ZF Transilvania

Cum se pot face bani din industria viselor

17.05.2004, 00:00 27



Festivalul International de Film Transilvania, unul dintre cele mai importante evenimente din industria filmului in Romania, devine tot mai profitabil. Desi veniturile din cinematografie sunt printre cele mai mari din Romania, investitiile in domeniu sunt inca la un nivel extrem de scazut.



Investitia in industria iluziilor pe plan local, care parea initial o "utopie", s-a materializat intr-un produs de succes pentru viata artistica locala. Cea de-a doua editie a Festivalului International de Film Transilvania (TIFF, 23-31 mai 2003) a atras aproximativ 16.000 de spectatori, incasarile fiind estimate la 300 milioane de lei. Anul acesta TIFF are un buget de aproape 400.000 de dolari (dublu fata de editia anterioara) reprezentat in cea mai mare parte de sponsorizari din partea unor companii private, parteneriate, bartere, si se inscrie inca in categoria evenimentelor cu "buget mic si suport minim din partea statului". Asemenea surorilor mai bogate din Occident, Festivalul international de film Transilvania supravietuieste prin atragerea sponsorilor. Nescafe este un sustinator constant, iar printre partenerii confirmati pentru 2004 se numara Connex, Duracell, Banca Transilvania, HBO, Kodak, Cinelabs Romania, Primaria si Consiliul Local Cluj-Napoca. Ca orice festival care se respecta, are o "masina oficiala": Skoda. Sprijinul publicitar local vine de aceasta data din partea Vitrina Advertising. Cateva din institutiile care au sprijinit initiativa TIFF, Centrul National al Cinematografiei, Consiliul Britanic, Institutul Goethe, Centrul Cultural Francez, Centrul Cultural Ceh, Centrul Cultural Maghiar, Institutul Cultural Polonez, nu compenseaza absenta marilor "investitori".



Festivalul nu reprezinta reprezinta inca pentru oamenii de afaceri locali o sursa de "profit", ci doar o alternativa de promovare a imaginii. Zonei se pare ca nu-i lipsesc investitorii, ci ideile. Cel mai potrivit exemplu de concurenta la acest capitol este al unui celebru festival din Europa cunoscut si vizitat mai ales pentru vinurile piemonteze. Invitatii straini prezenti la TIFF ar apreciat la fel de mult palinca, plasata in topul aprecierilor pozitive la adresa evenimentului. TIFF va fi mediatizat anul acesta in strainatate printr-un contract de parteneriat cu postul francez TV5. In premiera, TIFF va edita in colaborare cu o publicatie locala, AperiTIFF, cu 8 pagini de informatii fierbinti, barfe din culise si nu numai...





Publicul tinta: studentii



Clujul reprezinta pentru Romania Film Zona cu cele mai mai mari incasari din tara, atat datorita publicului tanar cat si ofertei cinematografice variate. La editia anterioara a TIFF au fost peste 16000 de spectatori, majoritatea studenti, achizitionandu-se 48 de TIFF carduri, 184 de abonamente pentru 8 filme si 104 abonamente pentru 5 filme. Anul acesta, pretul biletului la filmele proiectate in cele trei cinematografe este de 50.000 lei (exceptand ceremoniile de deschidere - 100.000 de lei si inchidere - 150.000 de lei). Studentii si elevii vor plati doar 30.000 de lei pentru un bilet, iar abonamentul pentru 5 filme (cu exceptia spectacolelor de gala si a proiectiilor in aer liber) va costa 125.000 de lei. Vor mai fi puse in vanzare 50 de carduri TIFF personalizate sie netransmisibile (750.000 de lei pentru 30 de bilete si garantarea accesului la petrecerile festivalului) si abonamente pentru 8 filme-320.000 de lei. Pretul biletelor pentru proiectiile in aer liber este de 30.000 de lei.





Viitorul este Multiplex



Industria Multiplex nu inseamna doar constructia unui cinematograf cu mai multe ecrane, ci investitii in imbunatatirea calitatii vizionarii, de la design-ul si confortul salii, pana la dotarile tehnice si mai ales grija amplasarii. In patru ani, s-au construit abia doua asemenea complexuri cinematografice in Romania care s-au dovedit afaceri profitabile. Hollywood Multiplex Bucuresti si Oradea, divizii ale Hollywood Multiplex Ungaria domina piata cinematografica din Romania, starnind interesul altor investitori straini si romani. Bucurestiul are parte de inca 4 proiecte de acest tip, urmatoarele orase vizate fiind Timisoara si Brasov. Clujul, cea mai scumpa piata imobiliara din tara, se mandreste cu cele mai mari vanzari din reteaua Romaniafilm, cu cei mai multi cinefili si cu un festival international de film (TIFF) aflat la cea de-a treia editie, insa nu are un multiplex.



In cadrul complexului Lotus din Oradea s-a deschis anul trecut un cinematograf Multiplex avand 5 sali cu 732 de locuri distribuite in capacitati cuprinse intre 73 si 42 locuri, cu aer conditionat, sisteme de sunet ultraperformante si ecrane panoramice, investitia depasind suma de 4.000.000 de euro. Multiplexul din Oradea a devenit principala atractie a localitatii, desi biletele la cinematograful Multiplex ajug sa fie chiar si de 4 ori mai scumpe decat in reteaua Romaniafilm.





Clujul - uitat de investitori



In ceea ce priveste cinematografele, Romaniafilm Cluj este cea mai profitabila divizie din tara. Cu un numar total de 327 titluri de film rulate pe ecranele din cele 4 judete: Cluj, Mures, Bistrita si Alba, a obtinut cel mai mare numar de spectatori intre filialele RADEF. "RomaniaFilm" plasand cinematograful Republica din Cluj, cu 255.000 spectatori pe primul loc in topul cinematografelor retelei nationale. Daca la Bucuresti multiplexul a creat public pentru cinema, la Cluj publicul este unul dintre principalele criterii demne de luat in calcul pentru deschiderea unui multiplex. Tudor Giurgiu, directorul Festivalului International de Film Transilvania, identifica printre minusurile Clujului, lipsa unui multiplex si a unui hotel de tinuta internationala.



"Un singur cinematograf nu este rentabil ca un multiplex. Ca sa mearga ceva trebuie sa fie un multiplex", declara presedintele filialei New Films International una din cele mai importante companii de distributie de pe piata cinematografica romaneasca, intrebat daca manifesta interes pentru vreuna din salile ce urmau sa fie licitate in februarie 2004. Nici una dintre locatiile licitate Centrul National al Cinematografiei, din cele 71 spatii (6 lanturi de 5 sali, 1 lant de 4 sali, 37 de sali si gradini) nu are sanse sa devina multiplex.





Lideri in topul pietei publicitatii de cinema



Hollywood Multiplex a reusit sa domine piata publicitatii de cinema, costul unei campanii anuale fiind estimat la peste 60.000 de dolari, in conditiile in care nu exista studii concrete despre oamenii vizioneaza filme corelate cu cifra vanzarilor de bilete, exceptand convingerea ca publicul multiplex se segmenteaza in principal pe venit. Hollywood Multiplex Bucuresti a avut peste 1,18 milione de spectatori in 2003, reprezentand o cincime din totalul spectatorilor de film la nivel national, beneficiind de 10 sali, in timp ce RomaniaFilm cuprinde peste 200 de sali de cinema. Daca la Hollywood Multiplex apareau spoturi la Tuborg, Coca-Cola si AutoItalia, pe ecranele Romaniafilm au fost difuzate putine reclame, in special la Astella Artois si Connex; la Cluj-Napoca singurul spot difuzat constant in 2003 a fost pentru Dove. Oferta publicitara de la Romaniafilm vizeaza 9 cinematografe din 8 orase, peste 35 de sali de categoria intai si peste 35 de sali de categoria a doua ce ar putea fi un suport pentru bunurile de larg consum, in timp ce miza Multiplex este puterea de cumparare si ar putea deservi oferte din domeniul serviciilor financiare.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO