ZF Transilvania

Haina buna cu efort comunitar se sustine

08.11.2005, 17:57 26

Un studiu realizat in cadrul Universitatii St. Gallen din Elvetia cu privire la nivelul de intelegere si aplicare a conceptului responsabilitate sociala corporativa (Corporate Social Responsibility sau CSR) in comunitatea de afaceri din Romania arata ca 65% dintre companiile chestionate considera ca au o imagine social pozitiva la parametri maximi. Este de remarcat, totusi, ca filialele unor multinationale care au o baza educationala solida si traditie in problemele ce tin de CSR, fiind implicate in multe proiecte la nivel national, sunt cele care sustin ca mai au de parcurs un drum lung pana la nivelul optim privind imaginea social pozitiva. Companiile internationale care opereaza la nivel local aduc aceste valori in comunitatile unde fac afaceri.

Responsabilitatea sociala a companiilor a devenit in Occident o strategie obligatorie de afaceri. Astazi, cand valoarea marcii si reputatia sunt vazute din ce in ce mai mult ca unele dintre cele mai importante elemente in imaginea unei companii pe o piata concurentiala, conceptul de CSR poate adauga valoare identitatii firmei. In prezent, o companie este judecata atat dupa rezultate, cat si dupa modul in care au fost obtinute, asadar responsabilitatea sociala poate avea un rol determinant in acest sens, iar integrand responsabilitatea sociala intre valorile proprii ale fiecarei companii, se obtine nu doar o contributie semnificativa la ridicarea nivelului societatii, ci si recunoasterea eforturilor facute. Imbunatatirea performantei financiare, reducerea costurilor operationale, imbunatatirea reputatie companiei sunt doar cateva dintre beneficiile obtinute de companiile care deruleaza activitati de responsabilitate corporativa.



Fermierul educat, european garantat

Procesatorul de produse lactete "Dorna" este un exemplu de companie care investeste constant in partenerii sai, chiar daca acestia sunt simpli fermieri din zonele montane ale Transilvaniei. Astfel ca, pentru o cat mai igienica si eficienta colectare a laptelui, firma a facut investitii in educarea principalilor furnizori de lapte, adica taranul mioritic, insemnand nu doar modernizarea punctelor de colectare, care s-au cifrat la aproximativ 6 milioane de euro, cat si pregatirea acestuia pentru integrarea europeana.

LaDorna a finalizat anul acesta o investitie de peste 14 milioane de euro in implementarea a 120 de euroferme, acoperita in proportie de 50% din fonduri Sapard. Acestea se adauga altor 50 de ferme finalizate in 2004. Beneficiile nete pentru un fermier care intra in programul de euroferme initiat de LaDorna sunt de 500 euro/luna urmand ca acestea sa ajunga la 1.400 euro/luna cand ferma este amortizata dupa o perioada medie de 6 ani.

Grupul de firme LaDorna, care detine noua unitati de productie in Moldova si Dobrogea, mizeaza in acest an pe o cifra de afaceri de 45 de milioane de euro, in crestere cu 32% fata de 2004. Procesul de extindere al sistemului de colectare a laptelui a inceput in 2001, cand LaDorna achizitiona materia prima doar din judetul Suceava. La sfarsitul lui 2004, aria de colectare acoperea alte trei judete din nordul Moldovei, iar anul acesta unitatile de colectare a laptelui din cadrul grupului s-au extins si in 4 judete din nordul Transilvaniei, precum si in Dobrogea, la Tulcea si Constanta.

Grupul LaDorna este detinut de omul de afaceri Jean Valvis si cuprinde mai multe societati in sectorul agro-alimentar - Dorna Lactate, Dorna Branzeturi, LaDorna Cheese, LaDorna Agri, Dorna SA, Lactate Dobrogene si ICPPAM Balotesti - si doua companii in sectorul serviciilor, Carpathian Systems si Narcisa Production. Valoarea investitiilor derulate de companie din 1998 pana in 2004 a depasit 40 de milioane de euro, bugetele cele mai mari fiind alocate pentru dezvoltarea Dorna Lactate - 12,5 mil. euro.



Facem praf, dar ne pasa

Compania Holcim Romania, filiala a Holcim Ltd. Group este una dintre companiile din Transilvania implicata in activitati de responsabilitate sociala. "Suntem constienti ca realizarea echilibrului intre obtinerea unor performante financiare solide, respectarea normelor ecologice si asumarea responsabilitatii sociale este o provocare de afaceri in momentul de fata. In acest sens am pus in aplicare diverse programe in beneficiul comunitatilor in care activam", declara pentru ZF Transilvania Luminita Oprea, manager de comunicare la Holcim Romania. Din 1997 si pana la finele anului trecut compania a investit peste 300 de milioane de euro in modernizarea celor trei fabrici de ciment pe care le detine in Romania, din care aproximativ 20 de milioane de euro au fost orientate inspre programe de protectie a mediului.

Fabrica din Turda a fost prima achizitionata de concernul elvetian, in 1997, iar pana in acest moment aici s-au investit peste 22 de milioane de euro in modernizare. Celelalte doua puncte de productie ale Holcim sunt la Alesd si Campulung, fabrici in care s-a investit pana in prezent, peste 100 de milioane de euro. "Momentan fabrica din Alesd este cea mai moderna din Romania si singura care detine o statie de preomogenizare, folosita in valorificarea sterilului", a mai declarat Luminita Oprea.

Grupul Holcim Romania a investit anul acesta peste 32 de milioane de euro intr-o serie de proiecte cum ar fi extinderea posibilitatilor de co-procesare a deseurilor, modernizarea liniilor de productie a cimentului si construirea unor statii de betoane ecologice la Timisoara, Brasov si Targu-Mures, ce vor fi finalizate la sfasitul acestui an. "Suntem primul producator de ciment care a implementat in Romania conceptul de statie ecologica de betoane. In prezent, din cele 13 statii de betoane pe care le detinem 8 functioneaza pe baza unor tehnologii de ultima ora ce permit reducerea la zero a emisiilor de praf si a zgomotului", a precizat Oprea.

Grupul Holcim Romania estimeaza pentru acest an o crestere de aproximativ 5-10% a cifrei de afaceri, fata de 2004, cand aceasta a atins valoarea de 130 de milioane de euro. Oficialii companie au declarat ca anul 2004 a fost a fost cel mai bun an din punct de vedere al performantelor financiare si operationale. In acelasi an compania a realizat cel mai ambitios plan de investitii, ce a avizat renovarea si modernizarea completa a liniei de productie a cimentului gri la fabrica din Alesd. Potrivit reprezentantilor firmei investitia de peste 70 de milioane de euro a permis inaugurarea celei mai moderne linii de productie de ciment din Romania.

In proiectele de responsabilitate sociala pe care Holcim Romania le deruleaza sunt incluse si programele de training a propriilor angajati. Din 2000 pana in prezent au fost investiti peste 1,6 milioane de euro in dezvoltarea profesionala a angajatilor si peste 400.000 de euro au fost investiti la nivelul companiei pentru a creste nivelul de securitate.

Grupul Holcim este unul dintre liderii mondiali in industria producatoare de ciment, inregistrand in 2004 vanzari de peste 13 miliarde franci elvetieni. Holcim este membru fondator al Consiliului Mondial de Afaceri pentru Dezvoltarea Durabila (World Business Council for Sustaineble Development - WBCSD). Consiliul este o grupare formata din 165 de companii internationale care sprijina dezvoltarea durabila prin crestere economica, echilibru ecologic si progres social.



Prin donatii se formeaza stratul de Ozone

O alta corporatie care se implica activ in viata comunitatii, investind in diferite programe sociale, este compania farmaceutica Ozone Laboratories. Valoarea totala a acestora s-a ridicat in 2005 la peste 50.000 de euro. Urmand aceeasi linie compania va inaugura pana la sfarsitul anului Fundatia Ozone, avand ca principal scop sprijinirea si promovarea educatiei in domeniul automedicatiei. Tot anul acesta Ozone Laboratories a sprijinit financiar singurul centru de Gastroenterologie Pediatrica din Ardeal apartinand Clinicii de Pediatrie 2 din Cluj-Napoca. Donatia a fost in valoare de 10.000 de euro si a fost folosita pentru utilarea celor doua etaje unde centrul de Gastroenterologie va fi operational. "Donatia facuta clinicii din Cluj-Napoca se inscrie in programele de responsabilitate sociala desfasurate de Ozone Laboratories in acest an", a declarat Florentin Scarlat, director afaceri corporatiste in cadrul Ozone Laboratories. Printre activitatile derulate de companie pe acest domeniu se mai numara cateva donatii de medicamente pentru spitalele romanesti aflate in dificultate.

Compania Ozone Laboratories UK a intrat pe piata farmaceutica din Romania in 2001. Partea britanica este actionar unic la Ozone Laboratories Romania. In Marea Britanie firma nu are activitate de productie sau de promovare. La noi, compania subcontracteaza atat productia cat si distributia medicamentelor fabricate sub marca Ozone, oferind insa materia prima, ambalajele si echipe de promovare medicale.

Medicamentele Ozone sunt produse de partenerii companiei, Mark International Iasi si Fabiol Bucuresti. Investitiile de anul trecut, estimate la 2 milioane de euro, au vizat inaugurarea unei noi sectii de productie si a unei noi linii de fabricatie in cadrul celor doua companii.Compania farmaceutica Ozone Laboratories Romania a inregistrat o dublare a cifrei de afaceri pe primul semestru, la 11 milioane de euro, in urma extinderii portofoliului de la 46 la peste 100 de medicamente comercializate pe piata romaneasca.



Drumul lung al responsabilitatii

Desi pasii in directia promovarii si utilizarii pe scara larga a unor politici CSR, sunt destul de fragezi, continuarea unor astfel de initiative precum si aportul companiilor multinationale, prin programele pe care acestea le desfasoara, contribuie tot mai mult la constientizarea beneficiilor pe care le aduce atat companiei cat si societatii o atitudine sociala responsabila.

Interesul pentru CSR in Europa a crescut incepand cu 1980, aparatorii drepturilor omului si consumatorilor au inceput sa faca presiuni asupra companiilor pentru a-si dezvolta instrumente care sa asigure faptul ca opereaza responsabil la nivel mondial, iar Parlamentul European a fost primul organism politic care s-a implicat in sustinerea proiectelor de responsabilitate Corporativa, publicand trei ani la rand un Cod de Conduita al companiilor europene ce operau in tarile in curs de dezvoltare. Acum mingea e in "ograda" noastra pentru ca initiativele de tip CSR sa nu ramana la nivel punctual si sa nu ramana la nivelul de concept avangardist.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO