ZF Transilvania

Afaceri cu haine care fac ce fac si ajung pe drumuri

21.06.2005, 19:19 77

Putini se gandesc, atunci cand isi cumpara imbracamintea, cum si de unde au fost aduse hainele pe care le achizitioneaza. Desi transportul este "vizibil" in costul final al produselor textile, un serviciu "invizibil" la prima vedere este o parte semnificativa din lantul logistic al afacerilor cu articole vestimentare.

Logistica textila nu este neaparat o activitate noua in Romania, dar este un domeniu care s-a dezvoltat constant in ultimii ani, pe masura ce industria lohn a devenit tot mai eficienta. Vazand o piata in crestere, marile companii de logistica din lume si-au deschis birouri si depozite in Romania. Confruntate, ca si industria pe care se bazeaza, cu devalorizarea euro, firmele care ofera servicii de logistica incearca sa ramana competitive. Investitiile nu se mai orienteaza numai spre achizitia de noi mijloace de transport sau in dezvoltarea capacitatilor de depozitare, ci si in tehnologii avansate de comunicare si localizare a marfurilor.



Transilvania, centru logistic

Compania Birkart Romania estimeaza pentru acest an o crestere de cel mult 30% a cifrei de afaceri, in conditiile in care devalorizarea monedei europene afecteaza veniturile. "Domeniul textil, la fel ca alte segmente pentru care platile se fac in euro, se afla momentan, intr-o usoara scadere, dar asta nu inseamna ca afacerile merg prost. Un alt fenomen care ne afecteaza este caderea cotelor in China", declara pentru ZF Transilvania, Laura Baldi, director general Birkart Romania. In 2004, firma clujeana, parte a grupului Thiel Logistik&Service, a inregistrat o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro, in crestere cu 50% fata de 2003.

Planurile de investitii ale companie pentru acest an, vizeaza demararea lucrarilor la un centru logistic. Conducerea firmei nu a oferit detalii nici cu privire la valoarea investitiei si nici cu privire la locatia care va fi aleasa pentru constructie. "Aceste detalii se discuta momentan, la nivel central. Avem trei posibile zone, pe care acum le analizam. Ceea ce stim sigur este faptul ca vom demara lucrarile anul acesta", mai declara Laura Baldi.

Compania Birkart detine in prezent, un depozit de 1.700 de metri patrati in Cluj-Napoca, unde este si sediul central. "Am optat pentru Transilvania, deoarece la momentul infiintarii firmei, aveam un client german foarte important, care avea aproape toata productia centrata in zona Clujului. Compania C&A este si in momentul de fata cel mai mare client al nostru, pentru care lucram cu peste 80 de fabrici din tara", precizeaza directorul general, Birkart Romania. Printre clientii firmei se mai numara companiile Canda, Oktavia, Dahl, Street One, Esprit, Schlemmer sau Tesa.

Potrivit conducerii, prin depozitul Birkart Romania trec anual aproximativ 4 milioane de articole confectionate, ceea ce inseamna cel putin doua camioane pe zi. "Noi nu detinem mijloace de transport proprii, insa colaboram foarte bine cu o firma de transport romaneasca, ale carei camioane sunt special fabricate pentru transportul confectiilor", mai spune Laura Baldi. Pe langa activitatea de transport, compania Birkart se ocupa si de avizarea calitatii marfii, conform standardelor internationale AQL 2.5. "Se controleaza un anumit numar de bucati, incepand de la cusaturi, etichete, dimensiuni, culoare, nasturi de rezerva si altele. Toate datele codificate sunt introduse in programul QUIS si transmise on-line in strainatate", precizeaza Baldi. Acesta este si motivul pentru care, mai mult de jumatate din cei 15 angajati ai Birkart Romania se ocupa de verificarea produselor si potrivit conducerii, ei au fost instruiti de catre specialisti din Germania.

Birkart Globistics si-a lansat serviciile pe piata din Romania in 2000. Pe plan mondial, Birkart este una dintre cele mai importante firme de logistica, cu mai mult de 3.000 de colaboratori si cu 100 de sucursale, in 42 de tari ale lumii. Din 2002, compania face parte din concernul Thiel Logistik&Service, ceea ce reprezinta un potential suplimentar, care se cifreaza la 11.000 de colaboratori activi pe plan international si 350 de amplasamente, in peste 50 de tari. Infiintat in 1987, concernul a inregistrat in 2002 o cifra de afaceri de 1,45 miliarde de euro. Din Thiel Logistik&Service mai fac parte companiile Welz si Quehenberger.



De 2 milioane de euro camioane

Conducerea companiei Oprean SRL, transportator specializat pe logistica in domeniul confectiilor, a anuntat investirea anul acesta a aproximativ 2 milioane de euro in dezvoltarea capacitatilor de transport. "Intentionam sa achizitionam 10 camioane Man de tonaj mare, care vor fi la standardele impuse de Uniunea Europeana, adica vor avea Euro 4 si 5", declara, Ioan Oprean, asociat unic al companiei din Sebes.

In 2004, firma din judetul Alba a mai investit peste 1,5 milioane de euro in mijloacele de transport. "Suntem constienti ca, dupa integrarea in Uniunea Europeana, vor ramane pe piata doar firmele care au parcuri auto compatibile cu standardele europene, de aceea, momentan, toate resursele noastre sunt canalizate spre acest domeniu", mai declara Ioan Oprean.

Firma Oprean estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 6,5 milioane de euro, in crestere cu 30% fata de anul trecut. "Cresterea prognozata are legatura cu dezvoltarea capacitatilor de transport. Suntem nevoiti sa preluam mai multe comenzi decat anul trecut, deoarece orice masina de tonaj mare pe care nu o folosim ne cauzeaza pierderi de 100 de euro pe zi", precizeaza Oprean. Compania din Alba are in prezent, un parc auto de 67 de camioane pentru transport confectii.

Potrivit datelor furnizate de asociatul unic al companiei, majoritatea transporturilor pe care firma le efectueaza sunt pe relatia Anglia. "Noi transportam marfa in toate colturile Europei, inclusiv Suedia sau Danemarca, cei care ne contracteaza fiind beneficiarii directi ai produselor. In plus dispunem de un sistem de comunicare permanenta cu soferii nostri, prin intermediul sistemelor GPS", mai spune proprietarul companiei de transport.

Compania Oprean a fost infiintata in 1993, are un singur actionar si capital integral privat. In momentul de fata firma are un numar de 150 de angajati. "Totul a inceput ca un hobby, care pana la urma s-a transformat in ceea ce e azi o afacere profitabila. Faptul ca, fabricile de textile au inceput sa lucreze in lohn s-a dovedit a fi un avantaj pentru noi", mai adauga Oprean.



Si expeditiile au casa lor

Compania Meyer&Meyer Romania, parte a concernului Meyer&Meyer Internationale Spediteure GmbH, Germania, care ofera servicii de logistica in domeniile confectii si automotive, estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste 500.000 de euro in crestere cu 20% fata de anul trecut. "Piata transporturilor este in crestere in Romania, singurul fenomen care ne afecteaza in acest moment este fluctuatia monedei europene", declara, Ioana Tanase, manager Meyer&Meyer Romania.

Planurile de dezvoltare ale companiei pentru acest an vizeaza investitii in IT si logistica. "Functionand ca o casa de expeditii, ce pune in legatura clientul cu transportatorul, noi nu avem propriile mijloace de transport, astfel ca investitiile noastre sunt canalizate inspre gasirea celor mai bune modalitati de comunicare cu oamenii de pe traseu. Momentan putem spune cu o aproximatie de 100 de metri, unde se afla marfa pe care o transportam, deoarece toate camioanele sunt in permanenta legatura cu dispeceratul firmei", mai declara Ioana Tanase. Compania va demara anul acesta lucrarile la extinderea centrului logistic din Sibiu, investitie ce se va cifra la aproximativ 150.000 de euro. "Intentionam sa marim actuala capacitate de depozitare cu inca 2.000 de metri patrati si sa avem birouri pe o suprafata de peste 300 de metri patrati", precizeaza managerul companiei.

Pe langa transportul propriu-zis al marfii de la punctul de productie pana la client, compania Meyer&Meyer Romania se mai ocupa si de consultanta in domeniu, de intermediere, depozitare si de comisionare vamala. Firma detine in Sibiu, un depozit de aproximativ 2.300 de metri patrati. In Germania, compania are spatii de depozitare la Norderstedt, Osnabrück, Essen si Peine. Capacitatea totala de depozitare de care concernul Meyer&Meyer dispune, depaseste 190.000 de metri patrati. Potrivit conducerii, partea de comisionare vamala se realizeaza prin intermediul colaboratorilor din Sibiu, Bucuresti si Nadlac. Firma din Sibiu are in prezent, aproximativ 30 de clienti importanti, din care peste 70% sunt companii externe.

Societatea comerciala Meyer&Meyer Internationale Spediteure a fost infiintata in anul 1998, fiind un joint-venture intre firma Transcar SRL, Sibiu si Meyer&Meyer Internationale Spediteure GmbH, din Osnabrueck, Germania, care este actionar majoritar al firmei din Romania, cu peste 93% din actiuni. Pe plan international, compania germana are firme partenere in Portugalia, Lituania, Ucraina, Bulgaria, Rusia, Polonia, Turcia, Tunisia sau Maroc. Firma detine, de asemenea, un parc auto propriu format din aproximativ 160 de camioane de tonaj mare specializate in transporturi interne si internationale in domeniul textil si general cargo. In 2004, concernul Meyer&Meyer a inregistrat o cifra de afaceri de peste 200 de milioane de euro si un rulaj de marfa care s-a cifrat 300 de milioane de bucati de confectii. Momentan, compania are un numar de 1.500 de angajati, din care 12 sunt in Romania. anca.rif@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO