ZF Transilvania

Alpinistii utilitari demonstreaza ca un serviciu la inaltime poate imbina utilul cu placutul

16.07.2004, 00:00 158



Pentru alpinistii utilitari amploarea campaniilor publicitare si a celor electorale, expansiunea retelelor de telefonie mobila sau patrunderea pe pietele regionale a companiilor multinationale reprezinta surse permanente de venit.  Pornind de la reparatiile de cladiri, serviciile oferite de firmele de alpinism utilitar s-au dezvoltat pe masura ce nevoile pietei au impus alte abordari ale mediului inconjurator. Sedii uriase ce adapostesc zeci de birouri, piloni ce depasesc 200 de metri inaltime, blocuri de peste 50 de metri ce necesita renovari, toate au nevoie de maini de specialisti capabili sa lucreze la inaltime.



In Transilvania exista societati specializate pe anumite domenii ale alpinismului utilitar (sectorul gsm, constructii, montaje, panotaje publicitare, taieri de arbori), dar si firme care au adunat profesionisti din toate segmentele de piata, cu scopul de a raspunde unui mediu economic exigent si unei cereri in permanenta crestere.



Nu orice alpinist cu experienta se poate transforma in alpinist utilitar. Cei care lucreaza de ani buni in domeniu considera ca este mai indicat sa transformi un constructor priceput intr-un operator tehnoalpinist profesionist, decat invers, pentru ca astfel se pastreaza la standarde ridicate calitatea lucrarilor executate la sol. Stilul de lucru adoptat de alpinistii utilitari se desfasoara in conditii securitate maxima, singura obligatie fiind legata de insusirea si respectarea regulilor de lucru in coarda.





Hai sa ne distram pe bani!



Majoritatea celor care lucreaza astazi in alpinismul utilitar, sunt oameni indragostiti de munte si de speologie. Hobby-ul acesta necesita insa bani, pentru ca echipamentele folosite in alpinism si asigurarea masurilor de protectie nu pot fi realizate cu investitii minime. "Hai sa ne distram pe bani!", si-a spus intr-o zi directorul firmei timisorene Alp Construct, care a inceput cu lucrari mici. "Un balcon, doua, trei tigle, o antena! Apoi comenziile au crescut si noi am reusit sa imbinam profesia (meseria mea de baza este inginer constructor) cu hobby-ul, si ne-am specializat in lucrari la inaltime: zugraveli, tencuieli, vopsitorii metalice, montaje termopane, toate din coarda", povesteste Sorin Kemecsei, director Alp Construct.



Nici pentru Daniel Marc, unic asociat al firmei Diamir, debutul nu a fost unul facil. "In 1990, inceputul activitatii mele a fost legat de o firma brasoveana, unde activitatile erau tipice pentru un sector aflat la inceput de drum. Vopseam diferite insitutii care aveau nevoie de o fata noua sau spalam geamurile aflate la inaltime. Asta s-a intamplat pana prin 1994, cand gama de servicii s-a diversificat", isi aminteste Daniel Marc.





De la reparatii pe bloc la intinsul firelor



Tiberiu Kiss si-a inceput cariera de alpinist utilitar prin repararea blocului in care locuia. "Am vazut ca este o activitate extrem de promitatoare, asa ca am luat la inceput ceva lucrari pe cont propriu, dupa care am pus bazele unei firme impreuna cu un asociat", povesteste Tiberiu Kiss, asociat la Carpathia Alpin.



Aparitia si extinderea retelelor de telefonie mobila au avut de la inceput un cuvant greu de spus in stabilirea planului de lucru al alpinistilor utilitari. "Pilonii gsm se monteaza pe dealuri sau munti pentru a putea capta un semnal fidel. Conditiile de lucru sunt extrem de dificile, pentru ca sectorul gsm, alaturi de panotajul publicitar, sunt activitati permanente. Se mai intampla ca pe timpul iernii, in momentul in care suntem catarati pe un pilon si afara sunt minus 20 de grade, sa ne intrebam care ar fi veniturile optime pentru activitatea pe care o desfasuram", povesteste Daniel Marc.





In loc de spalat geamuri...



In municipiul Targu Mures si in judetul Mures firma Diamir este responsabila de aproximativ 95% din ceea ce se afiseaza in zonele urbane. "Montam saizeci, saptezeci de panouri publicitare pe luna. In conditiile colaborarii cu cele patru agentii de publicitate din oras, volumul nu mai pare atat de mare. Oricum, Targu-Muresul este un oras de mana a doua, Clujul numara de trei ori mai multe reclame decat la noi", considera Daniel Marc, care subliniaza o scadere a volumului de munca in panotajul publicitar, in ultimul an. "Va continua sa scada, pentru ca inainte afisajul extern era forma cea mai dinamica de publicitate. In prezent strategiile au avansat considerabil, si firmele apeleaza la tehnici de marketing mult mai evoluate si mai bine tinite, prin intermediul canalelor media", este de parere Daniel Marc.



Publicitatea a dat startul activitatii desfasurate de firma clujeana 3 UP Serv. "Lucram exclusiv in coarda pentru ca firma de publicitate cu care colaboram avea de montat doar calcane. Volumul de munca a crescut rapid, dar s-a inregistrat o scadere a pretului in panotajul publicitar, asa ca am renuntat la proiectele pe care le aveam in judetele limitrofe Clujului", spune Vasile Neagomir, asociat la 3 UP Serv.



Pentru Carpathia Alpin, primele lucrari au fost deosebit de importante, in special prin prisma numelor mari ale clientilor. "Am efectuat reparatii la fatada sediului BCR din Cluj, iar apoi am montat pereti cortina (din sticla tremopan) pentru ACI", afirma Tiberiu Kiss.



Drumul spre o cifra de afaceri de 10 miliarde de lei a pornit si pentru Alp Construct tot de la activitati mai putin importante. "Eram patru alpinisti care faceam de toate, spalam geamuri, reparam acoperisuri, turnam pardoseli sau zugraveam. Acum firma are o structura organizatorica mult mai eficienta, fapt ce a condus la cresterea cifrei de afaceri in ultimii ani. Nu este spectaculoasa, dar am evitat sa ne dezvoltam prea rapid fiindca in domeniu este esential controlul, supravegherea lucrarilor mai ales din punct de vedere al protectiei muncii, dar si al consumurilor de materiale", declara Sorin Kemecsei, director Alp Construct.





Duri, caliti, cu spirit de echipa



Pana acum cativa ani, domeniul era apanajul exclusiv al fostilor alpinisti care incepeau sa desfasoare activitati de alpinism utilitar. Acum orice meserias poate sa efectueze operatiuni, daca este supravegheat. Dificultatea meseriei le impune insa un standard fundamental: spiritul de echipa!



"Sistemul actual este foarte bine pus la punct, deriva din cel clasic folosit in alpinism si speologie, dar s-a concretizat in masuri speciale cu siguranta 100%. E de zece ori mai periculos sa circuli cu masina intr-un oras mare, decat sa practici meseria noastra", considera asociatul Diamir. Tiberiu Kiss completeaza, considerand ca, in cazul activitatii sale, riscul este mult mai mic decat al celor care lucreaza pe schele.





Investitii in imagine



Priviti la inceput cu suspiciune, ca un fel de aventurieri sau cascadori, alpinistilor utilitari nu le-a fost tocmai usor sa convinga piata de utilitatea sau de calitatea serviciilor oferite. In plus, prioritatile firmelor romanesti nu vizau repararea fatadelor sau a halelor, ci retehnologizari sau extinderi. "Acum orice firma care se respecta vrea si o "fata serioasa" si tot mai multi sunt cei care investesc in imagine", considera Sorin Kemecsei.



In domeniul constructiilor, Vasile Neagomir se astepta la mai multa receptivitate din partea clientilor. "In Cluj, intreprinzatorii sunt mai conservatori, dar piata ramane si aici una cu un potential extrem de ridicat", este de parere asociatul firmei 3 UP Serv.



Primul proiect de amploare al targumuresenilor de la Diamir a vizat schimbarea la fata a fabricii de bere Silva-Reghin. "Zece persoane au lucrat doua luni pentru a efectua reparatiile, tencuiala, sI pentru a vopsi fabrica de bere. Dupa finalizarea lucrarilor ne-au contactat si pentru proiecte mai mici", isi aminteste Daniel Marc.



"Satisfactia vine intotdeauna la final, cand te uiti in sus si poti vedea ce ai realizat. Am schimbat geamuri de 4 metri patrati pentru Banca Transilvania, la jumatatea lunii noiembrie, cand nu credeam ca mai putem scapa de hipotermie. Pentru un alt client, am montat un mash imens in timpul noptii, pentru ca ziua am fi afectat alte servicii care se desfasurau in cladire. Este extrem de importanta starea care se creeaza intre noi", considera Tiberiu Kiss.



Pentru Alp Construct, prima lucrare cu adevarat importanta a fost repararea turnului principal al Catedralei din Timisoara. La Portile de Fier, alpinistii utilitari ai Alp Construct au vopsit macaralele si podurile rulante cu o suprafata de 7.000 de metri patrati. Odata intrati pe piata cu un portofoliu de lucrari menit sa-i recomande, timisorenilor nu le-a fost greu sa isi extinda aria de dezvoltare in Arad, Oradea sau Deva. "Nu mai suntem o firma banateana, ci una transilvaneana, pentru ca am lucrat in tot Ardealul: la Timisoara pentru Tender Group, Bega Grup, Pasmatex, Mobifon sau Cerealcom, la Arad pentru Fabrica de Vagoane Calatori si pentru Agrosem, la Oradea pentru Turism Felix, la Deva pentru Electrocentrale, iar la Cluj pentru Alcatel", spune Sorin Kemecsei.





Fara liste de pret



In perioada 1999-2000 a existat un exod de alpinisti inspre SUA in sectorul gsm. "Au plecat pentru 1.500 de dolari pe luna, suma infima pentru piata de acolo, dar ulterior s-au reorientat si au ramas peste hotare", povesteste Daniel Marc care isi aminteste de perioada de inceput, cand nu exista un control al preturilor pentru ca fabriciile ofereau sume mari pentru lucrari mai neinsemnate. "Nu aveau o piata la care sa se poata raporta. Lucrurile au evoluat, au aparut licitatiile publice pentru achizitionarea unei lucrari, iar in campul nostru profesional a aparut concurenta care a grabit dezvoltarea serviciilor. Acum, pentru a obtine un contract trebuie sa fii un foarte bun specialist, sa ai un portofoliu de lucrari care sa te recomande si sa fii intotdeauna deschis catre negociere, mai ales la nivel de pret", considera Daniel Marc.



Intermedierea este unul dintre aspectele aduse in discutie de majoritatea celor care abordeaza serviciile de alpinism utilitar. "Exista colaborari intre noi, iar concurenta vine din partea celor care sunt mai noi pe piata. Se poate vorbi despre o parte underground, unde cluburile de speologie sau de alpinism mai prind cate o lucrare, insa diferentele sunt semnificative in sectorul de alpinism utilitar unde atestarea profesionala are un cuvant greu de spus", considera Tiberiu Kiss.



In functie de dificultatea, cantitatea sau calitatea lucrarilor, preturile difera de la un proiect la altul. "Nu avem liste de pret. Chiar daca tarifele sunt duble fata de cele ale firmelor de constructii, sunt mai "rentabili" pentru ca nu folosim schele, macarale sau utilaje de ridicat, si suntem mult mai rapizi. Din nefericire, unii vin in continuare cu tarife sub nivelul pietei doar pentru a avea de lucru", este de parere Silviu Kemecsei.



3 UP Serv a aparut pe piata clujeana in 1997, fiind rezultatul ambitiei unor absolventi de geologie, care au intampinat dificultati in gasirea unui loc de munca in domeniu. Dupa sapte ani de activitate, activitatea de baza a firmei se imparte intre panotajul publicitar si sectorul GSM. Cu o cifra de afaceri de aproximativ trei miliarde de lei in 2003, clujenii sunt recomandati de restaurarea turnului de extractie miniera de 10.000 de metri de la Lupeni, precum si de lucrari la electrocentralele de la Mintia sau la sedii de banci din Cluj.



Diamir a fost infiintata in 1998, avand actionariat 100% romanesc. "La Targu-Mures era o piata libera, majoritatea alpinistilor utilitari plecasera in Ungaria. La inceput a fost mai greu, pana am reusit sa avem o activitate permanenta", afirma Daniel Marc, unic asociat Diamir. In prezent, societatea are o echipa pe Defileul Muresului, alta la Miercurea Mirajului, unii in Ludus, iar altii la Drobeta Turnu-Severin. In 2003, firma a inregistrat o cifra de afaceri de 1,3 miliarde de lei.



Alp Construct a fost infiintata in 2000, la Timisoara. "In prezent, ca pondere in activitatea totala a firmei, constructiile sunt mai importante, cu aproximativ 70%, dar alpinismul utilitar e in continuare cel mai profitabil", explica Sorin Kemecsei, director Alp Construct.



Carpathia Alpin se afla in primul an de activitate, dar experienta membrilor ei, atat patroni cat si angajati este considerabila. "Ca alpinist esti pus in tot felul de situatii, insa diferenta majora dintre un alpinist obisnuit si unul utilitar tine de modul in care poti practica meseria. E nevoie de persoane bine pregatie pe anumite sectoare, care sa-sI poata desfasura activitea la inaltime", considera Tiberiu Kiss, asociat al firmei Carpathia Alpin.



transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO