ZF Transilvania

Cosmeticele autohtone castiga teren in preferintele consumatorilor

11.05.2004, 00:00 96



In ultimii anii, piata regionala a cosmeticelor s-a dezvoltat in mod continuu. Dovada stau investitiile de milioane de dolari in tehnologie de ultima generatie, lansarile de marci si produse noi in fiecare an, numarul mare de marci regionale si cota de piata a acestora.





In fiecare an apar peste 50 de produse noi



Anual, Farmec creeaza peste 50 de produse noi, dintre care unele sunt premiere internationale. In 2002 compania clujeana a lansat pe piata cosmeticelor gama Aslavital de produse de ingrijire a fetei si corpului. "Gama reprezinta o premiera pe plan international, fiind prima gama de cosmetice pe baza de argila speciala", considera purtatorul de cuvant Farmec, Daniela Dorca. Etera este o alta firma locala care a continuat directia cremelor naturale si a lansat o crema speciala pentru ten pigmentat, o crema emolienta pentru picioare si o crema cu extract de galbenele. Ultimele marci lansate pe piata de Carina Cluj sunt parfumurile Lady Carina Beauty, Lady Carina Vanity, Lady Carina Grace si Lady Carina Nice.





Romancele cumpara tot mai multe produse autohtone



Concurenta se duce pe toate segmentele de consumatori. "Pentru fiecare segment, exista un alt tip de concurenti. Deci, fiecare firma de cosmetice prezenta pe piata cosmeticelor, ne concureaza pe un anumit segment!", declara Daniela Dorca. In functie de segmentul de piata vizat, compania Farmec abordeaza o strategie diferita: pentru gamele de lux Gerovital, Ecovital si Aslavital sunt incorporati ingredienti naturali, foarte in voga in moda cosmeticelor, structurile sunt cat mai naturale, fara parfum si fara culoare. Pentru segmentul tanar, de exemplu, se folosesc ingredienti care sa nu "imbacseasca" tenul si totodata sa vindece problemele specifice acestor varste timpurii.



Segmentul urmarit de Carina difera in functie de tipul de marci promovate: Carina pentru femeile intre 18 si 30 de ani - studente sau femei cu studii superioare si Carina Lift Activ - gama de produse antiambatranire, destinata femeilor peste 30 de ani.



CosmeticPlant urmareste segmentul de piata constituit din femei cu varste intre 25 si 45 de ani, cu venituri medii si sub medii. "Produsele cele mai vandute ale companiei noastre costa sub un euro, fiecare. Pentru ca romanii cauta produse cat mai ieftine. Indiferent de calitatea modesta acestora, pretul mic are prioritate intotdeauna", declara Susana Laszlo, manager CosmeticPlant.





Eticheta de import conteaza



"Se observa pe piata o preocupare sporita a femeilor fata de marcile de cosmetice pe care le achizitioneaza. Diferenta dintre produsele interne si cele din import nu consta in calitatea produsului, ci a ambalajului, care lasa de dorit, din cauza costurilor de productie, care in Romania sunt inca foarte mari" declara Anisoara Hirian, director tehnic-cercetare Carina. Susana Laszlo, reprezentant Cosmetic Plant, sprijina aceasta idee, considerand ca pentru a avea succes, producatorii regionali trebuie sa investeasca mai mult in promovarea marcilor: "CosmeticPlant a alocat pe 2002, 15.000 de euro pentru marketing si publicitate, si in urma acestor rezultate, in 2004, suma a crescut la 20.000 de euro".



"Cu toate acestea, in ultimul timp a crescut cererea pentru produsele ieftine, naturiste, fara un ambalaj sofisticat, accesibile unui segment mare de consumatori", declara reprezentantul Carina. Daniela Dorca este insa de parere ca si produsele autohtone de lux isi gasesc cumparatori pe piata interna: "Dupa 2000, am inceput sa castigam noi segmente de piata si prin lansarea gamelor de lux am reusit sa ne atragem un important segment al celor cu venituri mari. Prin lansarea gamei de deodorante You&Me am castigat tinerii, care pana atunci nu foloseau deodorante Farmec, avand o conceptie gresita despre tot ce insemna produse romanesti".



Producatorii regionali de cosmetice acorda o atentie deosebita investitiilor in utilaje de productie. Companiile clujene detin propriile departamente de cercetare formate din hale de productie, laboratoare, specialisti si utilaje specifice produselor cerute de piata.



Investitiile in utilajele de productie au avut ca rezultat cresterea vanzarilor si implicit a cifrei de afaceri. Cu un capital propriu de 4.505.000 de dolari, dupa 8 ani de privatizare, Farmec a obtinut in 2003 o cifra de afaceri de 12.500.000 de dolari, ceea ce reprezinta o crestere cu 14% fata de anul trecut. Exportul inregistreaza 10% din cifra de afaceri a companiei Farmec, cei mai importanti clienti fiind din Japonia, Spania, Emiratele Arabe Unite, Kuwait, Argentina, Liban, Italia sau Chile. Gamele exportate care se bucura de succes peste hotare sunt Gerovital H3, Gerovital Plant, Ecovital si Aslavital.



Tot ca urmare a investitiilor, vanzarile la Cosmetic Plant au crescut in 2004 cu 33% si cifra de afaceri pe anul 2003 a companiei s-a ridicat la 400 000 de euro, iar Etera a obtinut in acelasi an o cifra de afaceri de 383 000 de dolari, cu un profit de 45 000 de dolari.



O investitie de amploare facuta pe piata interna a cosmeticelor o reprezinta noua sectie Farmec pentru industrializarea deodorantelor ecologice, fiind a doua investitie de acest gen din Europa Centrala si de Est. In cadrul acestui proiect, Farmec a investit aproximativ 3 milioane de dolari, in contextul in care media anuala a investitiilor depaseste 1.200.000 de dolari. In ultimii ani, investitiile companiei Etera au atins suma de 700 milioane lei, societatea dezvoltand o gama larga de produse care au implicat cresteri de 15-20%.



Si Cosmetic Plant s-a inscris in tendinta producatorilor regionali de a-si imbunatati mijloacele tehnologice de productie, investiind in anul 2002 peste 500 de milioane de lei in utilaje de productie performante.





Patru firme clujene isi disputa piata regionala



Farmec este prezenta pe piata cosmeticelor din anul 1945. Dupa ce a fost privatizata integral in 1995, compania a devenit un holding cu peste 1.000 de angajati.



Cosmetic Plant si-a inceput activitatea in 1991, ca un laborator cu dotari modeste. In prezent, compania si-a dezvoltat activitatea cu departamentele de preparare, ambalare, control si conceptie.



Carina a aparut pe piata clujeana in 1994.



Etera Prod s-a infiintat in 1996 la Cluj-Napoca, avand la baza un capital privat in totalitate romanesc.





In topul vanzarilor - marcile de creme din extracte naturale



Cele mai importante marci regionale se afla in domeniul cremelor din extracte naturale. Farmec are un portofoliu cu peste 200 marci inregistrate, iar din punctul de vedere al vanzarilor inregistrate pe game, 30% reprezinta gamele Gerovital, alaturi de laptele Doina si crema depilatoare Farmec. Carina concureaza cu 40 de marci, din care cele mai bine vandute sunt cele din gama de crema cu extract din flori de salcam sau cu ulei din samburi de struguri. Etera detine trei marci de produse: Etera, Etera color si Plant Activ care promoveaza produse pe baza de extracte naturale de plante, in special uleiul de catina.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO