ZF Transilvania

Bechtel: Asfaltam de 1 mil. euro pe zi

Bechtel: Asfaltam de 1 mil. euro pe zi

Bogdan Sgarcitu, director comunicare Bechtel: Cantitatea lucrarilor de pe tronsonul pe care il realizam in prezent depaseste ca valoare - in sensul de betoane, excavari, umpluturi si alte activitati de infrastructura - nivelul cumulat al ambelor autostrazi existente in acest moment in Romania.

25.05.2009, 16:47 29

Reprezentantii companiei Bechtel considera ca lucrarile la autostrada Transilvania au ajuns la un nivel record, zilnic fiind turnate aproximativ 3.000 de tone de asfalt, valoarea acestor lucrari situandu-se intre 1 si 1,4 milioane de euro. Conform reprezentantilor companiei americane, luna viitoare se va ajunge la maximum de capacitate, cand valoarea lucrarilor va fi de aproximativ 1,5-1,6 milioane de euro pe zi.

 
3.200 de persoane lucreaza pe autostrada Transilvania
„Se lucreaza intens pe tronsonul 2B, Turda - Gilau, noi suntem la capacitate maxima, atat in ceea ce priveste numarul de angajati, cat si in ceea ce priveste valoarea lucrarilor. Putem spune ca lucram non-stop pe tronsonul aflat in constructie, peste 3.200 de muncitori muncind in doua schimburi de zece ore, cu pauze de cate doua ore intre schimburi. Pentru a da un exemplu, am ajuns sa realizam cate zece profile de sustinere pe zi, mai mult decat am atins in proiectele din Turcia, Croatia sau Albania. Singurele probleme pe care le avem sunt cauzate de accesul la o parte din terenul situat pe tronsonul 2B (Campia Turzii - Gilau). Unele retele de apa, curent sau gaze care intersecteaza aliniamentul nu au fost mutate inca", a declarat pentru ZF Transilvania Bogdan Sgarcitu, director de comunicare al Bechtel.
Oficialii Bechtel au spus ca platile restante au fost achitate la zi si ca Guvernul Romaniei si-a onorat toate obligatiile contractuale. Bugetul aprobat de Ministerul Transporturilor pentru lucrarile care urmeaza sa fie realizate in 2009 este de 327 mil. euro, insa oficialii Bechtel au afirmat tot timpul ca au capacitatea de a lucra dublu fata de bugetul alocat. Pana in prezent, compania americana a primit pentru lucrarile executate anul trecut aproximativ 100 mil. euro, factura din luna martie, ultima restanta fiind de aproximativ 13 milioane de euro.
 
Au fost reluate asfaltarile
Oficialii Bechtel sustin ca asfaltarile pe tronsonul 2B (Campia Turzii - Gilau) au fost reluate in urma cu trei saptamani, iar in momentul de fata la Autostrada Transilvania lucreaza 2.400 de angajati directi ai Bechtel si inca 900 ai subcontractorilor. „Cantitatea lucrarilor de pe tronsonul pe care il realizam in prezent depaseste ca valoare - in sensul de betoane, excavari, umpluturi si alte activitati de infrastructura - nivelul cumulat al ambelor autostrazi existente in acest moment in Romania. Gradul de dificultate al proiectului autostrada Transilvania nu poate fi comparat cu nimic din ceea ce s-a facut pana acum in Romania", a mai afirmat Sgarcitu.
In ceea ce priveste tronsonul 3C (Suplacu de Barcau - Bors), Bechtel sustine ca lucrarile pe acest segment nu pot fi demarate inca, pentru ca nu exista finantarea necesara. Din cei 700 de oameni care anul trecut lucrau la tronsonul 3C (Suplacu de Barcau - Bors), o parte dintre ei au fost repartizati pentru lucrarile executate pe segmentul 2B Campia Turzii - Gilau, iar restul asteapta demararea lucrarilor pe segmentul 3C.
Anul trecut, oficialii Bechtel anuntau ca, pentru a putea finaliza proiectul autostrada Transilvania pana in 2013, ar trebui sa dispuna de peste 15.000 de angajati si sa aiba acces liber la teren. Statul roman a platit companiei americane Bechtel, in ultimii cinci ani de zile, 2,7 mld. lei pentru constructia autostrazii Brasov - Bors, plati efectuate aproape in totalitate de la buget, lucrarile de executie fiind incepute la doua din opt tronsoane si finalizate in proportie de 35% si 18%.
Valoarea platilor catre constructorul american, efectuate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), au crescut gradual in intervalul 2004-2008, de la 298,2 mil. lei in primul an contractual la 706,5 mil. lei in 2007 si la 1,1 mld. lei in 2008.
Din suma totala platita companiei, 1,9 mld. lei au fost alocate de la bugetul de stat si 766,9 mil. lei au fost acoperite din credite externe, rezulta dintr-un centralizator al cheltuielilor efectuate de CNADNR pentru lucrarile la autostrada Brasov - Cluj - Bors.
In acest interval, lucrarile de executie au fost incepute pentru doua din cele opt tronsoane ale proiectului. Data de finalizare a celor doua tronsoane, tronsonul 2B Campia Turzii - Gilau si tronsonul 3C Suplacu de Barcau - Bors, este, conform contractului, luna februarie a anului 2010.
Parlamentul a aprobat deja suma pe care o va primi Bechtel anul acesta, respectiv 327 mil. euro, care va fi suficienta pentru finalizarea celor 42 de kilometri, potrivit reprezentantilor companiei americane. Pana la sfarsitul anului in curs, autostrada Transilvania ar putea inghiti aproximativ 880 mil. euro, in conditiile in care se lucreaza pe aproximativ 70 de kilometri. Potrivit oficialilor Bechtel, fata de aproximarile initiale din 2003, cand autostrada Brasov - Bors avea costuri estimate la peste 2,2 miliarde de euro, in prezent proiectul autostrada Transilvania s-a scumpit.
 
Cel mai mare proiect de infrastructura din Europa
„Costul de constructie al autostrazii nu este ridicat, avand in vedere numarul mare de structuri, poduri si viaducte care trebuie realizat. In plus, suprafata excavata este foarte mare si cantitatile de pietris care trebuie turnate implica si ele costuri ridicate’’, spune Bogdan Sgarcitu. Din totalul de 415 kilometri, aproximativ 60 de kilometri sunt reprezentati de 267 de structuri.
In luna ianuarie a acestui an, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, aflat in vizita pe santierul Bechtel de la Cluj, a spus ca vrea ca tronsonul Cluj - Bors al Autostrazii Transilvania sa fie finalizat pana in anul 2012 si ca statul roman va inregistra pierderi foarte mari din cauza cursului de schimb, deoarece platile catre Bechtel sunt facute in euro. Acesta a mai spus ca este suparat fiindca au fost cheltuite de catre statul roman sume foarte mari de bani pentru acest proiect, dar cu toate acestea nu este practicabil nici macar un kilometru din autostrada.
Proiectul de constructie a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov - Bors, a inceput in anul 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedenta.
Ca urmare a sistarii lucrarilor in 2005, termenul de finalizare a autostrazii, stabilit initial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an. Pana la jumatatea lunii august a anului trecut, compania a asfaltat o portiune de aproximativ sapte kilometri de autostrada dintr-un sector cu o lungime de 25 kilometri, care face legatura intre Gilau si Campia Turzii.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO