ZF 24

Studiu EY: Companiile riscă să piard investitori pentru că nu-şi fac publice informaţiile non-financiare

Studiu EY: Companiile riscă să piard investitori pentru...

Autor: Claudia Medrega

24.04.2014, 21:41 234

Decizia de a face publice performanţele de natură non-financiară nu mai este opţională pentru companiile care încearcă să atragă investitori, în condiţiile în care 89%  dintre investitorii de la nivel globalspun că informaţiile referitoare la performanţele de natură non-financiară ale unei companii au jucat un rol esenţial în procesul decizional cel puţin o dată în ultimele 12 luni, potrivit studiului EY,Tomorrow’s investment rules.

Două treimi dintre aceşti investitori utilizează deja o metodă prin care evaluează informaţiile de natură non-financiară şi, dintre aceştia, doar jumătate au un sistem structurat de evaluare sau un proces implementat. Mulţi dintre investitori se bazează pe judecata personală în evaluarea datelor de mediu şi sociale disponibile pentru a determina impactul acestor factori asupra creşrii de valoare şi a profilului de risc al companiei, reiese din studiul EY.

În ceea ce priveşte principalele surse pentru informaţii de natură non-financiară, investitorii menţionează rapoartele anualerapoartele integrate şi site-urile companiilormai degrabă decât datele colectate de la terţe părţi. Acest aspect subliniază că a devenit crucial pentru organizaţii să ia în considerare modul în care prezintă informaţiile de natură non-financiară către diferite părţi interesate şi de aspecte financiare.

„Desfăşurăm o varietate de sondaje în cadrul EY în fiecare an, dar, pentru mine personal, rezultatele acestui raport au fost o surpriză plăcută. Cu siguranţă ne aşteptam ca unele dintre informaţiile de natură non-financiară pe care investitorii instituţionali le iau în considerare să fie strâns legate de performanţa financiară a companiilor (precum impactul reglementărilor asupra unei companii şi capacitatea acesteia de a minimiza riscurile). Totuşi, era greu de anticipat de exemplu faptul că al patrulea factor în ordinea importanţei pentru investitorii instituţionali îl reprezintă demonstrarea responsabilităţii sociale corporative. Acest factor a fost considerat esenţţal de către 69,7% dintre respondenţi”, comentează Anamaria Cora, partener şi lider al departamentului de audit financiar, EY România.

 

În România, influenţa pozitivă a investitorilor instituţionali încă nu se face resimţită, dar cu siguranţă în următorii ani această situaţie se va schimba, mai ales prin prisma creşterii importanţei investiţiilor realizate de aceştia, anticipează Anamaria Cora.

Mulţi dintre investitori au subliniat, de asemenea, că este o adevărată provocare găsirea unor modalităţi eficiente de a compara performanţa companiilor, chiar şi între cele care activează în aceeaşi industrie. Lipsa de informaţii privind factorii de impact asupra randamentelor pentru acţionari reprezintă o frustrare comunămulţi dintre investitori menţionând că nu au reuşit să cuantifice legătura întreperformanţa de natură non-financiară şi cea financiară a companiilor.

Investitorii au identificat astfel deficienţe în modul în care raportează în prezent companiile, astfel că acestea ar trebui să aibă în vedere o abordare mai structuratăPrin utilizarea unui model integrat, companiile ar putea raporta ceea ce este semnificativ pentru ele, furniza informaţii suplimentare şi menţiona unde investitorii sau echipele de evaluare a investiţiilor pot găsi detaliate acesteinformaţii pe care le-ar putea considera utile.

Sondajul a identificat, de asemenea, diferenţe geografice în privinţa ratei de utilizare a informaţiilor de natură non-financiară. Peste 70dintre respondenţii din pieţele emergente utilizează frecvent sau ocazional informaţii de natură non-financiară, în comparaţie cu doar 49dintre cei din pieţele dezvoltate.

În contextul în care investitorii încearcă să îşi minimizeze riscurile, 43din respondenţii din pieţele emergente au declarat  informaţiile de natură non-financiară au fost esenţiale în minimizarea riscului,în comparaţie cu doar 29% dintre cei din pieţele dezvoltate; ceea ce subliniază faptul  riscurile generate de problemele de mediusociale sau de guvernanţă corporativă sunt mai răspândite înpieţele emergente.

Sondajul care stă la baza studiului a fost derulat pentru EY la nivel global de revista Institutional Investor în rândul a 163 de investitori instituţionali şi a identificat principalele tendinţe în procesul de adoptare în raportările companiilor a informaţiilor corporative de natură non-financiară.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO