ZF Transilvania

Aventura unui transilvanean care a vrut sa fie primul creator de parfumuri in Romania

14.05.2004, 00:00 454



Firma Marcman s-a infiintat in 2002 la Satu Mare, avand ca obiect de activitate realizarea de parfumuri romanesti. Investitia initiala de 12.000 euro a generat in 2003, o cifra de afaceri de 60.000 euro. "Ideea de a produce parfumuri a venit in timpul rezidentei mele in Franta. Pornind de la uleiuri si esente din Occident, am vrut sa aduc pe piata romaneasca o gama de parfumuri de calitate la un pret accesibil. Piata de cosmetice din Romania este in continua crestere in ceea ce priveste oferta de produse, dar se confrunta cu o putere de cumparare din ce in ce mai scazuta" declara Marcel Marc, directorul Marcman.





Cum se fac parfumurile romanesti



In august 2002, sub numele Marcman au aparut pe piata romaneasca a cosmeticelor patru parfumuri pentru dame: Dyafan, cu nota predominanta de trandafiri, Aquariam pe baza de flori de mac, Egyptian cu fructe exotice si Selenar cu flori de salcam. "Pentru a elabora o singura aroma este nevoie de cel putin 5.000 de euro pentru cercetare, testare si selectia uleiurilor folosite", este de parere Daniela Marcu, director de vanzari Marcman.



Compania importa materia prima din Franta, iar procesarea si ambalarea parfumurilor are loc in tara. Intregul proces de realizare a unei arome noi - de la stabilirea uleiurilor de baza si pana la aparitia pe piata a parfumurilor, dureaza sase luni. "In laboratoarele din Franta lucreaza patru specialisti care selecteaza aroma dominanta a parfumului ce va fi scos pe piata. Trebuie facuta distinctia intre apa de toaleta sau apa de parfum. Produsele Marcman sunt realizate pe baza componentelor naturale. Pe langa baza, aroma se compune din alte 15 nuante diferite. Concentratia mare de ulei esential da o persistenta de peste 8 ore", afirma Marcel Marc.





Intrarea pe o piata reticenta



Prima gama realizata de Marcman s-a vandut in 3.000 de cutii, fara ca firma sa beneficieze de o retea proprie de distributie. "Romanii sunt reticenti fata de produsele autohtone, iar magazinele de lux comercializeaza marci de import fara a da o sansa parfumurilor realizate in Romania. Eu m-am ambitionat sa demonstrez ca se pot produce parfumuri de calitate si la noi, cu toate ca as fi avut argumentele sa scriu pe ambalaj made in France", este de parere directorul Marcman.



Principala piata de desfacere pentru primele parfumuri Marcman au fost orasele transilvanene Dej, Bistrita, Zalau, Baia-Mare, Oradea si Medias. "Dupa o experienta de un an si jumatate in care parfumurile Marcman au fost prezente pe rafturile celor mai semnificative magazine de cosmetice din Transilvania, cel mai mare impediment la vanzare a fost ambalajul, urmat de neincrederea consumatorului roman in calitatea produselor fabricate in Romania", declara Marcel Marc.



"Produsele s-au vandut mai bine in punctele de desfacere in care s-a facut sampling, pentru ca publicul vizat s-a putut convinge de calitatea produselor", spune directorul de vanzari Marcman. "Sistemul MLM nu implica o recunoastere a produselor, de aceea preferam distributia directa, prin intermediul magazinelor de specialitate", declara directorul de vanzari, Daniela Marcu.



Promovarea parfumurilor Marcman s-a facut prin intermediul spoturilor publicitare la posturile de radio locale si prin sampling la locul vanzarii, urmand ca dupa lansarea aromelor noi, marcile companiei sa fie promovate si in paginile revistelor de succes din tara. "In momentul de fata, promovarea inseamna foarte multi bani si am avea nevoie de cel putin 100.000 de euro pentru o strategie care sa includa toate canalele mediatice, dar si afise, pliante, cataloage, brosuri etc. Vom evolua treptat, totul depinzand de receptivitatea romanilor si de castigarea increderii in produsele noastre", spune Marcel Marc.





Inventarea unei arome



In momentul de fata, compania lucreaza la prepararea a patru arome noi: Presence si Ondee pentru femei, Eros si Overdose pentru barbati. Compania a investit 20.000 de euro in prepararea aromelor pentru cele 4 marci. Lansarea gamei noi de parfumuri va avea loc in august si la inceput vor iesi pe piata 4.000 de bucati: "Noile produse vor fi lansate intr-un ambalaj nou, personalizat, fabricat din aluminiu anodizat si adaptat cerintelor magazinelor de lux. Noile ambalaje vor fi reincarcabile, motiv pentru care parfumurile Marcman se vor vinde si sub forma de doze de reincarcare, consumatorul avand astfel posibilitatea de a cumpara acelasi parfum de calitate la un pret foarte convenabil - 20 de euro cutia cu 30 ml", spune Marcel Marc. "O data cu lansarea noilor arome, dorim sa ne orientam catre piata din Ungaria si din capitala, unde speram sa gasim un partener puternic pentru a putea creste productia si a accelera vanzarile", este de parere Daniela Marcu.



Productia de parfumuri este primul pas pentru extinderea firmei Marcman pe piata cosmeticelor. "Cu timpul, dorim sa investim in diversificarea gamei de parfumuri si sa intram pe piata cu alte tipuri de cosmetice, cum ar fi cremele, gelurile de dus, sampoane - toate pe baza aromelor promovate deja prin parfumurile existente pe piata", estimeaza Marcel Marc. Un alt proiect al firmei este acela de a realiza parfumuri la comanda pentru casele de moda din Romania, purtand numele acestora. "Din pacate insa, casele de moda romanesti contactate pana acum nu si-au manifestat interesul in acest sens, desi este bine cunoscut faptul ca lansarea unui parfum intregeste imaginea unei case de moda" este de parere directorul Marcman.



"Pe piata romaneasca parfumurile sub forma concentrata cum sunt cele ale firmei noastre sunt destul de rare, datorita pretului extrem de ridicat. 10 ml de parfum de marca se vinde la 100 de euro, in timp ce parfumul Marcman se vinde la 15 euro - 30 ml, iar in



masura in care informatiile noastre sunt corecte, in Romania nu mai exista alt



producator de parfumuri. Din pacate insa, consumatorul roman, in cele mai multe cazuri, nu face diferenta dintre un parfum si o apa de toaleta asa incat ne-am angajat pe un drum anevoios atunci cand ne-am ambitionat sa producem doar parfumuri. In acest domeniu al parfumurilor se cunoaste preferinta consumatorilor romani pentru produsele de import, chiar daca parfumurile contrafacute sunt din ce in ce mai prezente pe piata romaneasca. Parfumurile marilor case straine se vand la preturi exorbitante datorita marcii si reclamei aferente, pretul parfumului propriu-zis reprezentand doar 10% din pretul de vanzare. Obiectivul nostru nu este realizarea unor parfumuri scumpe, ci adaptarea produselor la cerintele pietei, fara a pierde din vedere calitatea" afirma Marcel Marc.





Romanii schimba des marcile de parfum



Spre deosebire de occidentali, care sunt preocupati sa detina cele mai recente arome lansate pe piata, consumatorii romani de parfumuri apreciaza si marcile lansate cu mai multi ani in urma, dar nu sunt foarte fideli unei anumite marci. Statisticile firmelor arata ca cel mai bine se vand gramajele in 30 de ml. si 50 de ml., tocmai datorita pretului mai mic, dar si faptului ca posesorul parfumului nu vrea sa se "lege" prea mult timp de o anumita aroma. In acest context frecventa de cumparare este de 3-5 bucati de ape de toaleta pe an de catre un utilizator. Reprezentantii firmelor spun ca produsele de parfumerie sunt utilizate frecvent pentru cadouri in diverse imprejurari, ceea ce face ca volumul vanzarilor sa creasca semnificativ in preajma sarbatorilor, in octombrie, noiembrie si decembrie se vinde in jur de 60% din total.



Parfumurile de lux se vand din ce in ce mai bine in Romania, estimarile fiind ca anul acesta piata va ajunge la aproximativ 20 de milioane de euro. Pe piata activeaza cateva mari companii de distributie, care au contracte de exclusivitate cu marile case de parfumerie. Compania Everet Romania detine o cota de 35% din piata distributiei de parfumerie si a realizat anul trecut o cifra de afaceri de circa 3 milioane de euro. Alte firme de distributie a parfumurilor de lux sunt Ina International, Cosrom, Prestige Parfum si Miran. Preturile cu amanuntul la produsele de parfumerie se bazeaza pe nivelul de pret al pietei franceze, si se situeaza intre 1,2 milioane de lei si 3,5 milioane de lei, in functie de gramaj si concentratie. Pretul include si accizele care sunt cuprinse intre 10% si 30%. Alaturi de comertul organizat cu parfumuri s-a dezvoltat si o piata paralela a comerciantilor individuali, care achizitioneaza parfumurile din magazinele duty-free si le revand, dar si o piata neagra a parfumurilor contrafacute. "Chiar daca s-au luat masuri pentru combatere a contrafacerilor, acest segment a ramas constant in Romania. Mai putin cunoscut este faptul ca marile case de parfumerie impun companiilor distribuitoare din fiecare tara regului stricte de comercializare, mergand de la numarul de testere la mobilierul in care sunt expuse parfumurile. Fiind produse de lux, parfumurile detin un segment stabil de piata in randul persoanelor cu venituri mari si foarte mari, si un segment de piata fluctuant in randul persoanelor cu venituri medii.



Alaturi de piata parfumurilor selective (de marca), exista si categoria produselor semi-selective, care sunt produse de o companie internationala de cosmetice. Este cazul unor companii mari din Romania, cum ar fi Avon, Oriflame, sau Romsar, care au anuntat o crestere a segmentului de parfumuri in incasarile lor. Pentru anumite segmente de consumatori - cei cu venituri medii in crestere - cererea pentru produsele acestor companii se interseacteaza cu cea a caselor de parfumuri intarnationale.





Mitul cultural al parfumului



O carte celebra a lui Patrick Suskind intitulata Parfumul, trateaza problema prezentei parfumului in lumea contemporana. Personajul central, Jean-Baptiste Grenouille, traieste la limita dintre regnuri, nefiind nici om, nici animal. Creatorul de parfumuri exista printre simbolurile mortii si traieste din moartea altora. El nu are miros personal si de aceea toti il percep ca fiind monstruos. Dar Grenouille intelege lumea numai prin simtul olfactiv, el poate invata numai cuvinte cu continut olfactiv asa ca isI face un inventar de mirosuri sI se misca intr-o lume populata de arome. Intr-o zi intalneste un maestru parfumier care il invata arta de a amesteca uleiuri sI parfumuri. De aici se naste dorinta de a crea un parfum absolut care sa infatIseze frumusetea absoluta. Incepe sa ucida fecioare ca sI cand ar culege niste flori, pentru a obtine parfumul unei tinere fecioare desavarsite. Cand este prins, se da cu o picatura din esenta creata, ceea ce il salveaza de la executia publica sI prin intermediul careia ii transforma pe totI in sclavi. Dezgustat de puterea pe care o are parfumul creat de el, se refugiaza in zona unde se aduna scursurile orasului sI isI toarna pe corp tot parfumul, iar dezmostenitii sortii de acolo il "canibalizeaza". Aceasta este povestea legaturii dintre depravarea senzuala, moarte si parfum, o poveste care marcheaza societatea contemporana.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO