ZF Transilvania

Cum se pun banatenii si ardelenii la patru... roti

29.06.2005, 19:23 27

Pana acum, 2005 se arata un an foarte bun pentru piata vanzarilor de autoturisme din Transilvania si Banat. Potrivit raportului zonal intocmit de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in luna mai a acestui an vanzarile de autoturisme in cele 16 judete din zona au crescut cu 77% fata de aceeasi luna a anului anterior.

In primele cinci luni ale acestui an, dealerii de autoturisme din Transilvania si Banat au vandut aproape de doua ori mai mult decat pe intreg anul trecut. Astfel, in 2004, in Transilvania s-au vandut 12.938 de unitati, iar din luna ianuarie 2005 pana in luna mai au fost achizitionate 22.844 de autoturisme. Daca in luna mai 2004 fusesera cumparate de ardeleni 2.784 de unitati, in 2005 s-au vandut deja 4.934 de autoturisme, vanzarile din Transilvania reprezintand 42% din totalul celor la nivel national, fara a include reprezentantele auto din municipiul Bucuresti.



Tot Dacia e fruncea

Cand vine vorba de marcile alese, transilvaneni se dovedesc conservatori, pastrandu-si preferintele de anul trecut. Dacia a ramas lider incontestabil de piata in Transilvania, cu 12.192 de unitati vandute pana in luna iunie. Preferatul ardelenilor este de departe modelul Logan, care a fost achizitionat in nu mai putin de 11.099 de unitati. "Deoarece incepand cu luna martie a acestui an, modelul Solenza nu s-a mai fabricat, cererea pentru Logan s-a dovedit mai mare decat se puteau fabrica. Cererea pentru modelul Logan este si in acest moment foarte mare, clientii asteptand aproximativ 30-40 de zile pentru a intra in posesiva acestei masini. Din acest model, pana in 31 mai 2005, Dacia Service Cluj Feleac SA a vandut un numar de 769 de unitati", a declarat pentru ZF Transilvania, Ilie Cretiu, director de vanzari la firma Dacia Service Cluj Feleac SA. De altfel, in primele cinci luni ale anului, in judetul Cluj s-a vandut cel mai mare numar de unitati marca Dacia: 1.706 de unitati, cu 994 mai multe autoturisme decat in 2004. Urmatorii dealerii ardeleni care au "vandut bine" marca Dacia sunt cei din Timisoara, cu 1.554 de autoturisme vandute si cei din Brasov care au incheiate contracte pentru 1.169 de unitati. "Intrucat in ultimii ani s-a dovedit ca al doilea semestru este mai bun decat primul, previziunile noastre sunt de a realiza cel putin cat in primul semestru pentru fiecare marca a grupului Dacia Service Cluj Feleac SA care comercializeaza prin T I Suerom Auto si marcile Renault si Nissan", a mai spus Ilie Cretiu.

A doua pe lista preferintelor, dar la mare distanta de Dacia este marca Daewoo care pana in luna mai inclusiv a fost vanduta in aproape tot atatea unitati cat in intreg anul trecut: respectiv 2.162 de autoturisme, fata de 2.586 in 2004. Dintre modelele Daewoo, la fel ca si anul trecut, Matiz este cel mai vanat de catre ardeleni, in special de catre cei care au gasit de cuviinta sa isi achizitioneze acest model de la dealerii clujeni. Astfel, acestia au vandut 15% din totalul unitatilor Matiz achizitionate in Ardeal.



Creste puterea de cumparare

In ceea ce priveste marca Skoda, aceasta s-a vandut in Transilvania in primele cinci luni ale anului in 1.763 de unitati, cele mai multe achizitionari ale acestei marcii inregistrandu-se in judetele Brasov, Cluj si Timis. Compania clujeana Compexit Trading, de exemplu, a vandut in total judetele Cluj, Bistrita si Salaj din ianuarie si pana in luna mai inclusiv, 314 unitati, cu 147 mai multe decat in aceeasi perioada a anului trecut. Cel mai cautat model s-a dovedit a fi Octavia, care a acoperit 72% din vanzarile marcii Skoda. "Cred ca principalul factor care a influentat cresterea vanzarilor a fost cresterea capacitatii generale de cumparare ajutata de actiunea de devalorizare a monedei europene. Estimam ca ritmul de crestere va incetini spre finalul anului, astfel ca vom avea o cifra de afaceri de 11 milioane euro, comparativ cu cea de 8 milioane de euro inregistrata anul trecut", a declarat pentru ZF Transilvania, Dragos Barlea, directorul executiv al grupului Compexit. Potrivit acestuia, cifra de afaceri a grupului a crescut, in ROL, cu 51,53% pe primele 5 luni ale anului 2005 fata de 2004. In acelasi timp, in primele cinci luni ale anului, vanzarile cumulate de unitati Seat inregistrate de Compexit Group prin Top Car, firma membra a grupului, au crescut cu 68% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2004.

Renault sta destul de bine la capitolul vanzari in regiunea Transilvaniei, pozitionandu-se pe locul 4, cu 1.384 de unitati vandute. Marca Renault s-a dovedit preferata brasovenilor, timisorenilor si clujenilor, potrivit raportului APIA, concesionarii Renault din cele trei judete aflate in fruntea vanzarilor in Ardeal au vandut aproape acelasi numar de unitati: respectiv 249 in Brasov, 246 in Timisoara si 243 in Cluj.



Timisorenii indragostiti de leul francez

De marca Peugeot cei mai incantati se dovedesc a fi timisorenii care, din cele 934 de unitati vandute in zona, au achizitionat pana acum nu mai putin de 206. Potrivit buletinului APIA, la finele anului 2004, Peugeot se situa pe locul II in topul marcilor importate (volume cumulate, turisme si utilitare), avand 8.317 unitati livrate, din care concesiunea Peugeot Eurial Invest Cluj, a vandut 236 de unitati. La sfarsitul lunii aprilie, in Transilvania Peugeot inregistrase deja un numar de 216 unitati vandute, pozitionandu-se pe locul III in top. Potrivit oficialiilor companiei Eurial Invest Cluj, campania 407 Paladine lansata in luna mai a determinat o crestere a unitatilor Peugeot vandute pe Cluj cu 30%. "Targetul pe intreg anul 2005 este de 360 de unitati, dar estimam ca se vor vinde mai bine de 380", a declarat pentru ZF Transilvania, Marian Morar, director Eurial Invest Cluj. Un exemplu ca marca Peugeot este din ce in ce mai cautata in Ardeal stau si vanzarile inregistrate in aceasta luna in Alba-Iulia. Astfel, in cadrul show-room-ului deschis in urma cu trei saptamani s-au vandut cu 50% mai multe unitati decat targetul de 8 masini stabilit de catre conducerea companiei.



Lexus trage la Harghita

Daca judetele Timis, Cluj si Brasov conduc in clasament, piata auto din Salaj si Bistrita inregistreaza cel mai slab volum al vanzarilor de autoturisme din Transilvania, dar in crestere vizibila fata de anul trecut. Astfel, in 2004 in Salaj si Bistrita se vandusera doar 258 de unitati, iar anul acesta, pana la inceputul lunii iunie, s-au vandut deja 450 de autoturisme. Chiar daca, in general, ardelenii prefera masinile de clasa mica si medie in detrimentul celor de lux, anul acesta, o parte dintre ei s-au indreptat spre marcile Chrysler si Lexus. In privinta Chrysler-ului, cei mai cu "dare de mana" din acest punct de vedere s-au dovedit a fi clujenii si brasovenii care au achizitionat 5, respectiv 4 autoturisme marca Chrysler din cele 11 vandute in Ardeal. Dealerii din Harghita au stat bine la vanzarile pentru marca Lexus, aici incheindu-se 3 din cele patru contracte pe Transilvania. In schimb, marcile Cadillac si Jaguar au avut trecere doar in Bucuresti, unde s-au achizitionat toate cele 8, respectiv 10 modele vandute pana in prezent la nivel national.

laura.laurentiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO