ZF English

Inalta societate face valuri

20.03.2001, 00:00 15



La targul Construct Expo care tocmai s-a incheiat, o mare "semisfera" bleu atragea atentia, pe langa diferitele tipuri de macarale si utilaje de constructie care se faceau remarcate a€oin camp deschis" in complexul expozitional.

Cand te apropiai, prin peretele transparent se vedea o piscina cu un jet de apa in centru, o cada cu hidromasaj si o bicicleta medicinala, echipamente care compun un mediu perfect de relaxare. Desi o asemenea piscina costa cat un apartament, afacerile cu piscine de lux sunt profitabile in Romania.

"Domul" pentru piscinele supraterane, care prelungeste posibilitatea de folosire a piscinelor neacoperite, a fost noutatea absoluta pe care firma Kasta a adus-o in Romania cu ocazia Construct Expo.

Firma a pornit initial cu servicii si produse din domeniul industrial - instalatii pentru potabilizarea apei, transportul apei si epurarea apelor reziduale si a fost printre primele firme private din Romania care a oferit proiectare si consultanta pentru sistemele de alimentari cu apa si de transport hidraulic.

Ulterior s-a dezvoltat si si-a diversificat activitatea si in domeniul produselor de relaxare - piscine modulare, saune si cazi cu hidromasaj sau spa.

"La inceput ofeream studii pentru optimizarea retelelor de alimentare cu apa, dar nu ne puteam opri la nivel de studiu: trebuia sa rezolvam problema clientului impreuna cu clientul, trebuia sa putem inlocui nu o pompa, ci o portiune de retea", explica directorul general al societatii, Cristina Grigorescu.

Kasta Metal a fost infiintata in 1994 ca societate cu capital integral romanesc, insa incepand din 1998 a devenit societate romano-americana. Partenerul american este Norval Dvorak.

"Am pornit cu un capital mic intr-un domeniu in care stiam cel mai multe - ingineria in domeniul apei", mai spune Cristina Grigorescu, precizand ca anul trecut firma a avut o cifra de afaceri de 1,2 milioane dolari, dar profitul a fost "mic" - mare parte din el a fost reinvestit.

Cristina Grigorescu spune ca ideea de a extide domeniul de activitate a firmei cu comercializarea de piscine si produse pentru relaxare i-a venit in timpul unei vizite in Statele Unite, facuta in 1995, in cadrul programului USAID, la o expozitie de firme producatoare de pompe.

"In urma unei discutii cu reprezentantii unui grup multinational producator de pompe pentru piscine - Sta-Rite - ne-am gandit ca putem sa aducem nu numai pompe, ci si piscine".

"In noiembrie 1995 am participat la Timisoara la o expozitie de filtre si pompe de piscine, iar cativa vizitatori au recunoscut pompele pentru piscine, ceea ce ne-a determinat sa facem o cercetare mai amanuntita. Nu am luat o decizie gresita; am inceput sa vindem si sa instalam si piscine, saune si spa-uri", spune directorul general al firmei.



Piata piscinelor, domeniu "foarte generos"

Cristina Grigorescu caracterizeaza domeniul in care firma isi desfasoara activitatea ca fiind "foarte generos", deoarece in fiecare an se poate veni cu ceva nou, pot fi aduse echipamente noi: sisteme de inot contracurent, scara cu hidromasaj pentru piscina sau dusuri cu hidromasaj.

In aceasta gama a noutatilor intra si "domul" prezentat in aceasta primavara, pe care firma il are in trei variante de culoare: bleu, bej si alb.

"Domul" costa 6.000 de dolari si este o varianta nu foarte costisitoare pentru prelungirea perioadei de folosire a piscinelor, compariativ cu acoperisurile din aluminiu - care sunt permanente - sau cu acoperisurile glisante, care sunt foarte scumpe.

"Firma noastra a constuit in Romania in jur de 150 de piscine familiale in toate zonele tarii. In prezent, Kasta este in curs de a-si realiza propria retea de distributie in toate orasele mari", a mai spus Cristina Grigorescu. In urma cu sase ani, Kasta introducea in Romania un nou tip de piscine reprezentand un varf al tehnologiei occidentale - piscinele modulare.



Scari cu jacuzzi si fantani arteziene

Directorul general al firmei considera ca "fiecare piscina are ceva special" care sa o individualizeze: o scara romana, o scara cu jacuzzi, un model sau o culoare aparte pentru liner (captuseala piscinei) sau chiar o fantana arteziana.

Piscinele exista in 12 forme constructive, fiecare avand in jur de opt variante dimensionale. Forma profilului de fund al piscinei poate fi ales de beneficiar asa cum il doreste: de exemplu daca doreste sa sara de la trambulina, va alege un profil sport (adancime mare, care poate ajunge pana la 2,5 m).

Preturile piscinelor variaza foarte mult, in functie de marimea acestora si de complexitatea echipamentelor cu care au fost dotate, afirma Cristina Grigorescu.

Preturile se pot situa intre 6.000 dolari si 35.000 dolari, incluzand si constructia propriu-zisa: excavatia, montajul panourilor, instalatia hidraulica si electrica. Durata executiei variaza intre doua zile pentru piscinele supraterane si zece zile pentru cele ingropate.

Firmele furnizoare de echipamente sunt din Canada, Germania si Franta: Kafko, care produce piscina propriu-zisa, Sta-Rite - producatoare de sisteme de filtrare si, respectiv, Albatica, furnizoare de echipamente de tratare, incalzire si instalatii hidraulice.

Tot ca noutate pentru acest an, Kasta va asambla cazi cu hidromasaj - spa-uri - cu tehnologie britanica, care au pretul cuprins intre 6.000 si 11.000 de dolari, in functie de dimensiune.

Pentru intretinere, Kasta colaboreaza cu firma Chemoform, cu capital romano-german, care asigura substantele chimice si service-ul.



Clasa de mijloc mai asteapta

Pe piata piscinelor din Romania exista deja concurenta, asigurata de cele cinci firme care au ales acest domeniu de activitate: Kasta, Maria Design si Resing din Bucuresti, Hiparion din Cluj si Pool Control din Oradea. Cristina Grigorescu, directorul general al Kasta, spune ca firma pe care o conduce detine intre 50 si 70% din aceasta piata.

Impunerea acestei activitati este in stransa legatura cu dezvoltarea investitiilor imobiliare care au fost realizate in ultimii ani, dezvoltarea zonelor rezidentale din zona de nord a Bucurestiului, precum si a proprietatilor private din zonele turistice.

In momentul de fata, unul din impedimentele pentru extinderea activitatii este inconsistenta clasei de mijloc. "Piscinele pe care le vindem sunt produse de lux; insuficienta dezvoltare a clasei de mijloc nu ne-a permis sa aducem piscine de alt nivel. In prezent, suntem in stadiul de tatonari, dar inca nu este momentul potrivit pentru produse cu nivel mediu", apreciaza Cristina Grigorescu.

O alta greutate intampinata de firma a fost obtinerea unui credit, pentru ca bancile romanesti pun accentul pe profitul firmei. "Ei nu cauta sa vada dezvoltarea firmei, care se face pe surse proprii - din profit - sau din surse atrase".

"A fost mai usor sa obtinem un credit din Statele Unite, de la First National Bank. Partenerul nostru american a garantat verbal pentru noi, iar graficele financiare, bonitatea firmei, au convins banca sa ne acorde creditul", spune Cristina Grigorescu.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO