ZF Transilvania

Ce poti sa faci cu bolidul primit in dar de la taticu'

10.02.2005, 00:00 70



Desi ilegale, cursele de masini si de motociclete sunt tot mai numeroase in Romania, pasiunea pentru motoare si viteza fiind uneori de neoprit. A fost nevoie de un italian destept pentru a gasi solutia: primul autodrom din tara va fi deschis in Bihor, de un pasionat al sporturilor cu motor.



Autodromul se va intinde pe o suprafata de 5 hectare si este construit conform standardelor internationale. Pista, lunga de 2 kilometri, are o latime suficienta pentru siguranta: intre 8 si 11 metri. Designul e serpuitor in viraje succesive in forma de "S" si in unghiuri de 90 de grade. Pilotii vor putea apasa pedala de acceleratie pana la "blana" pe mai multe portiuni in linie dreapta. Una dintre ele, de 250 de metri lungime, va putea hotari in ultimul tur si castigatorul cursei. Ca la casele mari, in timp pista va avea si tribune, si un mini-restaurant.





Tratament pentru vitezisti



Vremea curselor ilegale de masini e pe duca. Un italian pasionat de sporturile cu motor a gasit leacul la acest tip de vitezomanie. Va deschide, in Bihor, primul autodrom din Romania.



Din vara, amatorii de senzatii tari isi vor putea varsa adrenalina pe "circuitul" de 2 kilometri de la Sannicolau Roman pe care il construieste Giovanni Migheli, un italian stabilit la Oradea. In tara, mai exista cateva asemenea piste. Nici una, insa, atat de lunga, si nici una amenajata, pe langa karting, si pentru cursele de automobilism si motociclism.





Idee italieneasca



In tinerete, Giovanni a participat la o gramada de concursuri de motocros alaturi de fratele sau, fost pilot de curse. Cum acest sport are multi adepti in Occident, italianul a fost dezamagit cand a vazut ca la noi e aproape ignorat. "Toata lumea doar vorbeste despre curse, dar nimeni nu creeaza conditii pentru desfasurarea lor. Nici un sport cu motor nu se poate practica pe aratura sau prin gropi, ci numai pe o pista buna". Ambitios, nu a stat prea mult pe ganduri. A cumparat 5 hectare de teren in Sannicolaul Roman si in luna octombrie s-a pus pe treaba. Zice ca pista ii aminteste de vremurile cand facea echipa cu "fratello". Avand parte de bani, muncitori seriosi si timp frumos, proiectul a prins repede contur. In prezent, terenul este imprejmuit, iar pista tasata. Cu noroc de vreme buna, la vara Bihorul o sa se mandreasca cu primul autodrom veritabil din tara.





Rent a car



Italianul stie ca piste mai sunt si pe la Bacau (celebrul circuit facut de Dumtiru Sechelariu fiului sau), Arad si Bucuresti, asa ca a lui trebuie musai sa fie altfel. Adica, ea va fi deschisa in egala masura nu doar pentru karting ca si celelalte, ci si intrecerilor de automobile si motociclete. Cei care vor sa-si fereasca propria masina de duritatea competitiei, vor putea sa-si inchirieze una de la el. Si asta fiindca Giovanni aduce din Italia, pe langa karturi, si niste masini sport. Numai bikerii vor fi nevoiti sa-si puna la bataie propriile motoare, pentru ca italianul nu are de gand sa importe si motociclete.



Nu doar masinile "tari" isi vor putea masura puterile pe circuit. Giovanni se gandeste si la amarasteni, pentru care intentioneaza sa organizeze curse exclusive, de pilda doar pentru Trabanturi, Dacii sau Matiz-uri, care sa-si masoare potenta in asa-numitele concursuri "monomarca".





Altruistul



Desi multi dintre romani abia au bani de benzina, italianul nu se gandeste in ruptul capului ca o sa-i lipseasca musteriii. Pentru ca Sannicolaul Roman e la granita cu ungurii, Giovanni pariaza si pe prezenta acestora. Pana acum a bagat in afacere cateva miliarde de lei, va mai baga cel putin pe-atata, dar zice ca nu-l arde prea tare recuperarea rapida a investitiei. Are un alt tel: "Vreau sa-i ajut pe cei talentati sa se afirme macar pe plan national. Pista vreau sa fie o rampa de lansare pentru ei". Si - cine stie? - poate ca peste ani, va rasari si din Romania un Valentino Rossi sau un Michael Schumacher autohton.



Giovanni Migheli simte ca, infiintand un autodrom, se intoarce-n timp, "la vremurile cand faceam echipa cu fratele meu pe circuitele din Italia". Italianul a pozat intr-un kart, dar de concurat, ar concura cu propriul Ferrari. Tine la el prea mult pentru a-l inchiria si altor clienti ai autodromului...





"Uzina" de karturi



La iesirea din Sannicolaul Roman, spre Cefa, pe partea stanga se vede o cladire mare, vopsita in verde. Desi nu pare, e unul din imobilele fostului CAP, cumparat de Giovanni Migheli si transformat intr-o hala in care se asambeaza karturile importate din Italia pe bucati. Pana acum a facut 28 de asemenea masinute de curse. Cei care doresc pot chiar sa cumpere una. Pretul unui kart pentru copii este de aproximativ 1.200 euro, iar varianta mai puternica, pentru adulti, costa cam 4.000 euro. In timp, daca toate merg ca pe roate, Giovanni viseaza sa infiinteze la Sannicolau chiar o mica fabrica de karturi.



Desi au un motor care suporta 20.000 de turatii pe minut, acestea nu sunt masini de competitii, ci pentru agrement. In functie de capacitatea cilindrica si de numarul cailor, un kart poate totusi atinge 150 sau chiar 180 km/h. Sasiul din crom-molibden (aliaj de otel special pentru masinile de curse) ii ofera stabilitate in curbe.





Of, primarii mei!



Desi a incercat sa faca autodromul cat mai aproape de drumul national, Giovanni nu a reusit. Fara sa constientizeze ce ar fi putut insemna constructia autodromului pentru comunitate, cei care i-au bagat bete-n roate au fost chiar... edilii locali. "Cand i-am zis primarului din Gepiu ce vreau sa fac aici, mi-a spus ca ei au nevoie de pamant, pentru fan. N-am avut cu cine sa vorbesc". La Cefa a fost alta poveste. "Aici am deja niste investitii si sunt cunoscut. La Primarie am fost primit de contabilul-sef, care, in timpul programului fiind, era in stare avansata de ebrietate. Mi-a zis: 'Iar vrei sa speli niste bani?'. Bineinteles ca, dupa o asemenea intrebare, l-am injurat si am plecat. Cand i-am povestit primarului ce mi s-a intamplat, mi-a spus: 'Contabilul sef aduce multi bani comunei, nu am ce sa-i fac"...
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO