenea cazuri contractul este mult mai complex. “Investitorii” nu vin sa isi proiecteze cash-flow-uri. Si cu atat mai putin in Romania. Adica sa stea ei sa estimeze acum valori ale traficului rutier pentru o perioada de 30 de ani. Nu, ei vin si negocieza cu statul pe sistem “back-up”, astfel incat in orice moment rentabilitatea si chiar…

aaaaaa - 11 martie 2013, 21:49

La naiba ... avem nevoie de o autostrada care sa treaca muntii nu de autostrazi la ses.
Cui ii trebuie autostrada de la tulcea la galati?? Ar circula 500 de masini pe zi .. e inutila. .. La fel de inutila e si asta. Pentru Ford ar fi fost suficient si un drum expres. Mai degraba ar fi avut nevoie de o linie ferata moderna pe care sa poata transporta masinile si piesele repede si nu cu viteza melcului ca acum.

fzr - 11 martie 2013, 19:39

Cu Sibiu-Pitesti ce se aude,este segmentul care nici macar n-a fost licitat,ultimul segment necesar pentru a completa Coridorul IV,de asemenea trebuie terminata centura de Sud a Bucurestiului,mai bine termini proiectele vechi decat sa te bagi in altele noi...

ffasdas - 11 martie 2013, 19:10

drumul expres este cea mai mare porcarie. nu suntem in epoca de piatra...

Andrei - 11 martie 2013, 17:20

Fiind vorba de un partenerita public - privat pe 30 de ani - trebuie sa iei in socoteala si costurile finantarii. Mai exact gandeste-te asa: eu construiesc un drum expres cu 5 mil km x 120 km. Adica 600 milionae. Sa zicem in doi ani, in primul cheltuie 300 milioane, in al doilea 300. Sa consideram un cost de finantare de 5% (nu uita ca firma respectiva trebuie sa aiba beneficiu, si asa 5% este fffff putin, dar sa mergem mai departe) Asta inseamna ca dupa doi ani statul imi este dator 645.75 milioane (300 x 1.05x1.05+300x1.05). La aceasta suma trebuie sa adaugi cheltuielile de intretinere, sa zicem 20 milioane pe an (le-am astimat la 3% din valoarea investititiei, o fi mult, putin - su stiu). Rambursarea sumei de 645 milioane cu 5% pe an in 30 de ani se face cu o rata d eaproximativ 42 milioane, la care adaugam cele 20 intretinere. Asta inseamna 62/an, adica 1860 milioane in 30 de ani. Asat e esenta calcului, sumele pot fi altele, dar asa ajungi la astfel de sume/km.

Andrei - 11 martie 2013, 17:09

Mai omule, calmeaza-te! Se face pe banii constructorului, e interesul lui sa coste cat mai putin. Daca el spune ca o face cu 14 mil euro/kmm inseamna ca atata costa. Punct.

Croatia a taiat un munte calcaros, o roca moale (Bv-Comarnic e prin sisturi cristaline, roci f dure), iar autostrada era deja 50% facuta de pe vremuri, cu tunelele si viaductele sapate, respectiv construite. Normal ca a costat atat de putin.
Mai infoirmati-va si voi inainte sa scuipati, o sa va crape o vena-n cap intr-o zi.

Catalin - 11 martie 2013, 16:47

Am impresia ca astia sunt Nebuni de legat! Adica 14 mil eur / km? Fratilor, Croatia a taiat muntele si a avut 7 mil eur / km, ungurii, 6.6 mil eur / km....Si stati sa vedeti si valoarea actelor aditionale!

eu - 11 martie 2013, 16:17

o tara intreaga pt bucurestui

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide