Doi piloni ai poveştii de succes economic a Germaniei, energia ieftină din Rusia şi cheltuielile scăzute pentru securitate, s-au prăbuşit în acest an, iar cancelarul Olaf Scholz vrea să se asigure că al treilea pilon, relaţiile apropiate cu China, va rămâne stabil pentru companiile ţării, scrie Politico. În opinia criticilor săi, acesta face exact aceleaşi greşeli de supradependenţă în cazul Chinei ca şi în cel al Rusiei.
Scholz a sosit în China la sfârşitul săptămânii trecute însoţit de o echipă de executivi de top, transmiţând un mesaj clar: afacerile cu a doua mare economie a lumii trebuie să continue. Din delegaţia de 12 titani ai industriei germane au făcut parte directorii executivi ai VW, Deutsche Bank, Siemens şi BASF, potrivit unor surse familiare cu situaţia citate de CNN.
Preşedintele chinez Xi Jinping a subliniat necesitatea ca Germania şi China să colaboreze în contextul unei „situaţii internaţionale complexe şi volatile“, adăugând că vizita cancelarului german va „întări înţelegerea şi încrederea reciproce, va adânci cooperarea pragmatică în diverse sectoare şi va pune bazele următoarei faze a relaţiilor sino-germane“. Vizita lui Scholz survine într-un moment dificil pentru Germania, economia acesteia alunecând în recesiune. Dacă UE şi Germania s-ar decupla de China, economia germană ar suferi „pierderi însemnate“, arată Lisandra Flach, director al ifo Center for International Economics.
Institutul Kiel estimează că o reducere majoră a comerţului dintre UE şi China ar şterge 1% din PIB-ul german. China a fost cel mai mare partener comercial al Germaniei în 2021 pentru al şaselea an consecutive, cea mai mare sursă a sa de importuri şi a doua cea mai importantă destinaţie de export după SUA, potrivit Deutsche Welle.
Iar giganţii industriali germani continuă să investească sume uriaşe în ţara asiatică. În prima jumătate a acestui an, investiţiile directe ale companiilor germane în China au atins un maxim record, depăşind nivelul a zeci de miliarde de euro, relevă un studiu al DIW Berlin.
Potrivit datelor statistice ale ministerului chinez al comerţului, rata de creştere a investiţiilor germane din China a urcat la 30,3% în primele opt luni ale acestui an.
Preşedintele Asociaţiei Constructorilor Auto Germani (VDA), Hildegard Muller, a semnalat susţinere din partea grupului pentru vizita lui Scholz. „China ne aprovizionează în prezent cu importante materii prime pe care nu le avem,“ a arătat Muller, adăugând că China este în acelaşi timp cea mai mare piaţă din lume pentru constructorii auto germani.
De asemenea, Maximiliam Butek, din cadrul Camerei Germane de Comerţ din China, arată că „în pofida tuturor provocărilor, China rămâne fără rival din punct de vedere al dimensiunii pieţei şi oportunităţilor de creştere pentru multe companii“.
Potrivit CNN, acesta se aşteaptă ca marea majoritate a companiilor germane să-şi menţină angajamentul privind piaţa chineză şi să-şi extindă operaţiunile acolo“.
Vizita lui Scholz este însă una controversată, mulţi din Germania şi UE considerând că acesta prioritizează interesele de business pe termen scurt în faţa intereselor strategice şi unităţii UE.